Azt (egyelőre) még nem értük el, hogy a fotósnak fizetni kelljen érte, hogy elkészíthesse a zenekarok reklámjához használt képeket (volt ilyen is, katt a linkre!). De az Indexnél nagyon érzik a trendeket és várják a számukra is megosztott képeket. Nem mindenki érti/értékeli az ilyen kezdeményezést, de a világ ettől még ilyen, ehhez most már ideje volna hozzászokni.
Szóval az Index (ismét) fehívást tett közzé előbb a VOLT idején és most a Balaton Soundra is hogy a megfelelő hashtaggel minden Instagramot használó fesztiválozó taggelje be őket is a megosztott képeken. Így ők is használhatják a fotókat és könnyebben válogatnak mások fesztivál fotói között.
A lelkes önkéntesek képeit a hírgyár is tovább osztja, sőt galériát is csinálnak belőle.
Ha pedig ez nem jelentene elég motivációt a fesztiválozóknak, akkor további ösztönzésként felkínálnak a VOLT-on legjobban instagrammolónak egy olyan backstage passt, amivel az utolsó napon már a színfalak mögül instagramolhat valaki, ahova még a legtöbb sajtófotóra sem engedik be a szervezők. A Balaton Sound legjobb önkéntes fotósai között pedig egy Sziget jegyet sorsoltak ki. Az olvasói képek a VOLT Fesztiválról mind megtekinthetők az #indexvolt hashtag alatt, a Sound képeket pedig az #indexsound hashtaggel várták, amivel már nem újabb fotózási lehetőséget lehetett nyerni, hanem Sziget jegyet. A Szigetre kiírt Instagram pályázatra viszont sokat változott a koncepció és már egészen hétköznapi szelfi versennyé változott a kezdetben még koncertfotókra kiírt felhívás, úgyhogy a Szigetről már nem művészi koncert fotókat, vagy napfelkeltés/naplementés hangulatképeket várnak az #indexsziget hashtaggel, csak érdekes/őrült szelfiket. A nyeremény is jócskán átalakult a fesztiválok során, a Szigeten készült legjobb szelfi már egy jövő évi Sziget jegyet érhet majd valakinek.
Sokaknak nem tetszenek az ilyen megoldások, van aki a bearangozó hír alatti kommentben is hangot ad ellenérzéseinek. Pedig ilyen a világ, az Instagram és társai már rég meghódították a fesztiválokat és a hírportálokat is. Az Index és a többi híroldal meg hülye volna kihagyni az ilyen lehetőségeket, hogy saját brandjét építse, növelje népszerűségét az olvasók között és persze ezzel, ha lehet, akkor némi ingyen tartalomhoz is jusson.
Az Index ettől még nem fogja elküldeni az ott dolgozó fotóriportereit és mobillal fotózó újságírókra cserélni őket, mint a Chicago-Sun Times, vagy éppen a Pannon Lapok Társasága tette nemrég. Ugyan külsősök képeiért egy fesztiválról aligha fognak valaha fizetni, valószínű, hogy az alkalmazottaik azért dolgoznak a rendezvényen.
Sőt az Index társlapja a Velvet nemrég éppen újságíró-gyakornokokat keresett a fesztivál tudósításokhoz. Ráadásul gyakornoki hirdetésektől szokatlan módon ráadásul még teljesítmény alapú honoráriumot is emlegettek, úgyhogy tényleg nincs miért panaszkodni.
Az mondjuk érdekes színezetet ad ennek a történetnek, hogy a VOLT, Balaton Sound és a Sziget (meg a többi általuk szervezett fesztivál) házirendje határozottan tiltja, hogy báremelyik látogató akár ingyen odaadja a képeit üzleti célú felhasználásra. De gondolom ez az akció annyira csak nem zavarja a szervezőket, hogy ebbe a kis szabályszegésbe belekössenek. Különösen mivel az Index csak nem a szervezők tudta nélkül (és határozottan nem titokban) hirdette meg ezt a kis játékot.
Te mit gondolsz a jelenségről?
Kiegészítés: A bejegyzést eredeileg a 2014-es Volt fesztiválra kiírt játékról írtam, aztán menet közben frissítettem az év során következő fesztiválokra vonatkozó részletekkel – ez a lényegen nem sokat változtat, de helyenként a megfogalmazáson meglátszódhat, kérlek jelezd, ha valahol hibátt észlelsz!
Az Index a 2015-ös Szigetre is kiírta szigetfotós játékát, amelyen a 2016-os fesztiválra lehet hetijegyet nyerni. Ezúttal egy érdekes interaktív térképes fotónézegető alkalmazással integrálva mégkomolyabb informatikai háttérrel álltak rá az olvasói fesztiválfotóztatásra.