A Copy General ‘Cool’ fotópályázatot hirdetett, nem annyira cool feltétellekkel, de a zsűriben ott ül a celeb fotós Debreczeni Zita is, így a vita szakmaiból hamar bulvárba fordul mindenfelé.
A zsűri tagjainak kiválasztásáról ezt írják:
“szakmájukban szerintünk cool fotósokat és designert választottunk, akik a technikai kivitelezést sem mellőzve képesek a készen kapott szabályokat újraértelmezni.”
Így választották hát ki a zsűri három tagját, Debreczeni Zita fotóst, Kiss Márk designert és Trunkó Bálint fotóst.
Nem Debreczeni Zita a probléma Zitát persze divat sok felé kritizálni korábban kellemetlenül elsült ismerethiánya miatt, amire csak ráerősít, hogy azóta elhagyta a modell pályát a fotózásért, aztán mégsem sikerül az iskolában levizsgáznia, de a Vogue megjelenése is támadások kereszttüzébe állította. De szerintem mindezektől függetlenül lehetnek jó meglátásai egy pályázat zsűrijében. Másrészt a kiíró azt választ a saját pályázatának zsűrijébe, akit akar, a pályázók pedig eldönthetik, hogy adott zsűri véleményére mennyire kíváncsiak, vagy hogy a résztvétel és a nyeremények kellően motiválóak-e az induláshoz.
Az igazi probléma Sokkal nagyobb gondok vannak a pályázat kiírásával. Például a kiírásban sehol nem szerepel, hogy mi is a pályázat nyereménye. Mindössze s osztanak meg:
“küldd be a legkirályabb fotódat, szavaztasd meg a barátaiddal és nyerj egy cool ajándékcsomagot! […] a nyertesek értékes ajándékkal fognak gazdagodni […] A zsűri 3 nyertest hirdet, a legtöbb szavazatot begyűjtő alkotás különdíjban részesül.”
Azt viszont a kizsákmányoló fotópályázatok szabályai szerint nem felejtik el hosszasan részletezni, hogy milyen módon mond le a jogairól, aki a pályázaton indul:
“A pályázatra történő jelentkezéssel a pályázó továbbá korlátlan felhasználási és átdolgozási jogot is enged, amely lehetővé tesz bármely más formátumra való áttérést, illetve részleges és teljes, időben és mennyiségileg is korlátlan felhasználást is a Copy General Kft. részére abból a célból, hogy a reklámanyagaiban, online és nyomtatott formában bármikor korlátozásoktól mentesen jogdíj, vagy bármely más jogcímű ellenérték fizetése nélkül felhasználhatja.”
Röviden: a pályázatot rendező cég azt csinál minden beküldött képeddel, amit akar, te viszont még csak azt se tudod, hogy ha esetleg nyersz, akkor mit kapsz.
Pályázás helyett olvasgasd inkább, hogy mások még mikkel szeretnek próbálkozni és kerüld el nagy ívben, ha hasonlót látsz:
Kiegészítés: valamivel a bejegyzés megjelenése után a kiírást kiegészítették a nyeremények felsorolásával, és a Facebookon közzétették, hogy “Kezdeményezésünk célja a KÖZÖSSÉGÉPÍTÉS […] a helyezett pályázatokat azonban a Copy General a pályázók kifejezett hozzájárulásának hiányában NEM fogja a versenyen túl felhasználni.”
A kiírás megfogalmazásán nem módostottak, így továbbra is szerepel benne, hoyg “a reklámanyagaiban, online és nyomtatott formában bármikor korlátozásoktól mentesen jogdíj, vagy bármely más jogcímű ellenérték fizetése nélkül felhasználhatja”, de a bejegyzésem megjelenése utáni napon a vége felé beszúrták, hogy “[2013.09.03. Kiegészítés]: a Copy General a pályázatokat a versennyel kapcsolatos kommunikáción túl nem használja fel, csak a pályázó ez irányú külön hozzájárulása alapján.”