Törölni kényszerült a korány legutóbbi cover fotóját az északra szerkesztett napkeltét kritozó komment áradat miatt. A szembetűnő módosítás igencsak felkorbácsolta a kommentelők kedélyeit.
Mint sok fotós és a 444 is felfigyelt rá, a Magyar Kormány Facebook oldalán érdekes cover fotót választottak. Úgy fest, hogy a sok negatív komment miatt a kormány inkább törölte és egy másik képre cserélte. A városkképet készítő fotós ugyanis egy kicsit túlzásba esett a szerkesztésnél kép módosításával.
A képen ugyanis kelet helyett északon kel a nap, ahol még az évszakonkénti vándorlása ellenére nemsem igazán szokása sem felkelni, sem lemenni. A Givaga néven publikáló fotós munkásságát elnézve elég sok helyen fotózott napkeltét, valószínűleg máshol sem csak napkeltekor. Ezt a kormány fotója alatt is rengetegen kommentelő jelezte, beléjük meg rengetegen belekötöttek ilyen-olyan érvekkel és ahogy az a politika közeli közösségi oldalakon hamar politikai acsarkodássá fajult a kommentváltás. Én maradnék inkább a képnél.
A National Geographic szerkesztési elveinek és a hírügynökségeknél támasztott hitelességi elveknek sem felel meg a kép szerkesztése. Ugyanakkor egyáltalán nem ritka jelenség az ilyen égcserés tájfotó készítés. Viszonylag sokan alkalmazzák, talán leginkább a képeslap jellegű tájfotók készítésénél, ahol a túlcsorduló esztétika (giccs?) fontosabb lehet, mint a teljesen élethű realitás.
Csak azok számára zavaró ez a valóságtól elrugaszkodott ábrázolás, akik ismerik is a képen látható helyet és azt is tudják, merre van ott észak, hogyan jár ott a nap, illetve hogy a képen látható helyen sosem jár ott. A magyar főváros esetében viszonylag sok ilyen akad. Ezért is szoktak az ilyen képek rendszeresen felhördülést okozni a fotósok körében.
De azért a sok fintorgó fotós ellenére az ilyen képeket is rengetegen szokták lájkolni és megosztani, mert sokaknak többet számít a valós természettudományi helyességnél a puszta esztétika. Különösen napjaink közösségi médiájában, ahol valljuk be, egy ilyen kép életciklusa nagyjából addig tart egy olvasónál, hogy lájkolja, talán meg is osztja, esetleg bekommenteli alá, milyen szép is ez a város, de aztán tovább lapoz a következőre és már el is felejti. Kivéve, akinek sikerül végeláthatatlan komment háborúban ragadnia miatta. Az marad, sőt visszajár és kommentel. (Mások meg írnak a kapcsolódó a jelenségekről, mint én is.)
Korábban, még 2012-ben írtam egy hasonló esetről, Hlinka Zsolt akkori fotója kapcsán. Ő kicsit máshogyan, de lényegében ugyanezt a módszert alkalmazta, sőt mesélni is hajlandó volt róla, megmutatva azt is, miből, hogyan készült a képe.
Valószínűleg már ő előtte és azóta is garantáltan számtalan más hasonló fotó született Budapesten éppúgy, mint a világ más tájain. Néhányukon sokan fennakadtak, a többivel pedig senki sem foglalkozott.
A mostanit képet a kormány vélhetően az RF123, az iStock, vagy a rengeteg másik stock oldal valamelyikéről szerezte be. Azért a bizonytalanság, mert egy gyors keresés eredménye alapján rengeteg helyen megtaláható a kép a neten, köztük több stock fotó ügynökségnél is.
A fotó hitelessége mellett az a kérdés is joggal vetődhet fel, hogy vajon legálisan használják-e, vagy a kormány is csak úgy letöltötte valahonnan. A forrásmegjelölés hiánya gyakran erre szokott utalni a közösségi médiában, de mivel az oldalon a kormány egyetlen fotónál sem szokta feltüntetni a fotók készítőjét, ennél a fotónál sem tekinthető a forásmegjelölés hiánya kirívónak. Inkább csak méltatlannak a magyar kormánytól – vagy bárki mástól, aki jogkövető magatartartást tanúsít.