Eddig az összképszámot jelentő megapixelekben számoltuk a felbontást és ezzel az értékkel versengtek egymással a gyártók, amiről már többször értekeztem. Egy ideje azonban megjelent és egyre jellemzőbbé válik a K jelölés, ami a hosszú oldal ezer pixeleit jelöli.
A PetaPixel azt írja, hogy a megapixel háború lecsengőben van egy ideje, helyette egyre inkább dúl a K értékekben mért számháború. Én is valami ilyesmit érzek egy ideje, de eddig nem sikerült ilyen találóan megfogalmaznom, így az érdem az amerikai fotós lapot illeti. Míg a legtöbb gyártó a 4K felbontást próbálja belepréselni a készülékeibe, legyen az tévé, videókamera, vagy egyéb képrögzítő és megjelenítő eszköz, addig az Apple nemrég bejelentette 5K felbontású retina iMacjét. Ezzel jócskán rálicitáltak a monitorok között is jobbára még csak formálódó 4K trendre. Az is elképesztő, hogy ezen a képernyőn 13 megapixeles háttérképekre volna szükség. Az igazán megdöbbentő, hogy ezeket már letölteni is egyre nagyobb kihívás lesz (az Internetadós poénkodás hungarikumát most hagyjuk is).
Ennél is izgalmasabb, hogy a háttérképek készítésére szakosodott DigitalBlasphemy tulajdonosa arra panaszkodik, hogy már egy 4K háttérkép renderelése is igénybe vehet akár 48 órát, az egyre nagyobb felbontású képeké pedig még időigényesebb lesz, pedig már most is elég komoly erőgépekkel dolgozik a képein. (Az oldalon akár 2-3 monitoros rendszerekhez is található összefüggő háttérkép.)
De ezzel még távolról sincs vége a történetnek, mert a K háború tényleg egyre nagyobb tempóra kapcsol. Míg az Apple még csak most vezeti be az 5K felbontású képernyőit, addig a Sony már egy 8K felbontású MILC-et emleget, amivel akár 33 megapixeles állóképeket lehet majd lementeni a videókból. Adja magát az újabb kérdés, milyen gépeken lehet majd azokat a videókat lejátszani és pláne szerkeszteni, amiben másodpercenként legalább 24 db 33 megapixeles képet rögzít a kamera? És persze az is, hogy ezt a felbontást mekkora monitorok tudják majd megjeleníteni, mekkora kártyákon és háttértárakon lehet tárolni őket, milyen csatlakozásokon keresztül lehet ezeket mozgatni és mennyi idő kell majd a feldolgozásukhoz? Persze biztos lesz majd a gyártóknak erre is válasza a tévék, monitorok, számítógépek és egyéb eszközök piacán, csak győzzük megvenni ezeket.
Minden esetre az Apple 5K retina iMac termék oldalát és a beharangozó videójukat is érdemes megnézni. Elég látványosan bemutatják, mennyivel nagyobb felbontásról van szó, de hogy még érdekesebb legyen, akár letölthetsz egy 5K (5120 x 2880) felbontású háttérképet is. Segít átérezni, mit is jelent az 5K képernyő a mostani monitorokhoz képest és, ez talán segít azt is elképzelni, hogy még szinte sehol sem tartunk a nem is olyan távoli jövőben várható 8K felbontáshoz képest – és ki tudja, hol áll majd meg a megújult léptékű számháhorú.
Te mit gondolsz, vajon mi jön még a számháborúban és ahogy már korábbanis feltettem a kérdést, vajon mekkora felbontásra van ténylegesen szükségünk?
Kiegészítés: 2015 első napjaiban belefutottam egy új helyen több féle méretben letölthető háttérképekbe. Eléggé meglepett, hogy a tabletekhez 1920×1200 (Kindle), 2048×1536 (iPad) és 2560×1600 (Nexus) méreteket is felkínáltak, miközben asztali számítógépekre a Full HD felbontású 1920×1080 volt a legnagyobb kínált kép. Pedig ennél nemhogy a retina kijelzőknek (2560×1600, 2880×1800, 5120×2880), de még az Apple által kínált legkisebb 11″-os MacBook Airnek is nagyobb (1366×768) a felbontása.
Különösen nevetséges, amikor egy fényképezőgépgyártó a legújabb, soktucat megapixeles fényképezőgépét reklámozó cikkekbe is csak fél megapixeles képeket tesz és letölteni sem lehet a “tesztképeket” az írásból.
Mégjobban szemlélteti a jelenséget Joe Capra rio de janeiroi 10K felbontású time-lapse videója:
10328×7760 – A 10K Timelapse Demo from SCIENTIFANTASTIC on Vimeo.