Eredetileg terveztem, hogy én is lefotózom a díszrepülést. Aztán végül az a szakmai döntés született, hogy inkább kihagyom ezt a munkát. Megfordult a fejemben, hogy ennek a döntésnek a részleteit is megosszam a blogon. Végül azonban felül kerekedett, hogy kifogások helyett fotókra van szükség. Úgy döntöttem, hogy inkább majd olyankor írok a repülők fotózásának szempontjairól, ha új képeim is lesznek hozzá ismét. Viszont a “missing man” manővert érdekes témának tartom, így erről úgy döntöttem, mégis írok, akkor is, ha ebben a formában nem kimondottan fotós téma.
Sok helyen megírták már (pl. hirado.hu, honvedelem.hu, hvg.hu, index, origo, Blikk, pannonrtv.hu, stb.), hogy szombaton temették el Frankó Endrét, a második világháborúban vívott légicsaták legutolsó túlélőjét. Temetése napján dél után nem sokkal a magyar légierő Gripen vadászgépei búcsúztatták Budapest belvárosán áthúzva.
Egyes források azt is megírták, hogy a Margit-sziget felett hajtják végre a közismert “missing man” manővert, amivel a pilóták világszerte búcsúztatni szokták társaikat. Egészen biztos nem voltam benne, de úgy tudtam (ezt azóta hivatalos források is megerősítették), ez volt a “missing man” alakzat első magyar alkalmazása. Korábban eddig csak egy-két gépes kötelékek végeztek tisztelet repülését Magyarországon, mostantól azonban a “missing man” alakzatban is bevethetők a Gripenek.
Van, ahol három géppel szokás
Ezt korábban én nem tudtam, de mint kiderült, a “missing man” manővernek több féle változata is létezik. A Wikipédia szerint egyaránt elterjedt a magyar légierő által most alkalmazott három gépes változat is, amit korábban én sem ismertem. Ennek lényege, hogy a kötelék három géppel repül egy négy gépes alakzatban. A hármas gép helyét kihagyva tisztelegnek hiányzó társuk emléke előtt.
A Gripenek Budapesti tisztelet repülése sokakat megihletett és egyre több képpel találkozni a neten, amikre utólag ráretusálták Fraknó Endre egykori Messerschmidt gépét is. A kommentek alapján sokan csak ekkor értétték meg a furcsa alakzat lényegét és a “missing man” alakzatot még repülés kedvelők közül is sokan nem ismerték.
Amerikában máshogyan (is) csinálják
A hollywoodi filmeknek (és sorozatoknak) köszönhetően én is inkább a formáció modern, amerikai változatát ismerem (ami inkább manőver, mint állandó repülési alakzat). Ennek alap gondolata is hasonló, csak náluk általában négy gép repül ék alakzatban. A temető, vagy a megemlékezés helyszíne fölé érve pedig az egyik gép kiválik az alakzatból, szemléltetve is a bajtárs eltávozását. A hivatalos szabályozás szerint kizárólag temetéseken és megemlékezés jellegű állami ünnepeken alkalmazható, amikor gyászos, lassú zene szól. Minden más esetben, így légibemutatókon történő előadása is magas szintű engedélyezést igényel.
A megható látványelemet a sok filmben is alkalmazzák katonai, különösen pilóta temetéseknél. A Wikia szócikke több filmet is felsorol, amikben látható:
- Courage Under Fire
- Six Million Dollar Man
- The McConnell Story: Squadron with blank
- A JAG Becsületbeli ügyek több epizódja is
- Iron Eagle
- Heroes: Season 4, Episode 14, “Upon This Rock”
- Babylon 5 “Legacies” és “Ceremonies of Light and Dark” című epizódjai
- The Right Stuff
- Armageddon
- Transformers: Beast Wars: Code of Hero
- Ace Combat 5: The Unsung War
- The Red Baron
De a manőver nem csak hoollywod találmánya. Valódi katonai temetéseken is szokás:
A Wikipédia szerint, szokták a látványos manőver hatását még tovább fokozni, hogy a naplementekor tartott repüléskor a kiváló gép a lemenő nap irányába távozik a köteléktől. Más területeken is szokták alkalmazni a “missing man” alakzatot. Helikopter pilóta temetésen szokás előadni helikopterekkel, motorsportban motorokkal és versenyautókkal is végezték már. Amerikai futballban gyakori, hogy az elhunyt játékosok előtt tisztelegni a hiányzó játékos helyét kihagyva felvonuló csapat.
A “missing man” manővernek még látványos szobrot is állítottak a washingtoni Arlington katonai temetőben. A James Ingo Freed álltal tervezett, 2006. október 14-én leleplezett U.S. Air Force Memorial emlékmű első ránézésre csak nyomokban emlékezetet a temető felett rendszeresen látható “missing man” alakzatra. A 60-80 m magas rosdamentes acél ívek átványát a légierő Thunderbolt kötelékének “bomb burst” manőveréről mintázták. Az általában négy géppel végrehajtott manőver hiányzó negyedik íve szintén a “missing man” szimbóluma.
Az emlékmű tövében áll egy vastag üveglap, amire egy F16-os “missing man” kötelék képét gravírozták. Ezen pedig a gránit fal tükröződik, amin az elhunyt pilóták nevei sorakoznak. Sajnos az emlékművet személyesen annak ellenére sem volt szerencsém látni, hogy washingtoni látogatásom során rövid látogatást tehettem a temetőben is, de ezt a részét legnagyobb bánatomra nem sikerült útba ejtenem.
Története
A legelső dokumentált gyászrepülést V. György brit uralkodó 1936-os temetésekor hajtották végre egy nem a királyi légierő által tartott temetésen. Amerikában két évvel később Oscar Westover tábornok temetésén tartottak hasonló áthúzást több mint 50 géppel, amik közül egy hely üresen maradt a tábornok tiszteletére.
Az egyik gép kiválási manővere a II. Világháború után jelent meg a kötelék repülésben. Első dokumentált alkalommal 1954. áprilisában adták így elő az amerikai légierő gépei Hoyt Vandenberg légierő tábornok temetésén. Később változó, hogy mikor alkalmazták, mikor nem. A 2010 körültől Amerikában jobbára így végzik, de a szabályzat alakzat leírásában szerepel a három gépes változata is. Van, ahol akár fűstcsíkkal, vagy rakéta eltérítő lövedék kilövésével is variálják.
John Fitzgerald Kennedy temetésén is 50 gép repült át a temető felett, amik a USA 50 államának egységét jelképezik. Az Air Force One követte a három csoportban 20 tengerészeti és 30 légierő gép, ahol az utolsó kötelékből hiányzott egy gép:
John McCaine szenátor temetése tiszteletére az Amerikai Légierőnél szokásos négy gépes “missing man” manővert adták elő:
A rákban 65 éves korában elhunyt Rosemary Mariner tengerész kapitány az első amerikai katonai pilótanők egyike volt. Elsőként repült nőként vadászgéppel, majd később első nő lett, aki vadászrajt irányított. A temetésén előadott “missing man” manőver nem azért volt különleges, mert öt géppel adták elő, hanem mert az USA története során első alkalommal csupa nő ült a kötelék gépeiben.
A Kanadai Légierő Snowbird köteléke 6 füstcsíkot húzó kötelékkel emlékezett meg egykori társuk, Jeff Kuss százados tiszteletére:
A II. Világháború végének 70. évfordulóján a washingtoni világháborús emlékmű felett négy Spitfire hajtotta végre a “missing man” manővert.
Ronald Reagan és később idősebb George Bush elnökök temetésén is 21 gép tartotott díszrepülést. A gyémánt alakban repülő 4-4 gépes kötelékek sorát követte a 4 gépes kötelék, aminek egyik gépe kivált az alakzatból.
Ami részlegesen még a George Bush Könyvtár és Múzeum felett is látszott:
Ti hol találkoztatok a “missing man” formációval? Írjátok meg a blog Facebook oldalán!