Mintegy ötven kollégától – köztük fotóriporterktől is – megválik a CNN amerikai hír televízió. Az indoklásban az áll, hogy egyre elérhetőbbek a minőségi fényképezőgépek, és egyre szélesebb az olvasóriporterek tábora.
A FilmmakerIQ minden más forrásnál határozottabban fogalmazza meg a helyzetet: A CNN szerkesztőket és fotósokat rúg ki, mert az amatőrök ingyen dolgoznak. A lapok ötven fő leépítését emlegetik, míg a Reuters hírügynökség egy névtelen forrása szerint ennél többen kényszerülnek búcsúzni a cégtől. Számuk szerinte inkább a hetvenhez közelít, és van forrás, ami ebből tizenkettőre becsüli a fotósok számát.
Már nem túl barátságos a cég
A Reuters beszámolója szerint a cégnél dolgozókat váratlanul érte a hír, és mindenkit egyformán sokkolt a döntés, aminek még csak hírét sem sejtették. A meglepetést fokozta, hogy a bejelentés pont egy Magyarországon elég furcsán ható, úgynevezett munkavállalók elismerésének hetén történt. Ilyenkor a cég kedvében jár az alkalmazottaknak, és az épületet támogató jelszavakkal dekoráják, a dolgozók kézkrémeket és egyéb ajándéokat kapnak. A brit hírügynökség név nélkül idéz alkalmazottakat, akik szerint a CNN már nem az a régi barátságos munkahely, mint régen volt.
Vezetői indoklás levélben
A PetaPixel csak kivonatban, Hollywood Reporter és a többi lap teljes terjedelmében lehozza Jack Womack alelnök emailjét, amiben tájékoztatja az alkalmazottakat a döntések okairól. Ezek között egy több éves belső hatékonysági felmérés részleteit taglalja. Többek között konstatálja, hogy a szerkesztőség eddigi fejlesztései nyomán sokkal több anyagot képesek feldolgozni és publikálni, mint valaha korábban. A felmérés konklúziójaként pedig első sorban a technika fejlődését említi: “Az amatőr és professzionális technológia is egyre egyszerűbb, és hozzáférhetőbb. A kis kamerák már mind adásképes minőséget produkálnak. Egyre több ilyen technológia van egyre több ember kezében. A felmérés végén a CNN úgy döntött, hogy néhány fotóriporter elhagyja a céget.”
Olvasóriporterké a terep
A CNN már régóta dolgozik nézők/olvasók által beküldött anyagokkal. 2008. februárjában pedig hivatalosan elindította olvasóriporter programját iReport néven, melynek külön oldalt szenteltek, hogy megkönnyítsék a programban való részvételt. A közönség tagjai által beküldött anyagok száma már kezdetben is ígéretes volt. A cég vezetői pedig már akkor elismerték, hogy mindez eltávolodás a klasszikus sajtó értékektől. Akkor viszont még sem is sejtették, mi lesz mára a projektből. Sőt talán a mai vezetők sem sejtik, hogy ez a fejlesztési irány hová is vezet még hosszabb távon. A jelek szerint minden esetre mára olyan népszerűvé vált az Internet és közösségi média használók körében, hogy már az üzemi léptékű műsorgyártást is tudják és merik is erre építeni – legalább részben.
Szerinted hova vezet ez az irány?