A Microsoft szerint vége az ingyenes Internetezésnek

microsoft-logo

Újabb felső vezető csatlakozik Rupert Murdoch média mágnás korábban megjelent hasonló nézeteihez, melyeket a birtokában levő The Times Internetes működésének átszervezésével igazolni is igyekezett. Most Achim Berg, a Microsoft németországi vezetője is csatlakozott Murdochhoz egy nemrégiben tett nyilatkozatával. A Berliner Zeitung interjúját a PCforum híre dolgozta fel nemrég. A magyar cikk a nyomtatott sajtó halálát említi, és csupán az Internet-ingyenesség kérdéskörére koncentrálva kivonatolja a német interjút.

“Az ingyenesség kultúrája az Interneten a végéhez közeledik” – Achim Berg

Az eredeti változatban azonban arról is szó esik, hogy Berg az Internetből él, és aktívan használja a munkája során, és a tájékozódásban is de azért a hírekhez nyomtatásban jut hozzá. Papír alapon olvas újságot, és úgy gondolja, hogy az Internet sosem fogja teljesen kiváltani a nyomtatott sajtó szerepét, bár a hírek nem csak egyszer érkezhetnek naponta, mint az újságok. Innen kanyarodott az interjú az Internetes tartalmak díjmentessége felé, melynek kulcs gondolatává a bevezetőben idézett mondat válik. Mint a  magyar változat is kiemeli, Berg szerint “az ingyenesség nem fog teljesen kiveszni a világhálóról, mert mindig is lesznek ingyenesen elérhető szolgáltatások rajta, amelyek mellett azonbban egyre több prémium-szolgáltatás válik majd fizetőssé, amit azok fognak igénybevenni, akik hajlandóak az adott szolgáltatás további használatának lehetőségéért fizetni, vagy egyszerűen zavarja őket a reklámok megjelenése.”

Érdekes lenne tudni, hogy a Google konkurenciájaként a kereső üzletbe is bekapcsolódott Microsoft milyen fizetős szolgáltatásokkal készülhet vajon jelenlegi felhasználóik számára, de talán kár lenne spekulációkba bocsátkozni. Minden esetre bármit gondoljanak is egyesek arról, hogy az Interneten minden ingyen van, valóban látható már most is egy tendencia, hogy csak bizonyos szolgáltatások, vagy csak bizonyos szintig ingyenesek, és aki többet akar belőle élvezni, annak fizetnie kell.
Magyarországon ez a mérsékelt fizetési hajlandóság miatt (milyen finoman sikerült megfogalmazni) még gyerek cipőben jár, de már hazai oldalak körében is egyre gyakoribb jelenséggé válik, a fizetős tartalom, és nem csak a pornó szakmában, ahol ez ősidők óta bevett szokás. Nemzetközi oldalaknál (szintén nem csak a szexiparban) pedig egyre általánosabb, hogy van egy limitált lehetőségeket nyújtó alap funkció ingyen, de ha a kényelmi szolgáltatásokat is igénybe venné az ember, akkor azokért már fizetnie kell. Sőt már megjelenése óta közszájon forgó kérdés, hogy vajon a Google mikor fogja fizetőssé tenni mindenki által előszeretettel használt levelezési és egyéb szolgáltatásait, alkalmasint emberek millióinak levelezését túszul ejtve. Bár a jelek szerint ők elég jól boldogulnak még a reklámokból finanszírozott tartalmakkal. Ugyanakkor – különösen a gazdasági válság hatására, és pláne Magyarországon – gyorsan változik a reklámköltések mértéke, ami miatt sok újság és hírszolgáltatás is kénytelen lehet újra gondolni finanszírozási modelljét.

Achim Berg egyik főnöke, a céget irányító Steve Ballmer nemrég jóval lesújtóbb véleményt tolmácsolt egy reklámkonferencián. Szerinte ugyanis a jelenlegi sajtó nem csak offline formájában halott, de úgy gondolja, hogy “A régi módszer, a nyomtatott újság egyszerű online megjelentetése, halálra van ítélve.” Szerinte az Internetre átmenekülő újságok és televíziók is ki fognak halni, mert a jövő Internetes világában a ma ismertnél jóval újszerűbb modellekre lesz szükség. A jelek szerint a két Microsoft vezető nézetei nincsenek teljes összhangban, és talán még magukban sem tisztázták még, hogy mit várnak az Internetes tartalomszolgáltatás fejlődésétől.

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!