Tippek, trükkök repülőgép fotózáshoz

Imreh Lajos Mi-2 helikoptere infracsapdákat vet a 2018. augusztus 20-ai légiparádén Budapest felett.
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Nem igazán szeretek fotózási technikákról okoskodni. Egyrészt annyian megteszik helyettem, ebbe a sorba nem szeretnék beállni. Másrészt meg annyi féle megközelítés van, hogy a legtöbb dologban nem lehet kijelenteni, hogy valami csak így vagy úgy jó és mindenki más rosszul csinálja.

Viszont annyi minden szokott szembe jönni velem mindenfelé, hogy régóta szükségesnek érzem felvetni pár ötletet, hátha elgondolkodtok rajta.

Igazából két fő gondolatom van nektek a témában. Már mindkettőről írtam is korábban, szóval nagy újdonságra ne számítsatok. De azért biztos vagyok benne, hogy van, akinek újdonságként hat és abban is bízom, hogy olyan is lesz, akinek jól fog jönni.

Megáll az ész és a forgószárny is – így fotózunk helikoptert
Részletekért katt a képre!

Mozduljanak be a légcsavarok!
A légcsavaros gépek (legyenek azok helikopterek, vagy repülőgépek) általában sokkal jobban mutatnak a képeken, ha a légcsavar egy kicsit bemozdul, és nem merevedik ki a képeken. Álló motorral olyan egy repülő, vagy helikopter, mintha a levegőben állna, sőt, akár zuhanna. A légcsavarok (vagy ha jól sikerül kivitelezni, akár a gép háttér) enyhe elmosódása mozgást érzékeltet. Persze így nehezebb jó és pláne éles képet készíteni, de amikor jól sikerül, a végeredmény sokkal jobb lesz. (Egyébként ugyanez igaz a kerékpárokról, motorokról és autókról készült fotókra is, ahol leginkább a jármű kerekén látszik, hogy áll vagy mozgásban van.)
A kívánt elmosódást a hosszabb záridővel lehet elérni, de ebbe sokkal mélyebbre most nem megyek bele, mert erről már korábban a helikopterek fotózása kapcsán írtam itt a blogon a Die Hard budapesti forgatása idején.

http://attilavolgyi.photoshelter.com/gallery/Red-Bull-Air-Race-2008/G0000ay_TOhlkVAE/C0000ElgmO1zejLU

Red Bull Air Race futam a Duna Parlament előtti belvárosi szakasza felett a magyar államalapítás ünnepén. 2008. augusztus 20. Budapest, Magyarország.
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Imreh Lajos Mi-2 helikopterével tart légibemutatót a Kecskeméti Repülőnapon 2013. augusztus 3-án. Kecskemét, Magyarország.
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

A Magyar Honvédség desszant bemutatója a Kecskeméti Repülőnapon 2008. augusztus 16-án. Kecskemét, Magyarország.
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

http://attilavolgyi.photoshelter.com/gallery/Red-Bull-Air-Race-2008/G0000ay_TOhlkVAE/C0000ElgmO1zejLU

Red Bull Air Race futam a Duna Parlament előtti belvárosi szakasza feflett a magyar államalapítás ünnepén. 2008. augusztus 20. Budapest, Magyarország.
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

A Magyar Honvédség Mi-17-es helikopterének bemutatója a főváros Parlament előtti Duna szakasza felett, 2018. augusztus 20-án, Budapest, Magyarország.
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Veres Zoltán hármas repülőgép formációval repül át a Lánchíd alattt, miközben az egyik gép kereke a Duna vizébe érve borzolja a habokat 2016. május 1-én.
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Hogyan (és hogyan ne) fotózzunk (teli)holdat?
Részletekért kat a képre!
Fotó: Antonio Cidadao/APOD

Figyeljetek a környezetre is!
Sokan úgy fényképeznek repülőgépeket, hogy a lehető legnagyobb objektívükkel a lehető legnagyobb zoom állásban minél jobban kinagyítják és csak arra koncentrálnak, hogy minél tisztábban látsszon az égbolton a repülőgép. Ki vagyok én ahhoz, hogy ezt rossznak nevezzem? Aki ilyen képekre vágyik, hát készítsen csak ilyeneket!
Szerintem sokkal érdekesebbek azok a képek, ahol nem csak a gép látszik magában, hanem kontextusba kerül, és valamilyen kapcsolatban van a környezetével. Akár néhány felhő, vagy a nap becsillanása is adhat különleges hangulatot egy képnek. Arról nem is beszélve, ha sikerül a környezetet is megmutatni a képen és a tájelemek is megjelennek, hogy érzékelhetővé váljon, hol is készültek a képek.
Ugyanerről a gondolatról írtam annak idején a telihold fotózása kapcsán is. Akár a holdkorongot, akár egy repülőgépet, vagy helikoptert fotóztok önmagában egy homogén háttér előtt, az egy meglehetősen üres, kontextus nélküli kép lesz. Az tud leginkább hozzátenni a történetéhez, hogyha megjelenik a képen a környezet is.

Imreh Lajos Mi-2 helikoptere füstcsíkot húz a Budai Vár előttt a 2018. augusztus 20-ai légiparádén. Budapest, Magyarország.
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

http://attilavolgyi.photoshelter.com/gallery/Red-Bull-Air-Race-2008/G0000ay_TOhlkVAE/C0000ElgmO1zejLU

Repülőbemutató a Duna Parlament előtti belvárosi szakaszán rendezett Red Bull Air Race futam szünetében a magyar államalapítás ünnepén. 2008. augusztus 20-án.
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Red Bull Air Race futam a Duna Parlament előtti belvárosi szakasza felett a magyar államalapítás ünnepén 2007. augusztus 19-én. Budapest, Magyarország.
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

http://attilavolgyi.photoshelter.com/gallery/Aug-20-Air-Show-in-Budapest-2018/G0000roZs86qDDKM/C0000ElgmO1zejLU

Oldtimer repülők bemutatóznak a Duna belvárosi szakasza felett a Mátyás templom előtt a magyar államalapítás augusztus 20-ai nemzeti ünnepén. Budapest, Magyarország.
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Balatonban fürdőzők nézik a Red Bull Air Race Zamárdiba löltözött futamát 2019. július 14-én. Zamárdi, Magyarország.
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

A saját környezetetekre is figyeljetek, ne csak a fotótémátokéra!
Az előző alcím igazából kettős értelmű, mert nem csak a képen kell a környezetre figyelni, hanem saját magatok körül is. Hiszen azt, hogy a képen mi lesz majd látható, nem csak az határozza meg, hogy merre mozog a fotótéma, hanem az is, hogy te merre vagy, hogyan helyezkedsz el – meg, hogy mi minden van még köztetek.
Érdemes előre átgondolni, hogy mi, hol és hogyan fog történni és ez honnan hogyan fog kinézni, hova helyezkedve lesz kedvezőbb a látószög, a háttér, a képelemek viszonya.
Persze azért is érdemes figyelni a saját környezetünkre, mert gyakran a körülöttünk levő dolgok is feldobhatják és sokkal érdekesebbé tehetik a képeket – éppúgy, ahogy akár teljesen tönkre is tehetik azt, ha kedvezőtlenül mozdulnak és teljesen eltakarják a kilátást.

Néző egy a város felett bemutatózó DC-6-os repülőgépet fotóz a Budai Várból, 2013. május 1-én. Budapest, Magyarország.
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Fotósok a 2018. május 1-ei légiparádén a Budai Várban. Budapest, Magyarország.
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Ha alacsonyan helyezkedtek el, akkor szinte biztos, hogy mindig felettetek fognak történni az események. Ha sikerül magasabban fekvő helyet találnotok, akkor sikerülhet a történésekkel egy szintbe kerülni, vagy akár magasabbról is ráláthattok azokra.

Műrepülő a Lánchíd alatt
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

A Budapest belvárosában rendezett május 1-ei és augusztus 20-ai légi parádéknál, vagy a korábbi budapesti Red Bull Air Race versenyeknél (amiket idén betiltottak a fővárosbanpár év félretekintés után ismét) a hidakról és a Duna-parton állva jobbára a fejünk felett szoktak lenni a gépek. Viszont aki talál egy magasabb épületet a közelben, vagy felmegy a Várhegyre, netán a Gellérthegyre, esetleg egy kellően nagy teleobjektívvel (inkább távcsővel) a Hármashatár-hegyre az akár felülről is fotózhatja a repülőket.

Red Bull Air Race a Dunán Citadelláról, 2007. augusztus 18-án, Budapest, Magyarország.
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!