Izgalmas szerzői jogi per alakul egy amerikai fotós és a Volvó között. Az autógyártó azt állítja, joguk volt a neten közzétett fotókat Instagramon használni. Csakhogy a fotós vitatja ezt, így beperelte a céget.
A korábbi Instagram ítéletek alapján is elég valószínű, hogy a Volvo ezt csúnyán benézte. További izgalmas adalék a történetben, hogy a képeken szereplő modellnek egy másik autógyárral van kizárólagos szerződése, így még ha akarna sem szerepelhetne a Volvo oldalán. Kíváncsian várjuk az ügy fejleményeit.
Ingyen kérték, a fotós nem adta
A PetaPixel tette közzé a los Angeles foots Jack Schroeder és modellje, Britni Sumida perének kibontakozó történetét. A fotós és modellje 2019 áprilisában készítettek saját projektként egy sorozatot egy Volvo S60 szedannal. Miután az Instagramon közzétették a képeket, a Volvo fiókjának kezelője többször is rákérdezett, hogy használhatják-e ingyen a képeket.
A fotós elutasította a kérést, majd emailben megkereste a céget, hogy hajlandók-e jogdíjat fizetni a fotók használatáért.
Elvették a tiltakozás ellenére
Sosem kapott választ a cégtől az ajánlatára, viszont novemberben megjelentek az általa készített képek a Volvo Instagram és Pinterest fiókján is. Ráadásul olyan képek is voltak köztük, amiket Schroeder az Instagramon sosem publikált, csak a Behance oldalán.
Fotós és modell együtt perel
A történtek a fotóst is bosszantották, de a modell számára volt igazán kellemetlen. Sumida ugyanis a képek készítése óta szerződött egy másik autógyártóval. Miutájn nem sikerült a Volvóval közvetlenül rendezni a helyzetet, a fotós és modellje együtt beperelték az autógyártót.
A Volvo hárítani próbál
A Volvo azt állítja, hogy az Instagram felhasználói feltételei lehetővé teszik számukra bármilyen közzétett kép megosztását. Szerintük az Instagram felhasználói feltételei és a tény, hogy Schroeder nyilvánosra állította a profilját, sőt még be is cimkézte a képet a Volvo nevével egyértelmű felhatalmazást adnak nekik nem csupán az Instagram rendszerén belül történő megosztásra, hanem arra is, hogy más platformokon, így például a Pinteresten is felhasználhassák a képeket.
Csakhogy az Instagram nemrég hivatalos közleményben foglalt állást, hogy ők egyáltalán nem így értelmezik a saját felhasználói feltételeiket. Az Instagram állásfolgalása szerint szükséges a felhasználó engedélye is a rendszer által biztosított technikai lehetőségek mellé – ami egyébként általában a bíróság ítélkezési gyakorlata is szokott lenni.
Azon túl, hogy a közösségi oldal felhasználói szabályzatát elég sajátosan értelmezik, a Volvo tovább megy és egyenesen megvádolja a fotóst és modelljét, hogy megpróbálják a cég brandjét kihasználva építeni saját karrierjüket és reklámozni magukat.
Veszélyes az ilyen érvelés
Az alkotópáros ügyvédje, Jeff Gluck szerint “Mondani sem kell, hogy a Volvo érvelése jogilag teljesen megalapozatlan és örömmel állunk elébe, hogy a per során felvilágosítsuk őket tévedéseikről. Garantáljuk, hogy a legvégsőkig elmegyünk, hogy megvédjük kreatív emberek millióinak alkotói szabadságát.” Szerinte a Volvo érvelése nem csak téves, hanem egyenesen aggasztó is ahogyan próbálják szabadon értelmezni a felhasználói szabályzatot. Az egész kreatív közösségre veszélyesnek tartja a cég érvelését és szerinte az Instagramnak azonnal fel kellene szólalnia ezzel kapcsolatban.
A PetaPixel cikke szerint bármit gondolunk is a felek érveiről, ez az ügy a valaha látott legdurvább jogvitává kezd fajulni, mert egy olyan tág értelmezést adhat a felhasználói feltételeknek, ami minden fotós és más kreatív szakember jogaira és megélhetésére veszélyt jelenthet. Szerintük ideje lenne, hogy az Instagram egyértelműsítse a felhasználói szabályokat és talán egy olyan lehetőséget is bevezessen, hogy a beágyazás és megosztás letiltható legyen.