Instagram hurrikán fotó a Time címlapján

így került profi fotós mobilos képe a magazin címlapjára

Fotó: Ben Lowy/Time

Újszerű megoldást választott a Time Magazin az USA keleti partján végigsöprő Sandy Hurrikán dokumentálására. A lap Instagram projektjének egyik képe most a nyomtatott magazin címlapjára is kikerül, ami mindenképp fontos mérföldkő (nem csak) a mobil fotózás történetében.

Damon Winter korábban sokat emlegetett sorozata, és Gárdi Balázs (más fotósokkal közös) Basetrack projektje előre vetítette, hogy ez is eljön egy nap.

A PetaPixel a Forbes nyomán számol be róla, hogy a legfrissebb Time címlapján egy Instagram fotó látható. A csak fotózással foglalkozó gyűjtőlap csak annyit említi, hogy a Time felkért öt Instagrammert, hogy fotózzák a Sandy Hurrikánt.
A PopPhoto már korábban megírta, hogy ezek nem csak egyszerűen találomra kiválasztott mobil fotósok. A Time hagyományaihoz méltóan épphogy nagyon is rátermett és komoly munkásságú fotóriporterek. Közös tulajdonságuk, és a kiválasztásuk fő szempontja pedig az, hogy mind aktív használói a közösséági médiának és az Instagramnak, amit cikkük szembe is állít más lapok megoldásaival. A lapok többsége ugyanis olvasók fotóvial igyekezett kiváltani, jobb esetben csak kiegészíteni a saját fotósaik és a hírügynökségek képeit.

A Time Instagram hurrikánvadászai:

  • Ben Lowy (Getty Images)
  • Ed Kashi (VII)
  • Andrew Quilti (Oculi)
  • Stephen Wilkes
  • Michael Christopher Brown

Time Instagram fotókért katt a képre!

A PopPhoto leírja a döntés másik nyilvánvaló szempontját is, hogy a magazin azért döntött az Instagram tudósítás mellett, mert a hurrikán hatalmas érdeklődésre tartott számot, és ez az eszköz nem csak hangulatos, minőségi képeket képes biztosítani a megfelelő fotósok kezében, hanem a gyorsaság is adott, hiszen nem kell aképek letöltésével, szerkesztésével, elküldésével és publikálásával hosszasan bajlódni.

Forbes bővebben is beszámol a címlap választásáról és hogy miért adtak hozzáférést az öt fotósnak, a Time Instagram fiókjához. Mint a lap fotó igazgatója, Kira Pollack elmondja, “Úgy gondoltuk, hogy ez a tudósítás leggyorsabb módja, és ez a legközvetlenebb is. Nem azért döntöttünk így, mert ez trendi, hanem mert így juthattak el leggyorsabban a képeink az olvasókhoz.”

Instagram hurrikán képeik válogatása a lap galériájában is megtalálható, illetve a teljes anyag a magazin @Time Instagram feedjén, ami a rendkívüli érdeklődésre számottartó időjárási jelenség átvonulásának két napja alatt mintegy tizenkét ezer követővel gyarapodott.

Bár a PetaPixel kicsit értetlenkedik rajta, hogy vajon a fotósok mobillal dolgoztak-e, vagy “csak” fénkyépezőgéppel készült fotókat töltöttek fel az Instagramra, a PopPhoto és a Forbes cikkéből elég egyértelmű, hogy mobil fotókról van szó. A Time az USÁ-ban három féle címlappal jelenik meg, az észak-keleti területeken kívül élő olvasók elnökválasztással kapcsolatos címlapot láthatnak. Ben Lowy fotója csak a Sandy hurrikán által érintett területeken kerül címlapra. Mint a fotó igazgató mondja, a kép felbontása talán nem olyan, mint egy fényképezőgéppel készülhetett volna, mégis “Nagyon szép végeredményt ad. Szinte festményszerű hatást kelt.”

A Forbes idézi a World Press Photo nyertes fotóriporter, Ben Lowy Tumblrének főoldalán közzétett véleményét arról, hogyan váltott a fényképezőgép használatról mobillal fotózásra:

“Évekig dolgoztam ormótlan digitális fényképezőgépekkel, mindig arra gondolva, hogy milyen zársebességet és blendét kell választani, majd számítógép képernyőn válogattam és állítgattam a tónusokat. Az utóbbi pár évben rájöttem, hogy az iPhone-om lehetővé tette, hogy anélkül örökítsek meg eseményeket, hogy azt érezném, hogy megint dolgozom. A “point and shoot” fényképezés felszabadító élmény volt. Lehetővé tette számomra, hogy újra felfedezzem a tökéletlenség és örömteli véletlenek izgalmát egy tenyérnyi eszköz lencséjén keresztül.”

A Forbes kitér az Instagram kapcsán óhatatlanul felvetődő sajtóetikai kérdésekre is, hiszen az alkalmazás egy csomó filtert és effektet kínál, amik jogosan vetik fel rendre, hogy alkalmazásuk szemben áll a sajtófotózás természetes, dokumentarista jellegével. Ugyanígy kérdésesnek tűnik az is, hogy mennyire helyes a szerkesztőségi kontrollt feladni, és ellenőrzés, illetve szerkesztés nélküli közvetlen publikálási lehetőséget adni a fotósok kezébe a lap hivatalos felületein.
Pollack a felvetődő kérdésekre azt válaszolta, hogy “Ez örök vita marad a sajtófotográfia világában, és fontos is. ” Szerinte a válasz abban rejlik, hogy “Jól kell megválasztani a fotósokat.”

Oszd meg az ismerőseiddel és iratkozz fel a blog hírlevelére! Ne maradj le az újdonságokról!

Címkék