Így mond nemet egy profi fotós az ingyen munkára

Tim Wallace weboldala
Részletekért katt a képre!

A DIY Photography oldalon tették közzé egy autók fotózására specializálódótt brit fotós, Tim Wallace beszélgetését. Az írás jól illeszkedik a hasonló ingyen fotókról szóló tanmesék egész sorába, amikből már én is többször közöltem tanulságos szemelvényeket a blogon.

Ezért nem adnak ingyen képeket a fotósok
Részletekért katt a képre!

Ezért nem adnak ingyen fotót a profik, Ha te se ingyen dolgozol, akkor tőlem se várd el!, Amit a fotósok sem mindig vesznek figyelembe, Ez a kép sincs ingyen, Így lejmolnak ingyen képet a könyvkiadók, tudok egy olcsóbb fotóst, a profivá válás rögös útja és sok más tanulságos írás megjelent már a blogomon, hiszen nincs ingyen ebéd – légitársaságoknál és a Google-nél sem.

Az aktuális történetről sok kommentelő felveti, hogy talán csak egy reklám fogás a fotós részéről, hogy ezzel is ismertebbé váljon és talán magasabbra tudja magát pozicionálni. Bevallom, én sem informáltam le a fotóst, hogy vajon tényleg olyan profi-e, mint mondja.

A profi fotóssá válás rögös újtja
Részletekért katt a képre!

Nem is vagyok benne biztos, hogy ez igazán számít! Főleg mivel a fotós professzionalizmusa sem feltétlenül kell, hogy számítson benne, hogy elvállal-e ilyen ingyen ajánlatokat, amikből általában csak a másik fél jön ki jól.

Így lejmolnak ingyen fotót a könyvkiadók
Részletekért katt a képre!
Fotó: Földes András/Index

Nem tudom, hogy ez a párbeszéd tényleg megtörtént-e ilyen formában, vagy csupán egy képzelt beszélgetés leirata. Abban viszont egészen biztos vagyok, hogy minden fotós nagyon sok ilyen, vagy kísértetiesen hasonló beszélgetést folytatott már. Tanmeseként így mindenképp van létjogosultsága és tanulsága is.

Megjelent a minisztérium fotó árlistája
Részletekért katt a képre!
Forrás: Varga Judit/Facebook
Készítõ ismeretlen

Egyedül azt a részét kifogásolom (talán át is kéne írnom?), ahol felveti, hogy helyette inkább egy amatőrt próbáljanak meg bepalizni, hogy ingyen fotózzon helyette. Szerintem ilyet inkább ne ajánljatok másnak, mert még a végén komolyan veszik. Azzal pedig nem csak magatoknak ártotok, hogy még találnak is bepalizható fotóst, hanem a szakma egészének. Szerintem ajánljátok inkább az aprópénzes robot fotóst, amiről szintén írtam a blogon. Talán érthetőbb hasonlat is számukra…

Jöjjön a párbeszéd fordítása:

Telefon beszélgetés ma reggel…
-Üdvözlöm, Mi egy szuper  autó kereskedés vagyunk Londonban és önt választottuk, hogy fényképeket készítsen számunkra.
-Üdvözlöm, Elnézést, nem értem. Mit ért az alatt, hogy “kiválasztottak”?

-Rákerestünk ma reggel a Googleben az autó fotósokra és elsők között jött fel, mint aki tudja, mit csinál.
-Köszönöm, erre specializálódtam, így igen, tudom mit csinálok. Megkérdezhetem, hogy mire szánják a fotókat?

-Mindenre! Átalakítjuk a weboldalunkat, így oda. Meg a közösségi médiába, magazin hirdetésekbe és a kiállításokra, ahova megyünk.
-Milyen felhasználási időre gondoltak?

-Milyen felhasználás?
-Hol és mikor akarják használni a képeket, mennyi ideig…?

A “brief” fordításáról?
Fontosnak tartom az értelemes magyar kifejezések használatát és törekszem ezek használatára a fordításaimban is. A brief azonban olyan honosodott szakkifejezés, amit a szakmában (legyen szó fotós, reklám, marketing, vagy más területről) nem nagyon használnak más formában. Lehet magyarázni, körülírni, de értelmes, egyértelmű fordításáról nem tudok, amivel behelyettesíthető lenne. Meg lehet próbálni mindenféle műszóval helyettesíteni, de vagy nem ugyanazt a tartalmat adja vissza, vagy úgy használva senki nem tudná értelmezni, aki szokott briefből dolgozni. Ha ti mégis tudtok helyesebb kifejezést rá, írjátok meg kommentben a blog Facebook oldalán!

-Mindenhol, épp most mondtam.
-Oké, erre térjünk vissza később. Mik az elképzeléseik? Van brief róla, hogy miket kellene fotózni, milyen látványt szeretnének? Stúdióban gondolják, vagy ott helyben a kereskedésben?

-Tényleg csak fényképezzen le mindent, ami jól néz ki…
-Akkor tehát nincs brief. Van bármilyen elképzelésük róla, hogy milyen képekre volna szükség? Hány darab kellene a weboldalra? Lehet tudni, milyen terekbe kerülnek majd ki, ami meghatározza a méretüket és az alakjukat?

-Nincs. Mindent használni fogunk, ami jó…
-Oké. Igazából nagyon nehéz erre árajánlatot adnom anélkül, hogy legalább nagyjából tudnám, mire is van szükségük. Megkérdezhetem, hogy mekkora költségvetésük van erre?

Mindig ki kell írni a fotós nevét!
Részletekért katt a képre!
Fotó: Alexander Sinn/Unsplash

-Nincs rá költségvetés. Én csak most kezdtem itt marketing vezetőként és fel akarom rázni a dolgokat. Jelenleg nincs pénz marketingre, ezért ezért arra gondoltam, bármit kinyomtatunk és kiteszünk, amit fényképez nekünk. Bekeretezzük és kiírjuk az ön nevét fotósként. Nagyon sok gazdag ember vásárol nálunk autókat, így nagyon jó üzletet csinálhat az ingyen reklámból, amit ajánlunk.
-Hmmm, épp rákerestem a számra, amiről hív, mert egyre inkább úgy érzem, hogy ez valami átverős vicces telefonhívás. Úgy látom, önök tényleg autó kereskedés. Nem vagyok benne biztos, hogy nevezném ‘supercar’-nak, de az önöké tényleg egy üzleti vállalkozás. Azt mondja, maga a marketing vezető?

-Igen, miért?
-…és nem tudja, mi az a felhasználás, nincs feladatleírás és nincs költségvetés sem?

-Nincs, de rengeteg csodás autónk van, amiket fényképezhet. Mit kellhetne még?
-Nem vagyok benne biztos, hogy én vagyok a megfelelő ember a maguk számára. Talán érdemesebb lenne megkeresnie egy teljesen amatőrt, vagy ilyesmi. Biztos vagyok benne, hogy valakinek a családjában akad valaki egy “egész jó fényképezőgéppel”…

-Mi profi munkát akarunk, nem egy amatőrt…
-Igen, értem. De a profi munka azt jelenti, hogy “alkalmaznak” egy hivatásost, aki egy üzleti vállalkozást működtet. A vállalkozás egy olyan szervezet, ami termékeket vagy szolgáltatásokat biztosít valamilyen díjért. Nem létezik üzlet, ami ingyen dolgozik és önök ezt kérik tőlem.

-Mi ingyen reklámot biztosítunk önnek! A mi segítségünkkel megjelenik a neve, ami segíti az üzletet.
-Hiszen azt mondta, hogy rákeresett, hogy “autó fotós” és én elsők között jöttem fel a listában. Miért lenne nekem szükségem reklám felületre egy kis londoni autó kereskedésben, aminek az éves árbevétele kevesebb mint £100k…?

-Ezt honnan veszi?
-Központi céginformáció. Önök egy gazdasági vállalkozás. Az üzleti adataik nyilvánosak, én meg a számítógépem előtt ülök, tudja…

-Nem tudom elhinni, hogy kihagy egy ilyen lehetőséget!
-Én azt nem tudom elhinni, hogy maguk elvárnák egy hivatásos szakembertől, hogy ingyen dolgozzon, nincs briefjük, még egy vázlatos elképzelésük sem, hogy mit akarnak és bármilyen találomra összegyűjtött képanyagra alapoznák a cégük reklámozását.
Ha tényleg ezt akarják, az az önök döntése, én csak úgy gondolom, más típusú embert kellene megkeresniük vele.

Ez a kép sincs ingyen, de lopják
Részletekért katt a képre!
Fotó: John B Mueller/Flickr

-Nem értem!?
-A weboldalukon azt írják, hogy van egy Lamborghinijük, amit napi £1200 kibérelni biztosítással.

-Így van, csodaszép  autó, azt is fényképezhetné. Volna hozzá kedve?
-Kibérelhetem egy hétre?

-Ki akarja bérelni? Remek ötlet! Hol szeretné fényképezni, míg Önnél van?
-Nem, én nem akarom fényképezni, csak közlekedni akarok vele egy hétig.

-Szeretné most lefoglalni? Szükségem lesz hozzá a bankkártyaszámára.
-Nem akarok érte fizetni. Ingyen akarom…

-Mi?? Azt nem lehet!
-Pont ez a lényeg!

-Szóval nem akar nekünk fotózni?
-Nem, de sok szerencsét kívánok önöknek!

klikk…

Mit gondoltok a párbeszédről? Nektek milyen hasonló élményeitek voltak? Írjátok meg kommentben a blog Facebook oldalán!

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!