Vágyak és szükségletek – ritkán van összhang

Először furcsállottam, mikor azt az állítást olvastam, hogy a 12 éves D30 legyőzi mai csúcs testvérét az 1D mark IV-et. Aztán tovább gondoltam, és méginkább furcsállottam az ötletet, de azért valami mégis van a gondolatmenetben.

Az angol nyelvű PetaPixel egy az egyben lehozta és nyomán a magyar PrintScreen.hu is lefordította, amit David Jackson humorosnak szánt összehasonlításként írt a két gépről.
Ebben a szerző azt veti fel, hogy a 2000-ben megjelent D30 a maga 3,2 megapixelével is képes ugyanolyan jó képeket készíteni, mint a ma még épp csúcs minőségnek tekinthető, bár már három éves 1D mark IV, amit nemsoká levált a már itt-ott kapható 1DX.

A “technikai levezetést” és a rejtvényként felvezetett mintaképeket az eredeti oldalon megnézheted. A gondolatmenet lényege, hogy a régebbi gép MEGFELELŐ STÚDIÓ VILÁGÍTÁSBAN pontosan ugyanolyan minőségű képeket készít, mint az új csúcsgép.
Sőt azt is írja roppant tudományos írásában a szerző, hogy ha az Internetre 500 pixeles képeket tültünk fel, akkor a felbontásban sem látunk különbséget. Hiszen mindegy, hogy az 500×322-es felbontású webes képet 2160×1440 vagy 4896×3264 felbontású képkeből méretezzük le.

A felvetés merőben logikus, sőt sok esetben tényleg helytálló is. Fontos intelem lapul záró soraiban: “Fotósként inkább abba érdemes befektetnünk, hogy saját látásmódunkat fejlesszük, és munkánkkal történeteket meséljünk el, mintsem belefeledkezni a technikai specifikációkba és azok értelmezésébe. Különben is mi értelme ennek az eszközökről szóló technoblablának? Használd az iPhone-t…”

Szerintem egyébként a PetaPixel angol címe fejezi ki leginkább a szerző mondanivalóját: “Akarom vagy szükségem van rá?”. Sokkal pontosabban kifejezi a cikk üzenetét, mint a magyar változatnak adott “Egy 12 éves fényképezőgép legyőzi a mai csúcskategóriát?”
Az egész “tesztet” egyébként egy korábbi vendég posztja ihlette a TiffinBox oldalon. Ebben vetette fel először a két gép összehasonlítását annak alátámasztására, hogy még mindig nem a technika a fontos, hanem a fotós és annak látásmódja.

A D30 és az iPhone talán sarkított, mert nem árt egy fényképezőgép, és az sem árt (bár ez nem biztos), ha ez az elérehtő legjobb. De nem mindenkinek ugyanaz a legjobb. Én például mindig furcsának tartom, hogy az emberek csorgatják a nyálukat a nagy ÉS NEHÉZ teleobjektívekre és profi fényképezőgépekre, miközben a többségük még a gyári alap objektív mellé még egy második objektívet se vesz, mert macerás cipelni és cserélgetni.

Te mit gondolsz a két gép összehasonlításáról?

Readers Comments (8)

  1. Őszintén szólva nem nagyon lepődtem meg rajta, a 30Dben jó kis lapka van:) Az utolsó bekezdéseddel egyet értek. Nem minden a fényképezőgép. A jobb fényképezőnek a dinamika tartománya és szebbek a színei miatt vonzóbbak számomra. Azokat én se értem, akik képesek sokat kiadni egy drágább vázért, és vesz hozzá egy alap kittet, ahelyett, hogy annyi pénzből venne egy fixet és jobban megtanulna fotózni…

  2. Stúdióban versenyezhet a két gép, de terepen munkában, ha fogytán a fény, nem. Mennyi is a D30 használható ISO érzékenysége? Talán 800, inkább kevesebb. (Nem tudom, nem is kerestem meg, csak tippelek). Az 1Dé legalább 3200.

    Keveseknek adatik meg, hogy munka során csak a stúdióban legyenek, és azok inkább már középformátumot használnak mert nem 500pxes képet kérnek a megrendelők.
    Ha valaki csak hobbiból fotózik van értelme az összehasonlításnak, de ha valaki akár csak néha is akar eladható képet gyártani, akkor már a régi gépek nem játszanak.Bizony néha bánom, hogy a régebbi típust vettem, megesik, hogy kevés az ISO, vagy nem tudok használható képet csinálni, túl zajos. Nem a megapixeleket hiányolom, az egy jó darabig még elég. Az utóbbi időben nem csak a videó jött be a DSLRekbe, hanem az érzékenység is sokat fejlődött. Nem mindig az újabb a jobb, de nem hiába újabb.

  3. Tavaly tavasszal én még használtam a D60 gépemet egy nemzetközi sportrendezvényen. Megdöbbentően jó képek készültek vele. Bár szerencsére csak ISO400-on kellett dolgoznia és bőven elég volt távvezérelve a 3 kép/s sebessége is.
    Élességben lazán veri a 7D-t szerintem.

  4. Gabor Monos (Tk) 2012.07.09. @ 17:45

    Az a vizsgálatban a csalafintaság, hogy mivel a téma nem mozog, a fény adott és könnyen kimérhető,így csak egy egyszerű CMOS-tesztté silányul a “nagy attrakció”, pláne, ha esetleg még ugyanazt az optikát is használták hozzá. Ami azóta fejlődött, az a stúdióban (itt) nem kell: gyors AF, kiértékelő több szegmenses fénymérés, sorozatfelvétel, ISO és zaj … soroljam még? Ha a “tesztelő” akárcsak az utcára is kimegy, már bajban lett volna, igazi sportfotókról már nem is beszélve. A “teszt” így szerintem egyszerű parasztvakítás, a “hozzánemértők” megvezetése.

  5. Géptesztnél, gépösszehasonlításnál sosem az érdekel, h tökéletes, ellenőrzött, kontrollált körülmények, fényviszonyok között mit tud az adott gép. A különbségek, előnyök, hátrányok nem ott jönnek ki.

  6. Előre is bocsi, mert én nem technikai szemmel reagálnék, mint a többiek.

    Én a stúdió fotózást még anno egy 40D/450Dvel tanultam végig és természetesen amire kell ma is jó ez a gép. Szép és használható képeket csinál, s amikor a max 2000px-es képek kellenek ez is jó. Mégis, ha kimész egy kicsit gyorsabban mozgó témához, kevesebb fényhez, nem ez a gép jut eszembe, hanem nyúlok a jó öreg 5Dhez. Nem váltam meg a régi vázaktól sokszor van, hogy jó szolgálatot tesznek, de fontos mire mit használunk (a gyermek pl. egyre ügyesebb a 450Dvel és igen Ő már tud obit is cserélni, sőt felméri, miért akarja egyiket meg másikat elkérni).
    Ha nézzük azt amire a cikk is utal, melyikkel lehet jobb képet lehet készíteni, azt hiszem, vallom a kép csak egy szintig függ a géptől, mert a látásmód, a kompozíció az – nekem legalábbis – fontosabb. Mára ezt már nem, illetve nehezen értik az emberek. Ma a számok és műszaki adatok mámorában élnek és nem látják meg azt amiről egy kép és annak készítése szól. Mostanság már meg sem lepődöm ezen, és az ilyen cikkeken sem…Az azért megnyugtat, hogy ahogy a mai tizenévesekkel beszélek – napi szinten – képekről, és kritizálom, magyarázom mit miért kéne kicsit másképp, akkor azt látom próbálják használni amit mondok. Ez bevallom boldogsággal tölt el – és igen ezek között nem egy iPhone “fotós” is van 🙂

  7. szerintem kitobival is meg lehet tanulni fotózni

Comments are closed.