Nőnap alkalmából érdemes néhány szót ejteni a blogon a fotós nőkről és szerepükről a fotózásban. Bár ez sokkal összetettebb és szerteágazóbb téma annál, hogy egyetlen írásban ki lehessen meríteni, mindenképp fontosnak tartom legalább megemlékezni róla így az ünnepen.
Nem tartom magam szexistának, igyekszem kerülni a nemi alapú megkülönböztetést, de a nőnap jó apropó, hogy ezzel a fontos témával is foglalkozzak. Sokat hallani, hogy a fotózás férfias szakma. Nagy és nehéz eszközöket kell cipelni, használni, egyre inkább érteni kell a technikához és sok esetben embert próbáló körülményekkel kell megküzdeni egy-egy kép elkészítéséért. Legyen szó akár háború fotózásról, természetfotózásról, szocio-, dokumentarista, vagy sportfotózásról. Ez mind igaz és talán egyes nők számára nehezebb kihívást is jelenthetnek. De egyáltalán nem kizáró tényezők és ne csináljunk úgy, mintha megannyi más területen (akár csak a háztartásban és gyerek nevelésben) a nőknek nem kellene akár extrém fizikai és mentális terhekkel is megküzdeniük. Illetve a fotózással járó fizikai és egyéb terhek sok férfi számára épp olyan nagy nehézségek lehetnek. Férfi fotósok közt is ismerek olyat, aki küzd és épp csak lépést tud tartani a technikával, miközben nők között is rengetegen gond nélkül megküzdenek akár a fizikai, akár a szaktudás beli nehézségekkel. Mindez leginkább csak szándék és persze felkészülés kérdése. Mint ahogyan szinte minden más területen, ugyanúgy a fotózásban is jobbára férfiak vannak vezető és döntéshozó helyzetekben. Sőt talán többségben is. Nem olyan meglepő, hogy a röviden #metoo-ként emlegetett szexuális zaklatások és hatalommal való visszatélések sem kerülték el a fotózás világát.
Ugyanakkor sok és egyre több nő dolgozik a fotózás megannyi területén. Ami még csak nem is új keletű dolog. A fotótörténet nagy alakjai közt is hosszú ideje megtalálhatók nők is. Távolról sem Vivian Maieré az általános nő fotós karrier kép, aki dajkaként dolgozott és csak mellette fotózott, így bámulatos fotográfiai életműve csak jóval a halála után került elő.
Még az extrém kockázatai miatt legveszélyesebbnek tekinthető háború fotózásban is akadtak nők. Bár Robert Capát sokkal többet emlegetik, amiért talán ő maga is tett, Gerda Taro nem csak támogatta Capa karrierjét, hanem maga is sokat és fontosat alkotott. Sok más nő is követte őt a frontvonalon épp úgy, mint megannyi más fotózási területen is.
Még a kimondottan férfi magazin Playboynál is sokat alkottak fotós nők is, mint például a magyar Borzi Vivien. Pedig ha sztereotípiákból indulunk ki, a pucér csajok fotózásánál kevés férfiasabb munka létezhet. De azért nem nehéz belátni, hogy egy ilyen intim helyzetben egy nővel nagyobb biztonságban érezheti magát a legtöbb nő és egyáltalán nem biztos, hogy férfi szemmel jobb képeket lehetne készíteni nőkről – ahogy férfiakról sem csak nők készíthetnek jó képeket, mert ez sem nem függő.
Korábban írtam a blogon a Duna TV Ridikül női magazinjának fotós adásáról. Ebben Keleti Éva fotóművész a színházi fotózás világáról, Baricz Kati fotográfus a stúdió és modellfotózás világáról, a Pulitzer-díjas magyar sajtófotós, Szabó Bernadett pedig a riportfotózásban nőként szerzett tapasztalatairól meséltek. Igazán kár, hogy a közmédia műsora ma már nem elérhető a neten.
Némelyik területen jobban háttérbe szorulnak, más műfajokban kiegyenlítettebb a nők aránya. Van ahol még talán többségben is vannak. Direkt nem foglalok állást, hogy melyek ezek. Nem akarok általánosító tévképzeteket erősíteni, vagy téves gondolatokat elültetni senki fejében. Enélkül is akadnak ilyenek bőven. Találkoztam már olyan kinyilatkoztatással, hogy valamelyik kolléga szerint “a nők egyik műfajban jobbak, mint a másikban”, amit persze maga sem volt képes érvekkel alátámasztani. Hiszen a fotózás nemtől független, a nemiszerveket egyáltalán nem használjuk hozzá. Elsősorban gondolkodás kérdése. Persze kétség kívül nők és férfiak nagyon eltérően gondolkodhatnak. De ugyanígy férfiak és férfiak, vagy nők és nők sem mind egyformán gondolkodnak. Szóval nemi különbségekre nem érdemes ennyire leegyszerűsíteni ezeket a jóval összetettebb kérdéseket.
Pusztán a statisztika kedvéért megnéztem, hogy a Kreatív által (szerintem elhibázott döntésként) közzétett 100 legjobb magyar fotós listáján 84 férfi és 16 nő szerepel. A hasonlóan szubjektív listaként a Professional Photograrpher brit lap által közzétett minden idők 100 legnagyobb hatású fotósa listán 87 férfi és 14 nő szerepel. A 2019-es 38. Magyar Sajtófotó Pályázat díjazottai között 47 férfi és 9 nő szerepel (kategória díjak mellett a különdíjakat és dícséreteket is beleszámolva).
Ti mit gondoltok a nők szerepéről és arányáról a fotózásban? Írjátok meg kommentben a blog Facebook oldalán!