Vajon jogos a POYI nyertes iPhone fotó balhé?

Fotó: Damon Winter/New York Times
GruntsLife01-POYI-photoDamonWinter

Fotó: Damon Winter/NY Times

A POYI fotópályázaton iPhone fotókat is díjazott a zsűri. Komoly vitát vált ki, hogy hol húzódnak a határok, és lehet vagy szabad-e telefonnal készült fotókat sajtófotónak tekinteni. Különösen, ha azt egy fotó alkalmazással készítették, hogy speciális képi hatást érjenek el.

Miközben sokan zúgolódnak a World Press Photo pályázat képeinek kegyetlensége, eredményei és egyéb kapcsolódó morális kérdések miatt, addig a Picture ot the Year International pályázat is szolgál idén érdekességekkel.
Damon Winter harmadik hellyel díjazott afganisztáni fotó sorozatát is egyre több támadás éri. A képek egy iPhone alkalmazással a Hipstamaticcal készültek, ami sajátos, filmszerű hatásokkal gazdagította a fotókat. Emiatt egyre többen kérdőjelezik meg, hogy az ilyen és hasonló megközelítésnek még van-e köze a fotográfiához, illetve nem sérti-e a sajtófotózásban szokásos etikai elveket, ami tiltja a digitális képmódosítást?

GruntsLife02-POYI-photoDamonWinter

Fotó: Damon Winter/NY Times

A fotós közben azzal érvel, hogy a fotózás célja a vizuális kifejezésmód, ő pedig egy olyan megoldást választott, ami az adott történet elmesélését szerinte leginkább szolgálta.
A New York Times Lens blogján a lapnak dolgozó Winter kifejti, hogy a Hipstamatic App nem utólagos képmódosítás, mintha PhotoShopban szerkesztené át a képet. Szoftveres beavatkozás ugyan, de pontosan ugyanúgy működik, és olyan hatásokat is ér el a digitális képpel, mint az analóg film esetében a kereszthívás, vagy az éppen látványvilága miatt népszerű Holga fényképezőgép használata.
Ugyanakkor szándékosan igyekezett távol maradni az Interneten kialakult vitáktól, mert nem az alkalmazások reklámozása a célja. Azt állítja, sosem volt célja, hogy a képeit az alapján bírálják el, hogy milyen megoldással, vagy alkalmazás segítségével készültek. Ugyanakkor teljesen biztos benne, hogy a történet elmesélésére ez volt a legmegfelelőbb mód.

GruntsLife09-POYI-photoDamonWinter

Fotó: Damon Winter/NY Times

A Poynter oldalán feltett kérdésekre személyesen válaszoló Winter azt is elmondta, hogy azért érezte az iPhone használatát szükségesnek, mert így sokkal bensőségesebb kapcsolatot ápolhatott a katonákkal. A nagy és hangos profi fényképezőgépek jelenlétére eégszen máshogy reagálnak a katonák, mint a mobiltelefonra, amivel ők maguk is előszeretettel fényképezik egymást és környezetüket. Az pedig a képi történetmesélés tudatosan kiválasztott eszköze volt, hogy a természetes látvány helyett a Hipstamatic szín és képi világával örökítse meg a látványt.

Winters szerint a vitának két pillére van. Az egyik tartalmi, márpedig a képek tartalma egyáltalán nem változott. Semmit nem vett el, és nem is adott hozzá az alkalmazás. A vita szerinte sokkal inkább a másik szempont, az esztétika mentén húzódik. Mint mondja, sokak szerint csak egy ravasz trükk, hogy mobiltelefont használt a fotózsához, és ezel csak művészieskedni akart. Ami akár jogos felvetés is lehet, de a tartalmi kérdéshez ennek szerinte nincs köze. Leszögezi, hogy a sajtófotók esetében is nagyon fotnos szerepet játsik a képek esztétikuma, hiszen a fotós nem két lábon járó fénymásoló, hanem történetmesélő. Winter szerint az iPhone és a Hipstamatic kiválasztása ugyanolyan módszer választás volt a részéről, mint mikor valaki fekete-fehér filmet vagy éppen diát fűz a fényképezőgépbe. Egy másik győztes képet elemezve hozzáteszi, hogy az sem véletlenül vignettál, és hogy az emberi szem sem fekete-fehérben lát, ahogy f/1.2 mélységélességgel sem látunk. Ezek mind esztétikai, történetmesélési módszerek, akárcsak az övé.

GruntsLife12-POYI-photoDamonWinter

Fotó: Damon Winter/NY Times

Winter azt is hozzáteszi, hogy a képek kiválogatása sem volt egyszerű. A New York Times oldalán megjelent képeket mintegy 1500 képből válogatták ki, és nem volt könnyű dolguk, mert a választott módszer inkább csak nehezítette a dolgukat.
Chase Jarvis nem tért ki blogján az iPhone fotók körül kialakult felhajtásra, de ő közismerten támogatja, és tevékenyen népszerűsíti az iPhone fotózást, sőt még saját alkalmazást is adott ki, hogy ezzel is támogassa a keratív mobil fotósok tevékenységét. A HVG.hu-n a témában megjelent cikk linkeli Stiller Ákos hasonló képeit éppúgy, mint ahogy említést tesz Gárdi Balázs hasonló tudsítási projektjéről is.

Míg Chip Litherland azt írja blogján a zsűri döntéséről, hogy “a tiszta formájában létező fotózsurnalizmus meghalt, mert a POYI épp most ölte meg”, addig a Gizmodo hasábjain Matt Buchanan azt kérdezi A Hipstamatic tényleg megölte a fotózsurnalizmust?, és azt a konklúziót vonja le, hogy Winters lehet az első, aki ilyen megoldással készült képekkel nyer fotópályázaton, de egészen biztos, hogy nem az utolsó.

Te mit gondolsz?

Readers Comments (5)

  1. Én úgy gondolom,hogy a fotós legfontosabb eszköze a szeme.Tökéletesen példázza ezt,hogy egy mobiltelefonnal készített kép nyert 3. helyezést ezen a versenyen. Irigy és kötekedő,maradi emberek balhéja ez véleményem szerint. Teljességel lényegtelen mivel készítette a képet, ha ügyes volt, s elérte a kellő hatást.
    Jómagam egy kb 5éves belépő szintű tükörreflexessel fotózok még mindig(igaz,pusztán anyagi okok miatt nincs jobb,mert könnyen bedőlök a parasztvakításnak,ezt elkell ismerjem:) ),de jópár Canon 5D-s,vagy akár nikon D2x-el futkosó “kollégát” láttam már,akinek a képeit egy 20ezer forintos fuji kompaktal reprodukálni lehet,minden különösebb erőfeszítés nélkül.
    Nem a gép teszi a mestert.

  2. gabor.szantai 2011.02.22. @ 14:35

    Szerintem zseniálisan védte ki emberünk a támadásokat és 100%-ig igaza van, mert ezek a holga/lomo/crossprocess effektek semmivel sem érnek többet avagy kevesebbet, mint Gárdi elég művészire utómunkázott fekete-fehér, szintén WPP győztes képei, vagy a kis mélységélesség. De ide vehetném a NatGeo egyik fotósát, aki Tilt-Shift hatásokkal fotózta a Katrina hurrikán nyomait.
    Ettől függetlenül ugyanúgy sajtófotónak minősülnek a képei.

    A másik, hogy kompakt gépek és belépő DSLR-ek szintén tucatnyi effekteket tartalmaznak, nem csak a telefonok és az azokra telepített app-ok.
    Határ pedig ne a kép minősége és utómunkája legyen, mert hatásokkal mindig is manipuláltak (volt egy sportfotó kép, mikor egy kezet hagytak csak egy érdektelen fotóból), hanem a tartalma. Ez az a határ, amit a sajtófotó nem léphet át: nem mutathat meg mást, mint ami a valóságban történt.

  3. Biztos, hogy evvel a bejegyzéssel mindenki haragját kivívom, de én megértem azokat is, akik berzenkednek a különböző alkalmazások használata ellen. Megértem, mi a problémájuk és miért érzik úgy, hogy Damon Winter átlépett egy határt…
    Megértem, de nem értek velük egyet maradéktalanul. Az első digitális gépekkel is átléptünk egy határt és idő kellett, mire mindenki elfogadta, hogy a film hatásait, előhívását és nagyításával történő trükköket a digitális technológia “helyettesíti”. Nagyon el van maradva a digitális világ még, ám megvetette talpát és szélsebesen elterjedt…
    Sok esetben fotózom mobillal, mert az van kéznél a nap minden percében és bizony sok esetben olyankor történik valami megörökítendő (sajtó)esemény, amikor nincs a kezemben a fényképezőgépem.

    Szerintem teljesen mindegy, mit gondolunk most… az idő fogja megválaszolni a kérdést.

  4. Nekem nincs ezzel semmi bajom. Szerintem ott kell kezelni ahová tartozik és nem szabad/kell össsze most a fotózás más terülleteivel. Használok én is egy hasonló app-ot (Instagram) és nagyon szeretem, de ez csak egy eszköz amivel elérem azt a hatást amit akarok, de azt hogy mit mutatok meg vele csak rajtam múlik.

  5. Szerintem a kép mondanivalója többet ér mint az eszköz. Ha olyan helyen volt olyankor, akkor inkább készítse el ájfonyával azt a képet ami egyszer van egy életbe, minthogy amiatt bánkódjon hogy ájj nincs nálam a felszerelésem. Ha meg kicsit feldobta a kép mondanivalóját instagrammal vagy ilyesmi, tegye, nem módosítja a kép mondanivalóját, csak kiemeli lényegét. Az viszont mikor valaki tuldtamatizál egy képet, vagy bele is szerkeszt, montázsol, na azt már nem szabad. 

Trackbacks & Pingbacks (1)

  1. Street View-t fotózni sajtófotó?

Comments are closed.