Átfogó bojkott szerveződött a magyar sajtóban az LGT eheti koncertje ellen, mivel Presserék elfogadhatatlan feltételeket akarnak a fotósokra kényszeríteni. Bal és jobb oldalról nyomtatott és online lapok társulnak egymás mellé, hogy közösen kiálljanak a szakmai elvek mellett, amikért külföldön is rendszeresen ringbe szállnak a fotósok és az őket alkalmazó újságok – sajnos Magyarországon azért az alakzat hézagos lesz itt-ott.
Nem terveztem, hogy bármilyen szinten foglalkozom az LGT legújabb koncertjével. Viszont az elmúlt napokban sorra keresnek meg szabadúszó fotósok és komoly szerkesztőségek munkatársai egyaránt, hogy hallottam-e a zenekar szerződéséről. Mivel lassan nem tudom egy kezemen megszámolni hányan küldték át, nagyon is hallottam róla. Egy újabb elfogadhatatlan szerződés. Ép elméjű fotós ilyet nem ír alá, sőt alkalmazásban álló fotós maga nem is hozhat ilyen döntést, de magára adó médiumnál a főnökök sem fogadnak el ilyet. Részben azért, mert a zenekar fizetséget (fotókat) követel cserébe azért, hogy a lapok népszerűsítsék őket. Részben meg azért, mert még azt is ki akarják kötni, hogy milyen képek jelenhetnek meg a koncertről, mintha csak megrendelésre fotóznák őket – épp csak itt nem ők fizetnek a fotókért, hanem nekik kellene fizetni a fotókkal. A következő nyilván az lesz, hogy megmondják, hogy mit írhatnak róluk a lapok, sőt talán meg is írják majd az újság helyett, hogy biztos azt írják, amit ők szeretnének.
Összefog a magyar sajtó
Innen igazán érdekes a történet, ugyanis mint említettem, egyre több lap dönt úgy, hogy ilyen feltételekkel nem hajlandó tudósítani a koncertről. A Hír24 azt írja, a Népszabadság, az Origo, a HVG, a Magyar Nemzet, az Index és ők maguk is csatlakoznak a koncert elleni bojkotthoz. Később a Népszava, a Mandiner és a Nyugat.hu és mások is csatlakoztak. Ennek keretében a lapok nem írják alá a személyesen Presser Gábor által ellenjegyzendő szerződést, és nem fognak semmilyen fotót közölni a koncertről.
Az MTI kivétel
A Magyar Távirati Iroda hivatalosan felmentést kapott a szerződés aláírása alól. A nemzeti hírügynökség fotó rovatának vezetője, Virágvölgyi István arról tájékoztatott, hogy “A szervezőknek jeleztük fenntartásainkat a szerződéssel kapcsolatban, utána a mi esetünkben eltekintettek a szerződés aláírásától. Így tudósítani fogjuk a koncertet és legalább a szokásos két ingyenes képet mindenképpen kiadjuk.”
Nincs kőbe vésve, csak bepróbálkoznak
A különböző szerkesztőségek munkatársaival beszélgetve hallottam olyat, hogy más lappal is tesznek majd hasonló kivételt a szervezők. A történet innentől inkább úgy néz ki, mintha csak bepróbálkoznának a szerződéssel: akinek a gyomra beveszi a feltételeket azzal aláíratják és lejmolnak tőle képeket, meg ráerőszakolják saját cenzúrájukat, ahol viszont elég fontos nekik megjelenni, ott nem annyira erőltetik a szerződés aláírását, ami egyébként főleg a magyar koncerteken egyáltalán nem divat, és ebben a formában még külföldön is komoly tiltakozást szokott kiváltani.
Az Index kérdésére Presser azt válaszolta, hogy “A szerződés egyébként Presser szerint nincs kőbe vésve, hajlandóak bárkivel egyezkedni.” A koncerten egyébként az akkreditált fotósokon kívül mindenkit engednek fotózni, sőt az LGT ezt kifejezetten bátorítja, ahogy azt is, hogy küldjék el nekik a képeiket a honlapjukon keresztül. Bár a jegy hátoldalán ugyanúgy szerepel, hogy “Szigorúan tilos minden kamera, magnó vagy más hang- és képrögzítő berendezés behozatala.”
Volt már hasonló
Legutóbb arról írtam, mikor Janet Jackson hasonló próbálkozása ellen tiltakozott a norvég sajtó. Magyarországon pedig az a Ke$ha próbálkozott utoljára hasonlóval, aki előkelő helyen szerepel az amerikai fotósok által bojkottált énekesek listáján, és akinek a budapesti fellépéséről annak idején még az MTI sem tudósított.
Hozzá kell tennem, az ilyen próbálkozások nem ritkák kisebb zenekarok, vagy akár sportrendezvények szervezői részéről sem, csak ezek általában nem ütik meg azt az ingerküszöböt, hogy a sajtó zöme egyáltalán tudósítani akarjon róluk, így komoly tiltakozás helyett egyszerűen csak nem tudósít róla, aki nem akar.
Mindez a botrány azonban nem csak Presserre és bandájára vet rossz fényt, hanem azokra is, akiket ő támogat, vagy akik őt támogatják. Kíváncsi volnék például, hogy a koncert fő támogatójaként megjelenő Magyar Villamos Művek vezetése mit szól hozzá, hogy egy népszerű koncert helyett egy olyan rendezvényt támogattak – vélhetően nem kevés pénzzel – ami eddig inkább csak negatív visszhangot váltott ki.
Ne írd alá!
A MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztálya, mint egyetlen fotós szakmai érdekképviselet egyelőre nem alakított ki a kérdésről álláspontot. Mikor a véleményükről érdeklődtem a szervezet elnöke tőlem értesült a helyzetről, válaszuk a blogbejegyzés megjelenéséig nem érkezett meg (a blogon publikálás után pár órával megérkezett, lásd alább).
Én azt tanácsolom minden fotósnak és szerkesztőségnek, hogy eszébe se jusson senkinek aláírni olyan szerződést, amiben a fotózás engedélyezése fejében szabadon felhasználható képeket kérnek. Sőt amelyik rendezvény szervezője ilyennel próbálkozik, arról máshonnan akár ingyen kapott képekkel se tudósítson.
Az egyszerű koncertre járóknak meg azt tanácsolom, hogy élvezzék a koncertet és inkább hagyják otthon a fényképezőgépüket, mert a biztonsági szolgálathoz nem biztos, hogy eljutott az LGT felhívása, így a jegyen olvasható feltételek szellemében könnyen lehet, hogy el fogják venni tőlük a koncerten. De ha engednek fényképezni, akkor se adjatok ingyen képeket senkinek, mert attól hogy nem fotózásból éltek, a képetek még ugyanúgy érték, ahogy a zenészek zenéje.
Kiegészítés: A bejegyzés megjelenése után pár órával az LGT kitette Facebook oldalára, majd közleményben a sajtóhoz is eljuttatta, hogy a közönségben mindenkitől várják a mobilos videófelvételeket, mert ezekből szeretnének koncertfilmet készíteni.
A szakmai érdekképviselet pedig ezt tette közzé: “A MÚOSz Fotóriporterek Szakosztálya elnöksége sajnálatosnak és elfogadhatatlannak tartja azokat a megkötéseket, amelyeket az LGT a fotóriporterek munkavégzésének feltételéül támaszt. Hozzászoktunk és hosszú idő óta nem is emelünk kifogást az ellen, hogy a hazai és külföldi előadók koncertjein a fotóriporterek csak meghatározott helyről és meghatározott ideig dolgozhatnak. A képek felhasználására illetve az LGT rendelkezésére bocsátására vonatkozó megkötések azonban merőben szokatlanok, indokolatlanok és egyben szerzői szabadságunkat sértik. Ezért arra kérjük az általunk igen nagyra becsült zenekart, gondolja át azt a feltételrendszert, amelynek mentén a sajtó képviselői munkájukat végezhetik a próbán illetve a koncerteken. Azt gondoljuk, nem csak a mi érdekünk, hogy minél szélesebb körben tájékoztassuk a média útján mindazokat, akik érdeklődnek a talán legnépszerűbb magyar együttes koncertsorozata iránt.”