“A BKV Zrt.-nél fontos szempont a nyitottság, átláthatóság és a gyors tájékoztatás. Ennek érdekében a Társaság egyszerűsíti és egyben ésszerűsíti a tájékoztatási csatornák működését. A szóvivők helyett a jövőben közvetlenül a szakmailag illetékes vezetők adnak válaszokat a média kérdéseire a Sajtóiroda közreműködésével.” – BKV sajtóközlemény a szóvivők menesztéséről
Érdekes elképzelés, hogy a központi sajtó kommunikáció helyett majd az adott területek illetékesei fognak nyilatkozni. Erre az egyik sajtó munkás – tapasztalatból – azt vágta rá, hogy “ők sosem lesznek majd elérhetőek”. És bizony félő, hogy így lesz. Még ha van is egy szervezetnek egy személyben szóvivője / sajtófőnöke, gyakran ő sem érhető el, vagy ami még rosszabb, hogy a sajtó illetékes nem válaszol. Ez a megosztott felelősségi rendszer viszont óhatatlanul azt fogja majd eredményezni, hogy nem lesz soha elérhető, aki éppen illetékes. Illetve mindig épp más lesz majd illetékes, mint aki elérhető. Ezen kívül várható még, hogy épp nem értesült, vagy nem tájékozódott kellő mélységben a témában, hiszen egyéb szakmai feladatköreinek is meg kell felelnie. Pedig ez a mérhetetlen – és talán jogosan elvárt – tájékozottság még azokra a sajtó osztályokra, és szóvivőkre sem mindig jellemző, akiknek az a hivatali kötelességük, hogy mindig elérhetőek, és minden kérdésben felkészültek, és tájékozottak legyenek. Most majd csak a felelősség pattog ide-oda, válasz meg nem érkezik, pláne nem időben, hiszen a sajtót a hírverseny mellett a lapzárta is sürgeti rendszerint.
Kíváncsi lennék például arra is, hogy ki lesz majd a botrányos végkielégítési ügyekben illetékes területi szakértő, csak hogy egy aktuális dologgal foglalkozzunk, ahogy például a sajtó is teszi. Arról nem is beszélve, hogy mint azt a Magyarországi Szóvivők Országos Egyesületének közleménye is összefoglalja, a szóvivői munka nem csak abból áll (tegyük azért hozzá, hogy jobb esetben), hogy valaki ért az adott szakterülethez, amiről nyilatkozik. A “vállalati szót vinni” jelentős részben kommunikációs feladat, tudni kell hozzá beszélni. Érthetően, tisztán, jól, ismerni a sajtót, annak működését, igényeit, stb.
A szóvivői szervezet közleménye:
“A Magyarországi Szóvivők Országos Egyesülete megdöbbenéssel értesült a BKV döntéséről, mely szerint szóvivőiknek felmondanak, és a feltett kérdésekre a jövőben az illetékes területi szakembereik válaszolnak.
Tekintettel arra, hogy bármely szuverén vállalati döntés bírálata semmiképpen sem tartozhat szakmai egyesületünk kompetenciájába, ezért csupán az alábbiakat tartjuk szükségesnek megjegyezni. A Magyarországi Szóvivők Országos Egyesülete Kiricsi Karola és Szilágyi Károly szóvivői munkáját elismerésre méltónak értékeli.
Szakmai meggyőződésünk szerint egy szervezet nyilvánosság előtti képviselete (különösen akkor, ha jelentős súlyú, a közfigyelem homlokterében álló vállalatról van szó) önállóan definiálandó feladatkört jelent, melynek ellátásához nem elegendő pusztán egy adott szakterület ismerete, hanem ahhoz a szóvivői szerepet jelentő sokrétű kommunikációs szakmai alkalmasság, a sajtó működésének mélyreható ismerete, valamint elsajátítandó tudás is szükségeltetik.”
Viszont ez legalább jó aprpopó lesz majd, hogy kommunikációs tevékenységükért plussz illetményt kapjanak az illetékesek. Illetve, hogy keressenek egy tréning céget, akik jó pénzért pratkikus tanácsokat, kommunikációs technikákat, és szóvivői ismereteket oktatnak majd a kiválasztott területi szakemberek számára. Ami egyébként akkor is hasznos lehetne nekik – és mindenki másnak is – ha nem látnának el ilyen feladatkört, hiszen egy-egy kérdésben eddig is megszólaltak szakmai illetékességük okán.
Azért zárszóként a jóhiszeműség jegyében álljon itt, hogy akár még működhet is, csak más, sokat – sőt nálam is többet – tapasztalt szakemberek szerint sem valószínű. De ki vagyok én, hogy kritizáljak, csak egy fotóriporter, aki próbál néha érdekes dolgokról blogolni….és akit véletlenül pont aznap bocsátottak el a cége megszűnése miatt, mint a BKV szóvivőket, bár nekik csak a pozíciójuk szűnik meg, a cég nem.