Számháborút nyer a törpegép

Remélem a méretarány nagyjából stimmel
Illusztráció

Ilyen címmel érkezett a Samsung legújabb bridge gépének bejelentéséről szóló hír. De hogy ennek mi értelme? Nem szeretek kompakt gépekkel foglalkozni, nem is nagyon teszem, és a számháború is inkább idegesít, mint érdekel, de nehéz mellette elmenni szó(kép) nélkül.

A Samsung új aprósága hatalmas zoom tartományt kínál, ami valószínűleg tényleg világelső. A közlemény szerint 57 900 Ft áron kapható Samsung WB100 22.3-580 mm közötti zoom átfogást biztosít, mindezt 3.1-5.9 fényerejű Samsung lencsékkel. A képen látható összehasonlítás a Canon és Nikon (szintén saját lencsékkel szerelt, és kb százszoros árú) profi 600 mm teleobjektíveivel elég övön aluli (remélem, a méretarány nem csak nagyjából stimmel – különben már nem is látszana a képen a Samsung gép).
Végtére is pontosan ezt igérik ezek az olcsó bridge gépek. A profi fényképezőgépek lehetőségeit szinte kompakt gép méretében – sugallva, hogy mindezt kompromisszumoktól mentesen persze. Aki erre vágyik, lelke rajta, de azért gondolkozzon el egy kicsit. Nem a méret a lényeg, de mégis csak számít.
Persze igaz a nagy zoom felvetés más szempontból is. A képen látható két “mozsárágyú” zoom tartománya egyaránt nulla. Fix objektívek lévén a zoom kifejezés sem értelmezhető náluk. Szóval a kis bridge gép – bármelyik zoomos gép – többet kínál náluk ebben a tekintetben. Hogy kinek mire van  ténylegesen szüksége, az egy másik kérdés.

Én még mindig úgy gondoltam, hogy pont a bridge gépek a leghaszontalanabbak. Nem csoda, hogy ezt a kategóriát kezdik ki leginkább a tükörnélküli MILC gépek – óhatatlanul átvéve a bridge gépek számos jellemzőjét. Kicsinek túl nagy, nagynak túl kicsi, komolynak komolytalan, komolyalannak meg messze nem olyan univerzálisan használható, mint egy mobiltelefon…..vagy egy DSLR.

Te milyen gyakran hagyod otthon a mobilnál nagyobb fényképezőgéped, mert “túl nagy”?

Readers Comments (3)

  1. TravellerPhoto 2012.08.02. @ 14:43

    Az tény, hogy a számokból nem következik közvetlenül egy fényképezőgép “jósága” – mert azt csak az elkészült képek alapján lehet megítélni. A “megapixelháború” erre talán még jobb marketingpélda. Viszont ha az átlagos felhasználást nézzük, akkor a tele lehetősége sokkal olcsóbban megvalósítható így egy kis lapkán. Aki ezt használja, nem amatőr fotós, jó eséllyel nem ez a hobbija – csak szeret fényképezni. Természetesen tudom, hogy a minőséget nem lehet forintra átszámítani – de ha valakinek a célmérete a monitor vagy az albumkép, akkor biztos vagyok benne, hogy ez esetben számára nincs az árkülönbséget akár csak nagyságrendileg megközelítő képminőségbeli különbség mondjuk egy Canon 5DIII+400/5,6 és egy ilyen Samsung bridge által készített kép között.

    Gyakorlatilag mindig otthon hagyom a DSLR-t ha nem fotózni indulok. Ezért vettem egy Nokia N8 telefont, mert azzal tényleg lehet fényképet is csinálni. 🙂

  2. Attila Enyedi 2012.08.03. @ 21:55

    Üdv,

    Azért voltak ennél nagyobb zoomos gépek is:
    http://www.pto.hu/post/1/3854
    http://www.pto.hu/post/1/6956

    Pl ez a két gép 🙂

  3. “messze nem olyan univerzálisan használható, mint egy mobiltelefon…..vagy egy DSLR.”
    Helyből vagy ilyen gyakorlatiatlan hülye ?
    Melyik mobiltelefon rendelkezik ekkora optikai zoommal ?
    Melyik elavult rendszerű csattogó mechanikás DSLR-t tudod olyan kis helyen vagy akár diszkréten és olyan gyorsan használni, mint egy kompaktot ?
    A “DSLR” csattogó tükrösöknek ma semmi értelme, rég új objektívrendszerek vannak és feltalálták az elekronikus képátvitelt. Ráadásul videófelvételnél már útban is van, ki kell iktatni.
    A jövő a nagyszenzoros, kisméretű, diszkrét (nem csattogó, mechanikus) nagy zoomátfogásra képes, wi-fis és GPS-es kameráké; rég nincs értelme karácsonyfát járszani hajókofferrel (csak hogy azt higgyék, profi vagy) külön fényképezőgéppel plusz videókamerával megy 8 segéddal, akik az állványokat meg lámpákat, terelőket cipelik és több óra, mire egy képet tudsz exponálni.
    A zaj, meg a moiré APSC-s érzékelőknél is előfordul, (pl. egyes Nikonok egyenes moiré bajnokok), viszont a mélységélesség az a kompaktoknál ismeretlen fogalom a kis szenzor miatt, bár az is egyre jobb (már ügyelnek a bokehre, nem minden éles közel távol).
    A kompakt még mindíg jó átmeneti kategória (nem a DSLR felé !), nem mindegyik CSAK ND-szűrős.
    Egy igazi profi akár gyufásdobozzal is tud fotózni (camera obscura), az amatőr meg hegyeket cipel magával.

Comments are closed.