Mint a PetaPixel cikke felhívta rá a figyelmem, a Bloomberg érdekes videó összefoglalót készített róla, hogyan alakult át az egykor a fotó piac domináns, sőt szinte egyeduralkodó cége. Főleg leszálló ágában a blogon is többször írtam a Kodakról, ami mára szinte(?) teljesen eltűnt a fotó piacról, de a cég még a mai napig is túlél – csak más területen. Nagyon is jó illusztrációja ez annak az alkalmazkodóképességnek, amiről a hétvégén írtam. Persze nem biztos, hogy a Kodak a legjobb példa a sikeres alkalmazkodásra, de mindenképp tanulságos a Kodak története is az üzleti élet változásai kapcsán.
A Kodak már jóval a Walkman előtt piacvezető volt az analóg fotó korában, sőt elsők között vetette magát a digitalizációba is. Már jóval azelőtt részt vettek a tükörreflexes gépek digitálissá tételében, amikor ez a műfaj még inkább barkácsolásnak számított, semmint valós piaci szegmensnek. Amikor még Analóg gépeket, mint a Nikon N90s és a Canon EOS 1N alakítottak át 2-6 megapixeles digitálisra – ekkor még LCD nélkül.
Aztán, amikor a digitális gépek elterjedtek, számos kompaktot is kiadtak, miközben az analóg fotózást még mindig működtették. De a digitális technika egyre jobban visszaszorította a Kodakot. Nem csak a fényképezőgépek és film eladás esett vissza drasztikkusan. A Kodak másik jelentős piaca, a fotólaborok forgalma is egyre jobban eltűnt. Steve McCurry elexponálta az utolsó tekercs Kodachrome-ot és bezárt az utolsó labor, ahol még elő lehetett hívni. Erről nem csak a National Geographic készített dokumentumfilmet, de még a Netflix játékfilmeseit is megihlette a fotótörténeti pillanat.
Acég folyamatosan változott és átalakult. Reagált az új piaci lehetőségekre és helyzetekre. Mindig új dolgokkal próbálkozott és ez azóta sem múlt el. Mostanában egyre ritkábban hallunk a Kodakról. Pedig a cég a mai napig létezik és küzd az életben maradásért. Csak ma már nem a fotó termékek piacán. Néhány éve arról jelentek meg hírek, hogy a Kodak kriptovaluta üzletbe kezd. Akkor azt az üzleti élet számára különösen izgalmas trendet próbálták meglovagolni.
Most a járvány közepette többszáz millió dollár hitelt kaptak, hogy gyógyszergyártásba kezdve koronavírus elleni oltóanyagot gyártsanak. Érdekes módon a cég egészségügyi fejlesztései pont a fotó vegyianyagok gyártásának farvizén kerültek képbe. Megannyi féle fejlesztésük között egészségügyi kutatásokat is végeztek. Talán innen jött az amerikai kormányzat ötlete, hogy a Kodakot élesszék fel a járvány elleni küzdelem során. A részvény árak fellendültek és ez felvetette üzleti trükközés vádját is. Minden esetre érdemes megnézni a Bloomberg összeállítását a Kodak történelméről és hogyan alakult az egykori fotó gyártó gyógyszer gyártóvá.
A Bloomberg összeállítása a Kodak túlélési kísérletéről:
Ti mit gondoltok a Kodak átalakulásáról? Írjátok meg kommentben a blog Facebook oldalán!