Mindenki ismeri a közmondást, hogy “Jó bornak nem kell cégér”. Ami akár igaz is lehet, ha már a szánkban van a jó bor és csak élveznünk kell. A jó termék kiválasztásához viszont fel is kell ismernünk azt a polcon. Vagy, hogy melyik boltban is keressük a polcot. Ehhez viszont mégis csak kell a cégér. Ha innen szemléljük a dolgokat sokkal inkább igaz Harry Ford mondása, hogy “Reklám nélkül csak a pénzverdében tudnak pénzt csinálni.”
Tetszik vagy sem, nincs ez máshogy a fotósokkal sem. Persze mondhatjuk, hogy egy jó képen nincs mit marketingelni, meg cégérezni. Egy jó kép jó cégér nélkül is jó és nincs az a marketing, amitől egy vacak képből jobb lesz. Ez így is van, de azért árnyalja a képet, hogy egyre többen hoznak döntéseket fényképekről, akik nem biztos, hogy annyira értenek akár a fehéregyensúlyhoz, akár csak a fotókhoz általában. Arról nem is beszélve, hogy a marketing minősége, vagy akár a léte nagyban meghatározhatja, hogy egyáltalán ránéznek-e a képeinkre, vagy esetleg már el sem jutnak addig, hogy a döntést befolyásolhassák.
Hibáztathatnánk ezért az Internetet, közösségi oldalakat, online marketinget, meg a “mai fiatalokat”, de azért ez sosem volt nagyon máshogy. Mindig is próbált mindenki marketingezni, kedvezőbb feltételekkel érvényesülni és mindig voltak kapuőrök, akiket meg kellett győzni, vagy meg kellett kerülni, hogy a döntéshozók elé kerülhessenek a képek. Mindig is számított ebben a tálalás és a csomagolás, vagyis a marketing.
Nem véletlen, hogy Friedmann Endre nem saját nevén futott be, hanem Robert Capaként. Nem véletlenül hazudta magát Németországban amerikai fotósnak és persze nem véletlenül hazudott sok más dologban is a pályafutása során, ahogyan igen kifejező című könyvének fülszövegében sem véletlenül írta, hogy “időnként eloldalazott az igazság mellett”. Hogy egy újabb mondással éljek, “Messziről jött ember azt mond, amit akar, úgyis csak közelről ismerik fel.”
Az Internet távolában alaposan összezavarodik az arány és távolság érzékelés. Azt is egyre nehezebb eldönteni, hogy kit, vagy mit ismerünk elég közelről ahhoz, hogy hihessünk a szemünknek. A hitelesség egyre nehezebben megítélhető az Internet végtelenjének online marketing tengerében. Egyre több a mindenféle photography oldal. De ez egyáltalán nem lehet ok arra, hogy ne műveljük minél jobban a marketinget. Ahogy egy fotósorozat annyira jó csak, mint amennyire jó a legrosszabb kép a sorozatban, ugyanúgy annyira tud érvényesülni a legjobb fotó is, amennyire működőképes a fotós marketingje, amivel fel akarja rá hívni a figyelmet. Persze ahogy már a címben is jeleztem, a marketing nem csodaszer. Tud szépíteni, erősíteni, hangsúlyozni, de csak jobbat tud csinálni valamiből, jót nem, ha eleve nem az. Úgyhogy bármennyit fordítotok is marketingre, azért a szakmai alapoknak is rendben kell lennie.
Mindezt persze a ma induló legújabb fotós marketing tanfolyam szervezője, Ihász Ingrid is fontosnak tartja és igyekszik kihangsúlyozni a Marketing kávé sorozatát beharangozó írásában. Ezt az írást mindenkinek érdemes elolvasnia, akár megy a konzultációra, akár kihagyja. Szerintem a konzultáción sem csak azoknak érdemes részt venniük, akiket megszólít annak marketing anyagában. Attól, hogy valaki már nem csak hobbista és nem aközött választ, hogy hobbiból űzi, vagy lemond az üzlet lehetőségéről, még akár nagyon sokat tapasztalt rutinos profiként is sokat lehet meríteni az ő marketinges tapasztalataiból éppúgy, mint a képszerkesztési tudásából is. Persze akinek szigorú szerkesztőségi elvárásoknak kell megfelelnie a képek utómunkájával, annak óvatosabban ajánlott ezeket alkalmazni, de ismerni még akkor is hasznos lehet.
Ingrid fotós eredményeit és tapasztalatait elég szemléletesen leírja már említett írásában. Marketinges eredményeiről szintén ír, bár azt nem árt hozzátenni, hogy akkor még marketinges blogjával évekkel előbb nyert Goldenblogot, mint én és jelenleg főállásban ügyvezetője egy a programatic területre szakosodott online marketing cégnek. Emellett készíti oktató anyagait főleg utómunkáról és gyerekek fotózásáról.
Ti mit gondoltok a fotósok marketing tevékenységéről? Írjátok meg kommentben a blog Facebook oldalán!