Alattomos árduplázási kísérlet az Adobe-tól

Forrás: PetaPixel.com

Felháborodtak a fotósok az Adobe trükkös kísérletén a Photography Plan árának kétszeresére emelésén. Hivatalosan nem szűnt meg az olcsó fotós csomag, de aki hajlandó a dupláját kifizetni, azoknak nem szólnak az olcsóbb lehetőségről.
Akik reklamálnak, vagy szorgosan keresik az eddigi legolcsóbb opciót, azoknak továbbra is elérhető a korábbi kedvezményes ár.

Nem mindenki lát minden ajánlatot
A felhasználók egy része csak a drágább csomagot látja.
Forrás: PetaPixel.com

Pult alól elérhető
Egy sor fotós oldal írt róla (PetaPixel, FstoppersCnetFotósarok, stb.), hogy az Adobe weboldalán trükköznek a kínálattal. Valójában nem duplázták meg az árat és a legolcsóbb $10-os csomag is elérhető továbbra. Csak időnként elrejtik némelyik felhasználó elől a legolcsóbb csomagot. A blogon korábban már emlegetettt havi pár ezer forintos előfizetési díjú kedvezményes fotós csomag,  továbbra is elérhető. Csak nem mindig és nem mindenkinek jelenik meg ez a lehetőség. Aki telefonon felhívja vagy például chaten kifejezeztten rákérdez az Adobe ügyfélszolgálatán, annak elárulják a közvetlen linket, ahol továbbra is megjelenik és kiválaszthatják az olcsóbb alternatívát.

Akár  meg is érheti valakinek
Ezzel a legolcsóbb alap csomaggal 10 dollárért (Európában €13 vagyis kb. 3 ezer forint) csak 20 GB felhő tárhely jár. A következő csomaggal dupla áron ugyanazokat a szoftvereket használhatja a felhasználó csak 20 GB helyett 1 TB felhő tárterületet kap. Ez akár még jó ület is lehet, ha valaki az Adobe Creative Cloud felhőjét használja nagy mennyiségű fotó tárolására. Ha viszont az ember kizárólag a progamok miatt fizet elő, akkor könnyen feleslegesnek tűnhet kétszer annyit költeni.
Mindenképpen trükközés viszont, hogy a legolcsóbb csomag a felhasználók egy jó részének meg sem jelenik. Ezzel elveszik a lehetőséget a vásárlóiktól, hogy minden egyébként elérhető lehetőséget mérlegelve dönthessenek. Ezzel pedig duplájára növelik a fotósok szoftver költségeit.

Elégedetlenkedik a célközönség
Nem az Adobe az első és valószínűleg nem is az utolsó cég, aki ilyen módszerrel próbálkozik. A trükközésen felháborodtak a fotósok és ez könnyen visszaüthet a cégnek. Ez az eset újra felevenítette azokat a kritikákat, amik már a Creative Cloud bevezetésekor vetődtek fel: miért is fizetne elő bárki egy szoftverre. Annak idején többek közt talán pont ez az alacsonyabb árú szoftver csomag érte el, hogy a fotósok megbékéljenek a havidíjas szoftver előfizetéssel az egyszeri vásárlással szemben. Különösen mivel egyre több és jobb alternatíva áll ma már rendelkezésre, amik igencsak elgondolkodtatják a fotós társadalmat a váltáson. Ez a mostani húzás akár meg is ingathatja az Adobe piacvezető helyzetét (ez persze aligha fog azonnal, vagy akár csak rövid távon bekövetkezni). Nagy kérdés, hogy a professzionális világban mennyire könnyen és gyorsan cserélik le az ipari szabványnak számító szoftvereket. A felhasználói bizalmat viszont komolyan erodálhatják az ilyen próbálkozások, amik befolyásolhatják a felhasználói döntéseket.

Az Adobe elárulta a PetaPixelnek, hogy “Időről időre tesztelnek különböző megoldásokat az oldalukon, ezek során előfordulhat, hogy egyes ajánlatok nem jelennek meg minden felhasználónál”.
A Cnet cikke azt is hozzáteszi, hogy az Adobe oldalán található közlemény szerint a cég az utolsó negyedévben üzleti rekordot könyvelhetett el. Bevételeik 25%-al 2.6 milliárd dollárra nőttek és a nyereségük is 16%-kal, 674 millió dollárra nőtt. Mindebből 1.49 milliárd dollár bevétel származott a kreatív szoftverekből, amelyeknek persze csak egy részét teszi ki az itt emlegetett fotós csomag, hiszen ide tartozik a PhotoShop mellett az iparági szinten szintén elterjedt Premiere Pro, Illustrator és több más programjuk is.

Olvasói reakciók
Forrás: PetaPixel.com

A PetaPixel közzétett egy kérdőívet is, hogy felmérje, milyen arányban oszlanak meg az olvasóik közt azok, akiknél megjelenik az olcsóbb ajánlat és akik nem látják azt. A kb. 2700 válasz alapján nagyjából az olvasók 2/3-a látja a legolcsóbb ajánlatot, amit mintegy egyharmaduk nem lát. Az arány nagyjából kiegyenlítettnek tűnik az amerikai olvasók (az összes válaszadó 25%-a látja, 17%-a nem látja az USÁ-ban) és az USA-n kívülről érkezzett válaszok között (az összes válaszadó 44%-a látja és 14% nem látja az az USA-n kívülről).
Viszont a másik szavazás több mint 5200 válaszolójának 85%-a, 4500-an nem fizetnének elő a fotós csomagra magasabb áron. 10%-uk, 534-en talán előfizetnének és mindössze 2,25%, 224-en válaszolták azt, hogy biztosan előfizetnének 10 helyett 20 dollárért is.

Van trükk az ár bebiztisítására
A PetaPixel még egy olyan trükköt is elárul, hogy a viszonteladóktól megvásárolható előfizetés kuponokkal pár évre bárki bebiztosíthatja, hogy ilyen áron kapja meg a csomagot. Ugyanis aki megveszi a kuponokat és most feltölti az Adobe fiókjába, az akár három évre előre meghosszabbíthatja az előfizetését a jelenlegi áron. Ezt pedig egy későbbi esetleges áremelés sem fogja megváltoztatni – bár a mostani felháborodás után valószínűtlen, hogy ebbe az irányba indulna a cég. Mások inkább azt javasolják, hogy itt az ideje más alternatívák után nézni.

Tanulság, hogy mindennek utána kell nézni!
A történet nagyon fontos tanulsága, hogy még a cégek közvetlen ajánlatainak is egyre jobban utána kell nézni, mert könnyen meglepetések érhetnek minket.

Ti mit gondoltok az Adobe áremelési kísérletéről és mennyire ragaszkodtok a szoftvereikhez, mit használtok helyettük?

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!