Több fotót is ki kellett zárni a World Press Photo győzelem esélyes képei közül, amiért jelentéktelen részleteket eltávolítottak, pedig ezt a pályázat kiírása és a szakma általános irányelvei is szigorúan tiltják.
Eredetileg nem akartam írni az idei World Press Photo pályázatról, mert az eredmények fent vannak a pályázat honlapján és több más oldal is válogatott a képekből (Index, Origo, HVG, stb), így nincs sok értelme, hogy az időmet töltsem vele, hogy egy újabb helyen felsorolják.
Viszont azt nem hagyhatom szó nélkül, hogy annak ellenére is több képet ki kellett zárni, hogy idén a pályázat rendezői idén pont azért módosították a hitelesség ellenőrzésének szabályait, hogy az ilyen dolgokat elkerüljék. Azt sikerült is elkerülniük, hogy már az eredményhirdetés után derüljön ki, hogy egy nyertes díját vissza kell vonni.
A kialakult helyzetet az Origo fotórovatának 35 mm blogja találóan egy korábban díjazott, és (vélhetően) nem manipulált majom portréval kommentálta.
Az viszont szerintem mindenkit meglepett, hogy még így is rendkívül sok (8-9%) képet ki kellett zárni, mert a pályázók minden figyelmeztetés, általános szakmai szabály és az előre bejelentett szigorúbb ellenőrzés ellenére is bepróbálkoztak.
David Guttenfelder most zsűritagként azt nyilatkozta a BJP-nek, hogy “Őszintén szólva nem kicsit csalódtam, amikor kiderült, mennyi képet kell kizárni a versenyből”, pedig korábban őt is komoly szakmai bírálat érte amiért a POYI pályázaton Instagram képeit díjazták.
A zsűri elnöke, Gary Knight azt nyilatkozta a New York Times Lens Blogjának, hogy “Minden egyes esetben csak jelentéktelen dolgokat változtattak, ami butaság volt. Egyik érintett fotós sem javított a munkáján és ha nem követték volna el a beavatkozást, akkor akár díj esélyesek is lehettek volna.”
Az eredeti képeket csak a döntőbe kerülés előtt ellenőrizték, így nem tudható, hogy a korábban kiesett képek közül vajon még mennyit érintett volna a kizárás, ha minden fotót megvizsgálnának.
A szervezők viszont bíznak benne, hogy ez a jövőre nézve elrettentő példa lesz, többen viszont hibának tartják, hogy a kizárt fotósok nevét és az érintett pályaműveket nem hozzák nyilvánosságra, mert így nem jelent kellő elrettentő erőt az esetleges lebukás sem.