Az idei Úszó EB egyik meglepő háttérinformációja az volt, hogy a sajtóközpontban dolgozó újságíróknak 35 ezer forintot (vagy 120 eurót, ahogy a stílusosan kézzel odabiggyesztett kiegészítés mutatja a “hirdetményen”) kell fizetniük, hogy a másfél hetes rendezvény alatt hozzáférjenek az egyik nagy nemzetközi telekommunikációs vállalat T-Mobile Internet szolgáltatásához. (Ugyanez tavaly a római VB-n teljesen ingyenes volt, és gondolom máshol sem idegen ez a gondolat.)
Ez az összeg ráadásul nem időarányos, és bár felvetődött, hogy lesznek napi díjak is, végül mégis mindenkinek teljes díjat kellett fizetnie. Így azok a lapok, akik tíz nap helyett mondjuk csak az utolsó négyről akartak tudósítani éppen úgy 120 eurót voltak kénytelenek fizetni, mint akik az első naptól az utolsóig használták. Ráadásul több lap előre lelevelezte az illetékesekkel, hogy mivel ők csak egy hétre jönnek, így 120 helyett csak 105EUR lesz a tarifa. Mire Budapestre értek a megállapodás egyoldalúan megváltozott.
Persze egy nagy hírügynökség, vagy egy napilap költségvetésében ez az összeg nem olyan nagy tétel, különösen ha nem csak egy-két anyaguk jelenik meg az EB-ről, hanem komolyabban foglalkoznak vele, nagyobb olvasói érdeklődést kiszolgálva. Ugyan mi az a párszáz euró nyugaton. Nem is az összeg zavarta őket, hanem a stílus. Ahogyan az is, hogy aki a balatoni sajtóközpontban váltotta ki Internet használatát az első napokban megrendezett nyíltvizi versenyekre (ugyanilyen áron), azok csak komoly viták során tudták elérni, hogy Budapesten elismerjék, hogy egyszer már fizettek a szolgáltatásért, és ne fizettessék ki velük újra a teljes összeget.
A magyar sajtó (egy részének) mázlija, hogy nekünk van a másfél hétre szóló 35 ezer forint töredékéért egész hónapra mobil Internetünk, amivel elküldhetjük anyagainkat. Nem olyan gyors, mint az optikai kábel, de legalább olcsó, és mindenhol kéznél van….esetemben pedig nem is a T-Mobilhoz folyik be az összeg.
Amit a helyzet különös furcsaságának tartok, hogy az EB kezdete után nem sokkal a T-Mobile sajtóosztálya közleményt küldött ki a sajtónak, hogy főszponzorként mennyi mindennel támogatják az Úszó EB megvalósítását. Elgondolkodtató. Tényleg azt várják, hogy ingyen reklámozza nagyvonalúságukat az a sajtó, amelyiket az általuk támogatott rendezvényen éppen megsarcolják a szolgáltatásaikért? Azért ez egy elég furcsa tudathasadásnak tűnik nekem.
Kiegészítés: Úszókat is hallottam panaszkodni rá, hogy nekik is fizetni kell az ingyenesnek hitt netezési lehetőségért, és páran még azzal is megpróbálkoztak, hogy az edzésre elhozzák laptopjukat, és a sajtó netjéhez hozzáférjenek abban a reményben, hogy megcsapolják a mi netünket, hátha nekünk ingyen van. Pofára estek…
A T-Mobile sajtóközleménye:
Az úszósport támogatásában hosszú évek biztos partnernek számító T-Mobile ismét nemzeti főszponzorként áll az augusztus 4. és 15. között Budapesten, illetve Balatonfüreden zajló XXX. Úszó, Műugró, Szinkronúszó és Nyíltvízi Európa-bajnokság mögött, a T-Home pedig teljes körű távközlési szolgáltatást nyújt az esemény sikeres megvalósításához.
A T-Home az akkreditált résztvevők részére nagy sebességű vezetékes internet (LAN) és mobilnet (WLAN) hozzáférést biztosít, illetve gondoskodik a zártláncú televíziós összeköttetésről.
A Margitszigetre az internetkapcsolat 2 Gigabit/sec optikai sávszélességen érkezik, amelyhez összesen 40 km kábel lefektetésére volt szükség. Az informatikai fejlesztés eredményeképpen több mint végponton akár 100 MB/sec gyorsasággal lehet internetezni. A helyszínen 24 órás magyar-angol nyelvű, míg minden nap reggel 8 órától 22 óráig telefonos ügyfélszolgálati és értékesítési hotline segít az ide érkező sportolóknak, sportvezetőknek és szurkolóknak az eligazodásban.
A T-Mobile 3G hálózatfejlesztéssel és kapacitásbővítéssel járul hozzá a várhatóan jelentősen megnövekvő kommunikációs igények kiszolgálásához. A kerékpárral érkező szurkolókat a budapesti helyszínen ingyenes T-Mobile Bringaszerviz várja, és az Árpád-hídi lehajtónál kerékpárkölcsönzésre is lehetőség nyílik.
A mobilszolgáltató a sportkedvelő online közösségeket is mozgósította: kvízjátékban az eseményre páros bérletetet lehetett nyerni, a szurkolók között videoversenyt hirdettek, illetve a legszerencsésebbek nyereménye egy olyan póló lesz, amelyekre a Cseh Lászlót buzdító legfrappánsabb Facebook-hozzászólásokat nyomtatták a világ- és Európa-bajnok úszó aláírásával együtt.
A T-Home és a T-Mobile leghűségesebb ügyfeleire is gondolt. Arany és platinakártyás előfizetőik között 100 db belépőjegyet sorsoltak ki, a szerencsések a Kapcsolat Program keretében VIP-vendégként élvezhetik a rangos sporteseményt.