Kizsákmányoló fotógyűjtő pályázatok intő jelei

vigyázz vele, hogy mihez adod oda a képed!

Illusztráció: fiktív pályázati felhívás

Régóta készültem rá, de a közelmúltban többen is javasolták, hogy foglalkozzak ezzel a témával. Úgy fest, napról-napra nő az aktualitása.
Egyre több fotópályázatot írnak ki, ami akár örömteli is lehetne, de a rutinos fotósok első olvasásra kiszúrják a gyanús ismertető jeleket, hogy itt csak kihasználni akarják a fotósokat. Gyakran szó sincs a minőségi fotók kereséséről, vagy a tehetségek felkarolásáról, egyedül az ingyen fotók számítanak.

Persze van, akinek nem nagy ár 1-2 képet beáldozni egy talán értékes nyeremény, vagy akár a megjelenés és egy kis vélt vagy valós hírverés reményében.
Csakhogy erre a megközelítésre egyre inkább iparág épül a fotó felhasználók részéről, míg egyre nehezebbé válik miatta fotók készítéséből megélni, sőt az ilyen kizsákmányolás veszélye nélkül pályázni is.

Hivatalos neve nincs, egymás közt emlegetik lenyúlásnak, kihasználásnak, fotógyűjtésnek, és átverésnek. A valós szándékot, hogy pontosan miről is van szó, nyilván nem tüntetik fel a szervezők.
Miből látszik mégis már a pályázati kiíráson, hogy csak olcsón (vagy inkább ingyen) akarnak a kiírók fotókhoz jutni, az alkotók valós összemérése, netán jutalmazása és támogatása helyett?
Egykori tanárom az ilyen helyzetekben mindig azt a kérdést tette fel: “kinek áll érdekében?” Próbáld ennek szellemében értelmezni a pályázati kiírást, és ügyelj a gyanús jelekre! Az alábbi jelek bármelyike gyanús lehet egy kiírásban, több együttes előfordulása pedig kifejezetten gyanússá teszi a pályázatot:

  • a kiíró egy marketing ügynökség, üzleti vállalkozás, vagy egyéb cég/intézmény/szervezet, akiknek érdeke lehet fotózási költségeket lefaragni
  • attól, hogy a kiíró szervezet hivatalosan non-profit, még szolgálhat költséglefaragást a pályázat
  • nem nevezik meg a szakértői zsűrit
  • nem tisztázott az értékelés módja
  • nem szerepel a nyeremény a kiírásban
  • a közönségdíj értékesebb, mint a szakmai zsűri díja
  • előzsűrizés nincs, a győztes személye Facebook lájkolással dől el-a nyeremény maga is egy fotózás, vagy fotózási megbízás
  • nyeremény kizárólag a győztes kép megjelentetése, vagy egyéb felhasználása
  • a pályázó lemond a képhez fűződő jogairól, a kiíró szabadon felhasználhatja azt a pályázaton kívül is
  • a pályázó hozzájárul, hogy képeit harmadik félnek átadják a pályázattól független felhasználásra is

Sajnos egyre gyakoribb, hogy a pályázatokat azzal a tisztességtelen szándékkal írják ki, hogy begyűjtsenek egy rakás szabadon és főleg ingyen felhasználható képet. Mindezt a lehető legkisebb költségráfordítással, ami nem csak a konkurensekkel (mármint az adott cég/szervezet piaci versenytársaival), de főleg az alkotókkal és a fotós szakmával szemben is inkorrekt.

Az ilyen kiírásokból gyakran még az sem egyértelmű, hogy egyáltalán mit lehet nyerni a pályázaton, vagyis minek kéne az embert a nevezésre motiválnia.  Egy kétes értékű pályázaton aratott győzelem pedig legalább olyan kétes értékű hírnevet eredményez. Arról nem is beszélve, hogy sokszor az értékes nyeremények is a szervezők ismeretségében kerülnek kiosztásra/átadásra – vagy esetleg egy baráti vállalkozásnak számlázzák ki munkadíjként, amit a lelkes pályázókon sikerül megspórolni.

Minden esetben olvasd el a pályázati kiírást, és ha valami nem világos, akkor ne habozz rákérdezni a szervezőknél, illetve szóvá tenni a kifogásaidat. Ha pedig egyetértesz ezzel az írással, oszd meg másokkal, hogy minél többen okulhassanak belőle!

Szerinted mik a további árulkodó jelek, hogy valaki csak ingyen fotókat akar gyűjteni?

Kiegészítés: Nem csak a pályázatok kiírását, hanem más helyzetekben is minden szerződést, nyilatkozatot és kötelezettségvállalást fontos elolvasni és értelmezni, mielőtt elfogadod!

Ha tetszett, akkor lájkoljátok és osszátok meg ismerőseitekkel, hogy minél több emberhez eljuthasson!

Címkék