Kell-e regisztrálnom a blogomat??

internetes_nyilv_2Tegnap amint megjött az NMHH közlemény az online lapok nyilvántartási kötelezettségéről, nagy kapkodva minden kiegészítés vagy egyéb vélemény nélkül közzétettem, jöjjön hozzá néhány gondolat…

A korábban a médiatörvény miatt médiavihart kavart Mong Attila főleg azon akadt fent, hogy az Internetes kiadványokat nyomtatott adatlapon kell bejelenteni a hatóságnak. Az Index meg azon, hogy mégis lehetnek blogok, amiket regisztrálni kell, nekem vannak további érdekes kérdéseim is. Sajnos kérdésem több, mint válaszom. Aki tud, nyugodtan adjon média tanácsokat!

Kell-e a blogom regisztrálni
A nagy kérdés, ami a médiatörvény elfogadásakor rögtön nagy port kavart – több más mellett – hogy miért kell a blogokat és egyéb online lapokat nyilvántartani. Aztán finomodott a kérdés, és ma sokan – én is – ott tartunk, hogy vajon kell-e  a blogunkat a nyilvántartásban regisztráltatni?
A médiatörvény szövege úgy rendelkezik, hogy minden szerkesztett Internetes tartalomszolgáltatást regisztrálni kell. A MédiaHatóság blogján (mert bizony nekik is van ám) jó ideje publikált írás szerint a médiatörvény értelmezése nem egyértelmű, a jogalkalmazókra – vagyis első sorban a médiatanácsra – meglehetősen nagy szabadságot bíz. A nagyobb gond, hogy a média szabályozók álláspontja sem egyértelmű – vagy legalábbis nem látszik annak. Mondhatnánk a tanácsnokok is tanácstalanok. Azt írják:

“Koltay András, a Médiatanács egyik tagja azt mondta, hogy magánvéleménye szerint egy kellően önkorlátozó hatósági jogalkalmazási joggyakorlatot kell kialakítani ezen esetekben.

Ha a blogokat vizsgáljuk, akkor Koltay szerint a legtöbb esetben jellemző rájuk, hogy tájékoztatást végeznek, illetve szerkesztettek, ebből a két szempontból eleget tennének a „sajtótermék” kritériumainak. Így elsősorban azon múlik, hogy az adott tartalom blognak vagysajtóterméknek számít-e (és a törvény hatálya alá tartozik-e), hogy gazdasági szolgáltatásként nyújtják-e. Szerinte bannerek elhelyezésétől önmagában még nem válik gazdasági szolgáltatássá egy internetes tartalom, ehhez az kell, hogy valaki üzletszerűen, kvázi megélhetésszerűen, üzleti vállalkozásként végezze ezt a tevékenységet. Mint mondta, ebben a komoly kérdésben szerinte a hatóságnak szűken kell értelmeznie a gazdasági szolgáltatás fogalmát, a jogalkalmazás határainak kijelölésében pedig együtt kell működnie az érintettekkel.”

És ez a kulcsa a nagy blogregisztrációs kérdésnek. Csak az a gond, hogy nincs kulcs. Legfeljebb kulcs kérdés, de az is megválaszolatlan. Mint a szövegből kiderül, mindez magánvélemény. Egy hivatalos tisztviselő – sőt mi több döntéshozó – magán véleménye. Ami egy hivatalos ügyben, hivatalos kérdésben, hivatalos eseményen hangzott el, majd egy hivatalos szerv, hivatalos blogján hivatalosan közzétette, mint nem hivatalos álláspontot. Olyan, mintha választ kapnánk, de valójában nincs válasz. És gondolom, ha erre a válaszra próbálnánk a jövőben hivatkozni, akkor azt a választ kapnánk, hogy nincs válasz. De legalábbis ez biztosan nem az, tehát nem is hivatalos.
De akkor mi igen? És miért nem egyértelmű a törvény, ami előírja, hogy mit is kell tenni? Miért nincs a törvényben szabályozva mit tekint a törvény ennek, vagy annak? Vagyis miért nem egyértelmű, hogy mit kell tenni, ha már egyszer kötelező?

Az Internetes sajtótermékek nyilvántartásba vételéhez a MédiaHatóság összeállított egy útmutatót is, hogy mindenkinek minden világos legyen. Ennek értelmező része úgy fogalmaz: “sajtótermék a napilap és más időszaki lap egyes számai, valamint az internetes újság vagy hírportál, amelyet gazdasági szolgáltatásként nyújtanak, amelynek tartalmáért valamely természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság szerkesztői felelősséget visel, és amelynek elsődleges célja szövegből, illetve képekből álló tartalmaknak a nyilvánossághoz való eljuttatása tájékoztatás, szórakoztatás vagy oktatás céljából, nyomtatott formátumban vagy valamely elektronikus hírközlő hálózaton keresztül. A szerkesztői felelősség a médiatartalom kiválasztása és összeállítása során megvalósuló tényleges ellenőrzésért való felelősséget jelenti, és nem eredményez szükségszerűen jogi felelősséget a sajtótermék tekintetében. Gazdasági szolgáltatás az önállóan, üzletszerűen – rendszeresen, nyereség elérése érdekében, gazdasági kockázatvállalás mellett – végzett szolgáltatás.”
Az útmutató szövegezésében fel sem merül, hogy magánemberek, természetes személyek (értsd nem jogi személy, és nem szervezet) is működtethetnek Internetes oldalt. A tájékoztató következetesen “Internetes újság és hírportál” kifejezést használ, a blog kifejezés pedig egyáltalán nem szerepel benne.
Ebből arra lehet következtetni, hogy csak a cégek, és egyéb szervezetek üzleti oldalait kell regisztrálni. Érdekes kérdés például, hogy egy üzleti vállalkozás, saját működésének reklámozására létrehozott blogja milyen kategóriába sorolandó? Viszont sokkal érdekesebb kérdés, hogy ha magánszemély magán blogját nem kell regisztrálni, akkor ezt miért nem lehet egyértelműen kimondani? Ha felvetődik a kérdés, hogy üzleti vállalkozás magán blogját kell-e regisztrálni, akkor miért nem lehet ezt egyértelműen leírni/szabályozni?

Szerintem jó….is lehet….-ne?
Alapvetően nem tartom rossznak a sajtótermékek nyilvántartását. Alapvetően a blogokét sem. Persze különösen akkor lehetne jó ez a nyilvántartás, ha valamilyen pozitív célt is szolgálna majd a jövőben, és nem csak egy újabb adminisztratív teher lesz mindenkinek – és persze ha az így születő nyilvántartással nem fognak visszaélni, hogy a sajtó/szólásszabadságot korlátozzák – de nyilván ez fel sem merülhet.

Szerintem jó is lehet, mert egy csomó Internetes oldal, hírportál, blog és egyéb eddig említettek közé sorolható netes képződémény, nem tüntet fel semmilyen elérhetőséget, kapcsolatot, nem tesz ki impresszumot, stb. Csak úgy vannak, de nem tudni ki csinálja, és kinél lehet reklamálni, kinek lehet javaslatot, vagy olvasói üzenetet, netán jogi számonkérést megfogalmazni.
Szerintem jó, ha legalább valamennyire lehet tudni, hogy ki áll egy oldal mögött. Bár hogy ténylegesen Pistike, vagy Józsika publikál teszem azt Matula néven az Interneten teljesen mindegy. Viszont legyen elérhető, ha valamiért el kell érni, legyen beazonosítható, ha be kell azonosítani, és tartozzon felelősséggel, ha felelősségre kell vonni – például mert valótlant állít, vagy éppen megsérti mások vagyoni, személyiségi, vagy szerzői jogait – teszem azt épp az enyémet.

Erre például jó lehet egy ilyen nyilvántartás. Tovább megyek, ha nyilvánosan is hozzáférhető lenne, akkor akár a sajtó elérhetősége, és a sajtólisták problémája is megoldódhatna, hiszen a kellő kapcsolatokkal nem rendelkező sajtó osztályoknak, vagy bárkinek, aki valamilyen – teszem azt közérdekű – üzenetet elég lehetne fellapozni ezt a nyilvántartást, mint valami médiatelefonkönyvet, és már tallózhatnak is a keresett kontaktok között.
Persze az elérhetőségek nyilvánosságra hozásának kérdését érdemes érzékenyen és alaposabban átgondolni. De végtére is ezek csupa olyan adatok, amiket korrektebb lapok egyébként is közzétesznek az impresszumukban. De facto nyilvános adatok.
Látom ennek is veszélyeit – főleg a spam áradat növekedésének esélyét – mégis én egy kicsit sajnálom, hogy félő ilyen előnye nem lesz ennek a nyilvántartásnak, az így összegyűjtött adatokból vagy nem is fog adatbázis készülni, vagy ha készül is, annak publikus haszna nem lesz majd, csak a hatóság fogja azt használni. És mivel hatóság, vélhetően nem elsősorban a médiumok örömére fogja majd használni. De ha már kötelező, és regisztrálni kell, az sem ártana, ha a törvényből kiderülne, miért is kell regisztrálni? De ha az sem derül ki belőle, hogy kinek kell, és kell-e egyáltalán, akkor nem is olyan nagy hiányosság, hogy nem derül ki, mi értelme mindennek…

Kiegészítés: Mint Mong Attila linkjéből is látszik, a már regisztrált oldalak listája elérhető az NMHH oldalán. Azt még értem, hogy írásban, nyomtatva, postai úton kell regisztrálni a médiumokat, elektronikus megoldások kizárva. Csak nekem hiányzik az INTERNETES lapok elérhetőségei közül az e-mail és a telefonszám (vagy bármi egyéb, ami a csigapostánál gyorsabb kommunikációt tesz lehetővé)?

Ti mit gondoltok?

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!