Ingyen stock fotók a Facebook reklámokhoz

Shutterstock-for-Facebook-adsA Shutterstock oldal és a Facebook üzemeltetői megállapodást kötöttek. A Facebookon hirdetők ezentúl ingyen használhatják hirdetéseikhez a microstock oldal több mint 25 millió fotóját. Nem csak üzletileg és felhasználói élményben komoly lépés, hanem szerzői jogi szempontból is fontos.

Jó hír, de nem teljes
A valóban örömteli hírt sok külföldi (Facebook, TechCrunch, Enterpreneur, Marketingland, stb) és magyar oldal (Facebook Tippek, Social Times, stb) is megírta, hogy ezentúl egy csomó jó minőségű fotót lehet majd a hirdetésekhez teljesen ingyen és egyszerűen használni. Az új szolgáltatás bekerült a Facebook okostelefon alkalmazásának legújabb kiadásába is.
Arról viszont egyikük sem ejtett szót, hogy a dolog üzletileg hogyan fog működni, márpedig a fotósoknak ez az igazán érdekes. Merthogy régóta tudjuk, hogy semmi nincsen ingyen, valakinek mindig meg kell fizetnie a költségeket.

Shutterstock-for-facebook-ads-mobileÜzleti oldalról
Szerencsére saját felhasználóinak, az üzlet által közvetlenül érintett fotósoknak szóló tájékoztatójában a Shutterstock erre a kérdésre is választ ad. A hirdetési díjakból a Facebook előfizetési díjat fizet a Shutterstocknak, amiből a képeket készítő fotósok ugyanúgy részesednek, mint az oldal bármely más előfizetéséből. Így Facebook felhasználók ingyen használhatják a képeket, ráadásul jogtiszta és minőségi képekből válogathatnak és csak a hirdetésért kell a Facebooknak fizetni.
A microstock oldal pedig így mégkomolyabb piacra tesz szert, hiszen ezután valószínűleg azok is az ő képeiket fogják majd használni, akik eddig inkább csak loptak találtak egy képet a neten a hirdetéseikhez. A fotósok pedig megkapják a képeik felhasználása után járó aprópénzeket, amiből ezután talán egy kicsit nagyobb kupacra tehetnek szert. Mivel a Facebook jelentősen megnövelheti a képforgalmat, ezzel az újítással a fotósok is jobban járnak, mint nélküle. Azt persze csak az idő fogja megmondani, hogy ez kinek mennyi tényleges bevételt fog hozni, de ez a microstock biznisz jellegéből adódik. Igazán jól biztosan ugyanúgy csak a stock oldal fog vele járni, mint az egész microstock üzleti modellel.

Nézőpont kérdése persze, hogy valaki szerint a Facebook “benyeli” a stockfotók ártát, hogy a hirdetést egyszerűbbé és kényelmesebbé, talán nem utolsó sorban legálisabbá tegye. Van aki szerint ezt a költséget beépítik a hirdetések árába, ami nyilván technikailag pont így is történik. Sőt az sem kizárt, hogy hosszabb távon emiatt majd árakat is emelnek, bár erről jelenleg még nem tesznek említést a hírek.
Azoknak persze nem sokat számít ez az újítás, akik eddig is saját fotókkal hirdettek a Facebookon. Nekik a hirdetési díjon felül ezután is költséget fog jelenteni a saját fotók elkészítése/készíttetése. Sőt több ebben a témában megjelent cikk arra is felhívja a figyelmet, hogy bár a 25 milliós stockfotó archívum kimeríthetetlennek tűnik, mégis megeshet, hogy rendre ugyanazok a stock képek fognak majd a hirdetéseknél visszaköszönni. Ráadásul mivel az ingyenes lehetőség csak arra adott, hogy eredeti formájában a Facebookon használjuk a stock fotókat, így felirat, vagy a képet egyéb módon egyedibbé tevő grafika elhelyezésére sincs mód.

Jogi vonatkozások
Szerzői jog szempontjából is mindenképpen üdvözletes ez az újítás, hiszen a fotó felhasználások egyik legnagyobb piacán valószínűleg az engedély nélküli képfelhasználások jó részét rendezni fogják ezzel a lépéssel. (Csendben megjegyzem, hogy talán az egész kezdeményezés onnan indult, hogy a microstock oldaltól millió számra érkeztek a jogi panaszok a Facebookhoz, és egyszerűbb volt közösen fejleszteni egy szolgáltatást, ami megelőzi  a problémát, mint tolvajnak jogi úton rendezni a problémát, de ez persze csak spekuláció.)

A Facebook hirdetéshez ingyen biztosított stockfotókat viszont másra nem használhatják fel a hirdetők. Így azt nem tudhatjuk, hogy az egyéb felhasználásokhoz lelopják majd saját hirdetésükből, vagy inkább meg fogják venni. Persze ez a rizikó benne van a stock fotók minden egyéb legális felhasználásában is, és talán ez az első lépés segíteni fog az embereket (vagy inkább vállalkozásokat, mert ők azért inkább hirdetnek, mint magán személyek) rászoktatni a legális képek használatára és mások munkájának tiszteletére.

Readers Comments (4)

  1. Mivel a Facebook hirdetések alapjáraton licites rendszerűek, ezért ez a lépés szerintem önmagában nem fog áremelkedést hozni. Ez a lehetőség amúgy is a mikrovállalkozásoktól a KKV-ig terjedő skálán elhelyezkedő cégeknek lesz elsősorban érdekes, akik direktben vagy kisebb szakértői ügynökségekkel / szabadúszó tanácsadókkal kezelik a Facebook büdzséjüket.

    Közvetve persze lehet árfelhajtó hatása a dolognak – aki jobb képet passzint a hirdetéséhez, az valószínűleg jobb átkattintási arányt fog elérni, ezért kevesebb oldalletöltés mellett nagyobb bevételt generál a Facebooknak. A konkurensek meg vagy javítanak a hirdetéseiken (mondjuk pont ezzel a lehetőséggel) vagy kénytelenek lesznek a licitjükön növelni.

    Azaz végülis a Facebook anyagilag nyilván jól fog járni ezzel, csak szerintem nem úgy, hogy direktben beépíti a kattintási díjba a történetet.

    • Én nem említettem áremelkedést. Az eladási volumen növekedéséről beszéltem.
      Abban biztos vagyok, hogy a Facebooknak és a Shutterstocknak ez sokkal nagyobb üzlet lesz, mint a fotósoknak.

      • Erre a sorra reagáltam:

        “Van aki szerint ezt a költséget beépítik a hirdetések árába, ami nyilván technikailag pont így is történik. Sőt az sem kizárt, hogy hosszabb távon emiatt majd árakat is emelnek, bár erről jelenleg még nem tesznek említést a hírek.”

Comments are closed.