A napokban egy közeli boltban én is fültanúja voltam egy hasonló esetről szóló vitának. Sőt nekem is folyamatban van épp egy sérülten átvett termékkel kapcsolatos reklamációm.
Ezek miatt a tapasztalatok miatt pláne fontosnak tartom, hogy minél többen megismerjék ezeket a tanácsokat.
Ezekre a dolgokra figyeljetek oda a csomagok átvételénél, hogy ne ti húzzátok a rövidebbet, ha valami gond van a megrendelt termékekkel!
Ha már annyi féle szerzőjogi, személyiségi jogi, adatvédelmi, szerződéskötési és egyéb szakmai tanácsot írtam már itt a blogon, jöjjön egy pár kereskedelmi tanács is, ami úgy gondolom mindenkinek hasznos lehet!
Az alcímben emlegetett szakértő persze nem én vagyok. A Millás Reggeli gazdasági reggeli hírműsor szerda reggeli adásában Kórody Dávid, a Budapesti Békéltető Testület képviselője szolgált tanácsokkal a hallgatóknak. Tanácsait főbb pontokba szedve én is leírom, de mindenképp érdemes meghallgatni a teljes, mintegy 14 perces beszélgetést.
Praktikus tanácsok mindenkinek:
- Minél nagyobb értékű terméket rendelünk, annál óvatosabban érdemes eljárni.
- Érdemes utánvéttel fizetni, nem előre utalni.
- Aláírás előtt ellenőrizzük, hogy sértetlen a termék, de legalább a csomagolás.
- Ne fogadjuk el, ha előre beikszelik, hogy sértetlenül átvettük a terméket.
- Mindenképpen írjuk rá az átvételi lap futár példányára megjegyzésként, hogyha nem valós a lapon beikszelt állítás, hogy ellenőriztük a terméket.
- Mindenképpen vegyünk fel kárjegyzőkönyvet, ha sérült a csomag, vagy a termék.
- Ne fogadjuk el, hogy a futár siet és minket is siettet.
- Dokummentáljuk a kibontás folyamatát, fotózzuk körbe a csomatot és a terméket, de méginkább vegyük videóra a kicsomagolást.
- Online rendelés esetén 14 napon belül indoklás nélkül elállhatunk a vásárlástól – erre akár az átvétel, vagy kiszállítás előtt is lehetőség van.
- Akkor is elállhatunk a vásárlástól, ha a megrendelés után meggondoljuk magunkat, vagy jobb ajánlatot találunk.
- Az elállási szándékunkat a dokumentálhatóság és bizonyíthatóság érdekében mindig írásban kell jelezni.
- A 14 napos elállás csak EU területén működő vállalkozásokra vonatkozik, így érdemes rendelés előtt ellenőrizni, hogy milyen céggel kötünk szerződést.
A Békéltető Testület ajánlásai:
- A Budapesti Békéltető Testület ajánlása a csomagok kézbesítése során tanúsítandó körültekintő magatartásról
- A Budapesti Békéltető Testület ajánlása elektronikus kereskedelmi szolgáltatások igénybevétele során javasolt tudatos fogyasztói magatartásról
- A Budapesti Békéltető Testület ajánlása üzleten kívül kötött szerződések kapcsán javasolt tudatos fogyasztói magatartásról
- A Budapesti Békéltető Testület ajánlása jótállásból eredő fogyasztói igények rendezése során elvárt jogkövető vállalkozói magatartásról
- A Budapesti Békéltető Testület ajánlása fogyasztói jogérvényesítés eredményessége érdekében tanúsítandó körültekintő magatartásról