Fizetős falat épít a Reuters – eltűnnek az ingyen hírek?

Fotó: Carlo Allegri/Reuters

Náluk sincs tovább ingyen ebéd. Fizetős fal mögé helyezik cikkeit a Reuters. Korábban más képügynökségekhez hasonlóan a Reuters még a fotók ingyenessé tételével is kísérletezett, de most már a híreket is fizetős fal mögé tennék, mint azt egyre több újság teszi világ szerete és különösen jellemző a pénzügyi, gazdasági hírek világában.

A világ vezető hírügynökségei közé tartozó Reuters jó ideje komoly költségcsökkentéseket eszközöl többek közt a fotós állományban is és évről-évre elismert fotósokat bocsánatanak el. Néhány éve a budapesti irodájuk egyik magyar fotósát is leépítették, alig valamivel azután, hogy utódjával közösen Pulitzer-díjat nyertek és azóta dolgoznak a fotó és videó stábok erőteljes integrálásán és szolgáltatásaik, üzleti modelljük is folyamatos átalakuláson megy keresztül.

Megszűnik a Reuters budapesti fotós állása
Részletekért katt a képre!
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

A brit Reuters ma bejelentette, hogy fizetős fal mögé kerülnek a jövőben a híreik. Josh London a cég marketing vezetője és a Reuters Professional üzletágának vezetője “az évtized legnagyobb digitális átalakításának” nevezte az új írányt. A 170 éves múltra visszatekintő hírügynökség története során első alkalommal nőként nemrég kinevezett olasz főszerkesztő, Alessandra Galloni szerint a cég digitális és esemény üzletágának sikere élvez most elsődleges prioritást.

A weboldalukon eddig ingyen is olvasható híreikhez ezentúl csak regisztrációval lehet majd hozzáférni. A változást bejelentő hírükben azt írják, olyan üzleti hírek iránt érdeklődő közönséget céloznak meg, akik készek havi $34.99-et (kb. 10 ezer forintot) fizetni havonta a náluk elérhető értékes és mélyreható piaci információkért. A bejelentés ellenére az oldal egyelőre ingyenes marad, de öt cikk után már regisztrációt fog kérni. Hogy mikortól kell fizeti is a látogatóknak, az egyelőre bizonytalan.

Épülnek a fizetős falak az Interneten
Részletekért katt a képre!
Fotó: Shannon Stapleton/Reuters

A cikkükben megszólaló Ken Doctor média elemző szerint a Reuters “már így is elkésett, de még nem késett le mindenről” ezzel a lépéssel. Hiszen az üzleti hírek piacán fő versenytársuknak számító amerikai Bloomberg már 2018 óta csak előfizetők számára elérhető és szintén $34.99 díjat kérnek olvasóiktól.
A gazdasági hírek világának másik meghatározó szereplője, a Wall Street Joural nevéhez méltóan elsőként emelt fizetős falat a digitális tartalmaik köré már 1996-ban. Azóta is sikeres az üzleti modelljük és a Reuters-Bloomberg páros árszintjénél valamivel többet is, $38.99-et kérnek havonta a hozzáférésért. A szakértő szerint a nagy kérdés, hogy mivel kaphat többet az üzleti hírek fogyasztója a Reuterstől, mint más konkurenseitől?

Pulitzer-díjas magyar fotósok
Részletekért katt a képre!

A cikk épp csak említést tesz a cég kettős működéséről. A Reuters ugyanis egyszerre működik hírügynökségként és újságként is. Nemzetközi tudósító hálózata révén összegyűjtött híreit, fotóit, videóit ügynökségként értékesíti a hírpiac más médiumai számára, hogy a megfelelő díjazás fejében ők is felhasználhassák azokat. Emellett viszont önmaga is újságként szolgáltat híreket saját felületeinek olvasói/nézői számára. Ezzel más hír oldalakhoz hasonlóan reklámbevételt is termelnek a havi mintegy 41 millió látogatóból.
A Reuters bevételeinek fele mégis a cég első számú ügyfelének számító Refinitivtől származik. A Refinitiv gazdaságra specializált adat szolgáltatása korábban a Thomson Reuters részét képezte. 2018-ban a Blackstone csoport kivásárolta és önálló céggé alakította a 20 milliárd dollárosra becsült részleget, amit idén 27 milliárd dollárért adtak el a londoni tőzsdét üzemeltető cégnek.

A Reuters összevonja a fotó és videó stábokat
Részletekért katt a képre!

Ahogyan James Nachtwey is megmondta “a sajtó üzlet, aminek mennie kell, hogy végezhessük a dolgunkat.” Jól látható, hogy akárcsak a többi média cég, a Reuters is komoly küzdelmet folytat, hogy megtalálja a digitális kor és az Internet jelentette kihívások között a fenntartható működést biztosító üzleti modellt. Alighanem a média egésze kíváncsian figyeli, hogy mire jutnak, hogyan és mennyire sikerül működőképes üzleti modellt találniuk a folyamatosan változó digitális média környezetben.

Ti mit gondoltok az előfizetéses weboldalak üzleti modelljéről? Írjátok meg kommentben a blog Facebook oldalán!

A Reuters 2016-os videója a fizetős falak 20 évéről:

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!