A NatGeo nem kér az effekt szűrőkből

Miközben az Instagram és hasonló okostelefonos fotó effektek legalább annyira hódítanak, mint a szoftveres manipulációk, addig a bámulatos természetfotóiról ismert National Geographic magazin köszöni, nem kér a trükkszűrőkből. Közzétették, hogy mik a szakmai elvárásaik a lapnak beküldött olvasói fotókkal szemben.

A digitális fotózás térhódításával egyre mindennapibb a képek valamilyen szintű szoftveres feldolgozása. A számítógépes beavatkozást azonban korlátok közé kell szorítani, hogy még fotóról beszélhessünk, és ne digitális grafikákat lássunk mindenhol.
A sajtófotóban régóta ismertek fotó feldolgozási irányelvek, és már nem kevesen veszítették el állásukat ezek megszegése miatt. Most a National Geographic Magazin is közzétette irányelveit (nyomán pedig a PetaPixel, és más oldalak is), hogy utat mutassanak a képeiket lelkesedésből, talán némi hírnév reményében (ingyen) beküldő olvasóknak, akik képeivel a lap weboldalának Your Shot rovatát töltik meg.

A National Geographic fotó igazgatójának levele:

Mindenkit arra bíztatok, hogy igazi fotókat küldjön nekünk. A világ már így is tele van mesterséges látvánnyal, és a Your Shot rovat nem azért működik, hogy ezt fokozzuk. Az olvasók szemén keresztül szeretnénk látni a világot, nem a PhotoShop eszközeivel manipuláltan.

Fotó feldolgozási irányelvek
Részletekért katt a képre!
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Kérjük, ne módosítsd, vagy változtass meg digitálisan a fotóidat (túl azon a mértéken, ami szükséges a valósághű fehéregyensúly és élesség visszaadásához).
Ha digitálisan hozzáadtál, vagy elvettél valamit a képből, akkor kérjük ne küldd be! Minden képet megnézünk, hogy eredeti-e, és ha úgy látjuk, hogy megtévesztő, akkor kizárjuk.

BEBUKÁS és BEÉGÉS: A bebukott sötét képrészek világosítása (dodge) és a beégett, túl világos részek sötétítése (burn) elfogadott, de a minimális mértékre kell törekedni. Ne vidd túlzásba. A sötétkamrák technikáinak digitális megfelelőit csak arra szabad használni, hogy a kép jobban hasonlítson arra, amit élőben láttunk. A színek szaturáltságát se húzd túl!

SOLARIZATION, MEZZOTINT, DUOTONE, stb. szűrők: Ne! Ha csak egyet is használsz a számtalan szűrő hatás közül, amik a képszerkesztő programokban rendelkezésre állnak, kérjük hagyd abba!

FEKTE-FEHÉR KÉPEK: OK.

KÉZI SZÍNEZÉSŰ KÉPEK: OK, de csak, ha járatos vagy a technika használatában.

VÁGÁS (CROP): OK, ha a kép jobb lesz tőle.

ÖSSZEILLESZTETT PANORÁMÁK: OK, de csak akkor, ha minden alkotóelem ugyanbban az időszakban készült. Nem akarunk különböző időpontokban készült panorámaképeket. Összeillesztett képeknél ne változtasd meg az élességet. Ne helyezz a képek összeillesztésekor olyasmit a panorámába, amik nem voltak a valós látkép részei. Ha összeillesztett képet küldesz be, akkor ezt jelezd a képaláírásban is!
(Egy összeillesztett panoráma több képből készül, melynek minden egyes képe más látószöget mutat ugyanarról a helyről, majd ezeket a képeket szoftveresen dolgozza egyé. A végeredmény egy a legtöbb nagylátószögű objektívvel elérhetőnél nagyobb látószögű kép.)

HALSZEM OBJEKTÍVEK: Elfogadott, de csak saját felelősségedre küldd be – a szereksztők általában nem szeretik az ilyen optikai hatásokat.

HDR KÉPEK (HIGH DYNAMIC RANGE IMAGES): OK, de akárcsak a panorámák esetében, csak akkor, ha az elkészült képek egy időszakban készültek. Nem akarunk olyan képeket, amiknek az előterét délben, a hátterét meg naplementekor fotóztad. Ha HDR képet küldesz be, akkor ezt mindenképp jelezd a képaláírásban!
(A HDR kép ugyanarról a látványról készülő több eltérő expozíció, amiket szoftveres eljárással olvasztanak egybe. A technika sikeres alkalmazásakor lehetőség nyílik rá, hogy az árnyékos területek, és a túlexponált képrészek külön-külön kiexponált képeinek felhasználásával egy nagyobb dinamika tartományú kép szülessen, mint amilyet a fényképezőgép képes lenne előállítani.) 

Te milyen képi effekteket szoktál használni?

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!