A Canon visszatért a számháborúhoz és nyert

Fotó: Canon

Megjelent a Canon EOS 5Ds
Fotó: Canon

A kisfilmes fényképezőgép gyártók közül a Canonnak sikerült elsőként túllicitálni az egykori Nokia által tartott mobiltelefon 41 megapixeles felbontási rekordját – és persze a konkurencia 36 megapixeles DSLR rekordját is. Ezzel a Canon hivatalosan is visszatért a számháborúhoz és egy rövid időre vezet is 50 megapixellel. Lehet találgatni, hogy a többi gyártó mikor rukkol elő legalább egy kicsivel több megapixellel, hogy át, vagy visszavegye a vezetést.

Fotó: Canon

Canon EOS 5Ds és 5DsR
Fotó: Canon

Ma reggel már hivatalosan is bemutatták a régóta pletykált rekordfelbontású 50MP-es Canon DSLR-t, ami 5Ds és 5DsR néven (utóbbi AA szűrő nélkül) lesz kapható. Mindkét új gép az 5D markIII vázába került, így teljesen azonosak a kezelőszerveik, nagyon hasonlóak az egyéb szolgáltatások, csak a felbontás lett benne több minden eddigi kisfilmes méretű fényképezőgépnél.
A Canon nem csak ezzel az egy géppel tette egyértelművé, hogy visszatért a számháborúhoz, a két új full-frame modell mellett bemutaták a belépő szintű 750D-t (egyes piacokon T6i vagy Kiss X8i) és a 760D-t (egyes piacokon T6s vagy EOS 8000D) is, amik egyaránt 24 megapixelesek, ezzel helyből felülmúlták az összes eddigi Canon csúcsgép felbontását, amire persze szüksége volt a Canonnak, ha nem akart örökre háttérbe szorulni a konkurensek 24 megapixeles belépő gépei mögött.

Fotó: Canon

Fotó: Canon

Már nem telefon a rekorder
Most már egy időre a mobiltelefonok felbontását is felülmúlhatja egy fényképezőgép, hiszen már nem a Nokia 41 megapixeles telefonjában van a legtöbb megapixel. Persze nem féltem a ma már Microsoftnál dolgozó mérnököket, hogy már ők is dolgoznak a saját felbontás rekorder érzékelőjükön, így persze az is kérdés egy darabig, hogy vajon fényképezőgép, vagy telefon fogja felülmúlni a mostani rekordot.
Mostantól kezd csak igazán komikussá válni az a helyzet, hogy mindkét nagy gyártónál messze elmarad a profi csúcsgép 18 megapixeles felbontása a félprofi csúcsgép 36 és 50 megapixeles felbontása mögött.

Testreszabható kijelzőFotó: Canon

Az 5Ds-nél testreszabhatók a hátsó kijelző beállításai
Fotó: Canon

Továbbra is ember lehet a talpán, aki el tudja magyarázni a megrendelőnek, hogy miért csak egy félprofi géppel dolgozik a gyártó csúcsgépe helyett, vagy ha a csúcsgéppel dolgozik, akkor miért van abban sokkal kevesebb megapixel, mint a gyártó alacsonyabb kategóriájú gépében, vagy épp a megrendelő mobiljában. Persze amelyik megrendelő csak ezt nézi, annak úgysem lehet megmagyarázni, de szoktak ebből érdekes viták lenni.
A felbontás licit folytatása vélhetően azt is jelenti, hogy előbb-utóbb jönnie kell majd a fél-profi és profi gépek megnövelt felbontású változatainak is, mert az az állapot nem tartható marketing szempontból, hogy a csúcsgép felbontása legyen a legkisebb a termékpalettán.

Az 5Ds fő paraméterei

  • 50,6 megapixeles CMOS érzékelő
  • Két DIGIC 6 processzor
  • 150 ezer képpontos RGB+IR fénymérő
  • 5 fps sorozatfelvétel
  • 61 pontos AF-rendszer
  • Eltérő képkivágású képek
  • EOS 5DsR féligáteresztő szűrő nélkül

A középformátum még mindig vezet
Muszáj azért ebben a témában megemlíteni azt is, hogy az 50 megapixeles felbontás csak a kisfilmes, vagy annál kisebb érzékelők körében számíthat rekordnak. Hiszen a Hasselbladnak egy ideje már van 50 megapixeles DSLR-je, a Phase One hátfalak közt pedig 60-80 megapixeles is előfordul. A középformátumú rendszerekkel így aztán nem veszi fel a felbontás versenyt az új Canon gép sem.

Mekkora felbontás szükséges/elégséges?
Sokan felvetették már ezt a kérdést, én is több alkalommal foglalkoztam vele, hogy mekkora felbontásra van szükség, észrevesszük-e a különbséget és hogy a vágyaink és a szükségleteink ritkán vannak összhangban. Nyilván vannak olyan felbontás és részletgazdagság igényes felhasználások, ahol szükséges és indokolt lehet a nagy felbontás. Egyre inkább ilyen tényezővé válik az is, hogy a Retina és 4K eszközök képernyő felbontásának növekedésével lassan nagyobb felbontású háttérképre lesz szükség egy monitoron, mint egy magazin, vagy akár óriásplakát kinyomtatáshoz. Egy rio de janeiroi teszt videó viszont szépen bemutatja, a nagy felbontásban rejlő lehetőségeket is.

A felbontás mellett fontos (talán annál fontosab is a dinamika tartomány, amiről Korecz Márk írta le gondolatait, bár amíg az 5Ds és 5DsR-t senki sem teszteli, addig ez mind jobbára csak elmélet marad.

CsatlakozásokFotó: Canon

Csatlakozások
Fotó: Canon

Nincs WiFi sem GPS, csak USB3.0
Az 5D markIII vázhoz képest az sem jelent változást az 5Ds és 5DsR modellekben, hogy az új gépekben sincs WiFi és GPS, ezeket a funkciókat ugyanúgy csak külön beszerezhető, drága és főleg a gépből kiálló, így nehezebb, körülményesebb használatot engedő eszközökkel lehet elérni. Annyi előrelépés történt, hogy a várhatóan hatalmas fájlmérettel járó 50 megapixeles képeket már USB3 csatlakozón keresztül lehet letölteni.
Furcsa fricska a profi felhasználók számára, hogy az 5D családnál jóval olcsóbb 6D és a most bejelentett belépő szintű 750D és 760D is megkapta a beépített WiFi képességet (az utóbbi kettő NFC támogatással együtt), ami a profi és félprofi gépekből teljesen kimaradt, pedig azok felhasználói éppúgy, vagy még inkább igényt tartanának rá, de csak feláras kiegészítőkkel vehetik igénybe.
Az új felbontás rekorder gép esetében joggal vetődik fel, hogy miért akarna valaki ekkora felbontású képeket WiFi-n letölteni, mikor kábelen gyorsabb lehet. Ugyanakkor kényelmi szempontból még mindig akarhatja használni az ember, mert egy stúdióban a modell instruálása, lámpák és tárgyak rendezgetése közben lehet ideje a képeknek áttöltődni. Arról nem is beszélve, hogy RAW+JPG beállítással az is lehet valakinek célja, hogy csak a kisebb felbontású nézőképeket küldje WiFi-n, a teljes felbontású nyers képeket pedig majd utólag letölti. A kisebb felbontású képek egy stúdióban éppúgy elegendőek lehetnek, hogy a megrendelő rögtön lássa a képeket, mint a sajtóban fotózva egy tüntetés, vagy egyéb esemény közben megejtett gyors képküldéshez. Egyébként az 50 megapixeles Hasselblad középformátumú gépekben is van WiFi, így a nagy fájlméret igazán nem lehet érv WiFi szempontból.

A bejelentett gépek árairól egyelőre nincs hivatalos információ. A külföldi oldalakon 3699 USD, 3699 EUR és 2999 GBP árak szerepelnek, a Camera kft-nél bruttó 1 199 000 Ft áron már előrendelhető.

https://www.youtube.com/watch?v=P7HKwdUqCKY

A Canon 5Ds és 5DsR közleménye:

Budapest, 2015. február 6. – A Canon bemutatta az EOS 5Ds-t és EOS 5Ds R-t, két új, ultramagas felbontású, “full frame” tükörreflexes gépét. A 35 mm-es kamerák a „full frame” szenzorok között valaha látott legmagasabb felbontást, 50,6 megapixelt kínálnak.

A példa nélküli minőséget nyújtó gépek a hihetelten részletgazdagság, a válaszkészség és a strapabírás különleges kombinációjára képesek. Az EOS 5Ds R újdonsága, a féligáteresztő szűrőhatás megszűntetése, így maximalizálva az érzékelő felbontását és a képminőséget. Az új DSLR-gépek mellett a Canon bemutatta az EF 11-24mm f/4L USM jelzésű objektívjét, amely a világ legszélesebb látószögű ún. „rectilinear” (hordótorzítás nélküli) zoomobjektívje1, és mint ilyen, tökéletes a tájképek- és épületfotók megörökítésére.

A full frame DSLR-gépek új szabványa
Az EOS 5Ds és EOS 5Ds R egyaránt ideálisak pl. óriásplakátok vagy magazinborítók készítéséhez, ahol minden pixel számít. A szenzor felépítése ISO 100-6400-es érzékenységet tesz elérhetővé, amely ISO 50-12800 értékig bővíthető, így kiváló minőségű képek készíthetők alacsony zajjal, precíz színekkel és széles dinamikatartománnyal. A felbontás lehetőséget ad arra, hogy még a kamerán belül háromféle képnagyítási módot lehessen beállítani: 1,3x, 1,6x és 1:1 arányt. A keresőben is látható fenti módok használatával fantasztikus eredmények érhetők el, hiszen még az 1,6x képkivágással is 19 megapixeles a kép, így egy 300 mm-es fókusztávolságú objektív 480 mm-esként használható.

Az EOS 5Ds-ben és az EOS 5Ds R-ben egyaránt két-két DIGIC 6 processzor gondoskodik arról a gyorsaságról, amely a nagy felbontású képek készítéséhez és a kivételes színvisszaadáshoz szükséges. Mindkét processzort úgy tervezték, hogy kényelmesen kezelje az 50,6 megapixeles érzékelőből áradó hatalmas mennyiségű képadatot, ugyanakkor csökkentse a zajt és kiválóan működjön akkor is ha a felhasználó másodpercenként öt képkockát szeretne elkattintani.

Villámgyors autofókusz
Az EOS 5Ds és EOS 5Ds R gépekben fejlett, 61 pontos autofókusz rendszer található 41 kereszt típusú ponttal. Mindkét kamerával könnyű mozgó tárgyakra fókuszálni, mert az EOS intelligens nyomkövető és felismerő autofókusz-rendszer (iTR) az arcokat és a színeket is követi. A bemozdulások csökkentését tovább növeli a Canon tükörrezgés-szabályozási (Mirror Vibration Control) technológiája. A tükör mozgását két külön motor segíti így sokkal puhább annak mozgása és halkabb a zárhang.

Mindkét gép esetében a 150 ezer pixeles RGB+IR fénymérő és a villodzás-érzékelő gondoskodik arról, hogy a képek egyforma és pontos megvilágítás mellett készüljenek el változó fényviszonyok – pl. vibráló neonfény – mellett is.

Tökéletes részletesség
A páratlan képminőséget kínáló EOS 5Ds és EOS 5Ds R számos személyre szabható móddal segíti a felhasználót. Az új, nagy részletességű képstílus (Fine Detail Picture Style) használatával maximalizálható az érzékelő részletességi szintje, és még élesebb képeket kaphatunk képszerkesztő szoftver használata nélkül is.

A kedvelt kreatív módok – pl. többszörös exponálás, HDR – segítségével bárki kiválób minőségű művészi szintű képeket, míg a beépített időmérővel hosszú idejű felvételeket és csodás time lapse videókat készíthet egyszerűen, speciális szoftverek és drága kiegészítők nélkül.

Professzionális felépítés és személyre szabható funkciók
A Canon újdonságainál a 100%-os méretű keresővel és a képkeresőn megjelenített jelzésekkel könnyű kiválasztani a megfelelő képkivágást. A nagy, 8,11 cm-es (3,2”) Clear View II LCD tükröződésmentes kijelzőn így a képek visszanézésekor nem láthatók csillanások vagy tükröződések. A panel jól áttekinthető, kényelmes kezelőfelületként is szolgál a leggyakrabban használt beállítások elérésére. A fényképzőgépeken új, „Custom Quick Control” (egyedi gyorsvezérlési) képernyőn egyszerűen személyre szabható az ikonok típusa, mérete és elheyezése.

Mindkét kamera magán viseli a Canon eltéveszthetetlen kézjegyét: a rendkívül strapabíró magnéziumötvözet vázat, amely így a természetfotósoknak is kiváló választást jelentenek.

EOS 5Ds R: a képminőség csúcsa
Amikor a maximálisan részletgazdag képek készítése a cél, akkor a féligáteresztő szűrő hatásának megszűntetésével gondoskodik az EOS 5Ds R a lehető legtökéletesebb eredményről. A természetfotók esetében, ahol az organikus minták részletgazdag megjelenítése a cél, a szűrőhatás nélkül érjük el, hogy a képek fantasztikusak lehessenek.

EF 11-24mm f/4L USM
Az EOS 5Ds és EOS 5Ds R is kompatibilis a Canon 71 különböző modellből álló EF objektívcsaládjával2. A Canon EF 11-24mm f/4L USM a világ legszélesebb látószögű ún. „rectilinear” (hordótorzítás nélküli) zoomobjektívje1. A vadonatúj optikai felépítésű objektív három aszférikus lencsét – köztük egy csiszolt aszférikus lencsetagot is – tartalmaz, ami garantálja a lehető legjobb képminőség és a legkisebb torzítás elérését úgy, hogy közben az egész szerkezet olyan erős és strapabíró tud lenni, hogy extrém időjárási körülmények között is használható marad.

Legfontosabb jellemzők – EOS 5Ds

  • 50,6 megapixeles CMOS érzékelő két DIGIC 6 processzorral
  • 150 ezer képpontos RGB+IR fénymérő
  • Sorozatfelvétel: másodpercenként akár 5 képkocka
  • 61 pontos AF-rendszer
  • Eltérő képkivágású képek
  • Az EOS 5DS R-ben emellett:
  • Féligáteresztő szűrő hatás megszűntetés

Legfontosabb jellemzők – EF 11-24mm f/4L USM objektív

  • Tájképek ultraszéles látómezővel
  • A világ legszélesebb látószögű ún. „rectilinear” (hordótorzítás nélküli) zoomobjektívje
  • Minimális torzítás – épületfotókhoz és enteriőrökhöz ideális
  • Speciális lencsebevonatok a szellemképesedés és a becsillanások ellen
  • Intelligens, szinte zajtalan autofókusz, amely kézzel bármikor átállítható
  • Fotózás még a legmostohább időjárási körülmények között is

A Canon 750D és 760D közleménye:

Budapest, 2015. február 6. – Két új lenyűgöző DSLR-géppel bővül a Canon belépő szintű EOS kameracsaládja. Az EOS 750D azok számára ideális tükörreflexes gép, akik úgy szeretnének profi képeket és Full HD videókat készíteni, hogy nem mondanak le az automata módok biztonságáról, míg az EOS 760D nagyobb alkotói szabadságot és kézi vezérlést kínál.

Lenyűgöző minőség minden kattintásra
Mindkét kamera életteli színeket, és részletgazdag képeket nyújt 24,2 megapixeles érzékelőjének és a Canon DIGIC 6 képfeldolgozó processzornak köszönhetően. Az ISO 100-12800 érzékenységi tartománynak köszönhetően az EOS 760D-vel és az EOS 750D-vel bármilyen megvilágítás mellett – legyen szó akár beltéri lámpafényről, vagy hajnali megvilágításról – lenyűgöző részletességű képek készíthetők. Sőt, az először az EOS 7D Mark II-ben bemutatkozott Flicker Detection technológia gondoskodik arról, hogy még mesterséges fényben is egységes megvilágítású képek készüljenek.

Az újdonságokkal másodpercenként akár öt felvétel is készíthető, így biztos, hogy a megörökített téma minden jelenete meglesz a képen. Az EOS 760D és EOS 750D borotvaéles fókuszát az AF-rendszer 19 kereszt típusú autofókusz-pontja garantálja, amely kiválóan alkalmazkodik bármilyen kompozícióhoz, legyen szó gyorsan mozgó állatokról vagy egy akciódús sporteseményről.

Videón a világ
Villodzás érzékelés: Az izzók fluoreszcens fénye egyenetlen fényerőt és színt eredményezhet fényképezés közben. Az itt alkalmazott technológia felismeri az ilyen helyzeteket, és az optimális fényű fotók elkészítése érdekében minden felvételt úgy időzít, hogy az a változó erejű fényforrás fényerejének csúcsa pillanatában kattanjon a gép.

Az amatőr filmesek Full HD felbontású, MP4 formátumú videókat készíthetnek. A tárgykövetésre vagy fókuszváltásra képes, fejlett Hybrid CMOS AF III technológiával a tárgy mindig éles, és mivel a gép STM objektívekkel is használható, a fókusz beállítása nemcsak villámgyors és precíz, de csendes is lesz. Az EOS 760D-ben rengeteg kreatív mód is megtalálható, amelyekkel könnyedén rögzíthetnek különleges jeleneteket a felhasználók. Ezek hangulatának érzékeltetésében olyanok segítenek, mint a HDR videó mód sötét és világos árnyalatokban is jól látható részletessége, vagy az eltolt tengelyű (tilt-shift) fotózási effektus makett-hatása.

Kényelem
Az EOS 760D és EOS 750D kompakt házában kihajtható LCD-kijelző segíti a munkát. Az EOS 760D-vel a fotósok tudatosabban használhatják beállításaikat a Canon EOS modelljein általában megtalálható kezelőszervekkel: a hátsó kiválasztó tárcsával (Quick Control Dial), a kiváló LCD-panellel és az intelligens keresővel.

Képmegosztás barátokkal és más eszközökkel, akár útközben is A fotók elkészülte után Wi-Fi segítségével a képek egyszerűen megoszthatók a közösségi oldalakon vagy elmenthetők a felhőbe, pl. a Canon irista képkezelő szolgáltatásába. Az NFC kapcsolat révén pedig a gép csatlakozhat a Canon Connect Station vagy más kompatibilis eszközhöz, és átmásolhatja oda a fájlokat. És mindehhez nem kell kompromisszumot kötni a képek minőségében!

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!