Kezdődik a netes fotók szerzői jogkezelési reformja – a Facebook és a Google is újításokkal készül

Nagy újítások kezdődtek a Facebook és a Google háza táján is a fotók szerzői jogvédelme terén. A fotósok minden problémáját aligha fogják egy csapásra megoldani vele, de mindenképp hasznos fejlesztések kezdődtek és nagyon fontos, hogy a legnagyobb cégek végre megpróbálnak komolyabb lépéseket tenni a fotók védelméért.

Melyik közösségi oldalak törlik a képek metaadatait?
Részletekért katt a képre!

Metaadatok a képekben
Mi fotósok, akik mélyebben ismerjük a metaadatok működését hosszú ideje hiányoljuk a képeink szerzői jogainak védelmét, kezelésének komolyabb támogatását a weben. Annál is inkább, mert a technikai lehetőségek nagyon régóta adottak lennének, csak eddig az iparág legtöbb szereplője még az evidensen elvárható szinten sem nagyon foglalkozott ezzel. Például a képeinkben megtalálható metaadatokat is következetesen törölni szokta a legtöbb közösségi és fotómegosztó oldal – ami önmagában is szerzői jogsértés lenne, ha nem mi magunk adnánk engedélyt nekik erre is a felhasználói feltételek elfogadásával. A közösségi oldalak metaadat törléséről az IPTC szakmai szervezetének tesztje nyomán többek között az SLRlounge és az amerikai Kongresszusi Könyvtár munkatársai is megemlékeztek. Röviden összefoglalva 2013-ban és 2015-ben végzett kutatásuk eredményeit, a legtöbb oldal kiradírozza a metaadatokat a rájuk bízott képekből.

Fontos szerzőjogi határidő közeledik
Részletekért katt a képre!
Fotó: Cytonn Photography/Unsplash

Műszakilag (vagy inkább gazdaságilag) még érthető is volna, hogy törlik a metaadatokat, ugyanis bizonyos képek esetében a metaadat akár több helyet is foglalhat a szerveren, mint maga a kép. A nagy oldalak sokmilliónyi felhasználójának képei esetén pedig a legkisebb helymegtakarítás is extrém mértékű tárhely megtakarítást jelenthet a cégnek, aki fizeti az oldalt működtető infrastruktúrát.

Metaadatok:
Minden olyan nem képi információ, amiket kiegészítő adatként a képfájlok tartalmaznak a vizuális információn (vagyis magán a képen) kívül. Lényegében olyan, mintha egy fotóarchívum adatlapja folyamatosan együtt mozogna a képpel, a technikai megoldást is a hagyományos filmes fotóarchívumok sokezer negatívjának rendezését segítő kartoték lapok ihlették.

Használni fogják a metaadatokat
Most azonban az Internet két legnagyobb gigavállalata, a Google és a Facebook is komoly fejlesztésekbe kezdett a fotók szerzői jogainak védelme érdekében. Leginkább talán a stock fotó oldalak nyomására teszik ezt, de talán az az önös érdekük is közrejátszhat, hogy így talán sokkal kevesebb jogi panasszal kell bajlódniuk. Nem utolsó sorban pedig, ha a zenék és videók miatt úgyis kénytelenek voltak egy automatikus szerzői jog kezelő rendszert kiépíteni, azt nem olyan nagy erőfeszítés számukra némileg átalakítva a fotók kezeléséhez is alkalmazni.

Már mutatja a készítőt a Google
Készítő: Attila Volgyi | Forrás: Attila Volgyi
Szerzői jog: Attila Volgyi

Készítő a Google képkeresésnél
A Google egy ideje csiszolgatja már a képkereséseknél megjelenő információkat. Egy időben csak annyit kezdtek el kiírni a képtalálatok alá, hogy “A képek szerzői jogi védelem alatt állhatnak”. Már ez is komoly előrelépés volt ahhoz képest, hogy hosszú ideig semmilyen említést nem tett a keresőórás a képtalálatok szerzői jogairól – és még komolyabb kiadóknál is sokat viccelődtek vele az innen-onnan képeket lopkodó szerkesztők, hogy “nekünk a Google-el van szerrődésünk”.
Ma már azonban nemcsak ennyit képes kirni a kereső, hanem a kép készítőjének nevét, a jogtulajdonos céget is kiírja, sőt akár az oldalt is képes linkelni, ahonnan a képet meg lehet vásárolni. Persze csak amennyiben a kép metaadataiba megfelelő módon bekerültek ezek az információk (vagyis a fotós beleírta őket), illetve, ha a képet olyan oldalon találja meg a kereső motor, ahol a képekbe írt metaadatok továbbra is elérhetőek maradtak, így a külső rendszerek képesek azokkal dolgozni.

A Facebook jogkezelő felülete

Facebook jogkezelő felület
Ennél is érdekesebb az irány, amerre a Facebook elindult a fotók szerzői jogvédelme kapcsán. Ők ugyanis a videók és azok zenéinek szerzői jogi kezeléséhez használt megoldást kezdték el a fotókra alkalmazáshoz igazítani. A nagyobb film és zenekiadók már régóta egységes felületen kezelhetik az általuk regisztrált tartalmatkat, ahonnan szabályozni tudják, ki hogyan és mire használhatja fel az ő jogvédett tartalmaikat, mit akarnak ezek közül engedélyezni, törölni vagy tiltani.
A közelmúltban a Facebook bejelentése nyomán angolul és magyarul is megjelent hírek szerint a videókéhoz nagyon hasonló megoldást kezdett el a fotók kezelésére is bevezetni a Facebook. Ez pedig egy teljesen új korszakot nyithat a foktók kezelése terén – annál is inkább, mert ugye a Facebook egyúttal az Instagram tulajdonosa is, így akár ugyanazzal a jogkezelő felülettel mindkét közösségi platform képeinek jogai együttesen kezelhetőek lesznek (mint ahogyan már nem csak a megosztásokat, hanem az Instagram kommentek jelzését is elkezdték a Facebook felületbe integrálni.
Ez a megoldás akár inspirációval is szolgálhat majd a Google számára is, mivel ők a videók szerzői jogait (szinte?) ugyanolyan módon szabályozzák, mint a Facebook. Ráadásul a közelmúltban a YouTube is megnyitotta a felhasználók előtt a fotók megosztásának lehetőségét is, ami egy idő után ugyanúgy szükségessé teheti a fotók jogainak kezelését is, mint ahogyan a videókét is. Persze ez igazán komoly jelentőséget csak azután kap majd, ha a YouTube-on is olyan sok fényképet osztanak majd meg a felhasználók, mint a Facebookon – ami egyelőre még nem tűnik fenyegető jelenségnek, de ki tudja egyelőre, hogy merre fejlődik majd tovább a platform.

Mások is követhetik az irányt
Nem nevezhetjük informatikai szabványnak, ahogyan a Google és a Facebook most elkezdte a megoldást kereszni a fotók jogkezelésére. Viszont legalább a régóta létező fotóipari IPTC szabványból indultak ki. Az pedig ahogyan a két piacvezető most elkezdi kezelni a régóta létező  és sokáig szinte mindenki által érintetlenül hagyott problémát, talán a többi versenytárs számára is irányt mutathatnak. Az ő kezdeményezéseik akár általánosan is elterjedhetnek más cégek gyakorlatában is, vagy legalább arra ösztönözhetnek más cégeket is, hogy elkezdjenek foglalkozni ezzel a kérdéssel és akár ilyen módon, akár más formában megoldásokat kezdjenek kínálni a felhasználók számára.

Eddigi Facebook jogsértés bejelentő
Részletekért katt a képre!

Fapados megoldás eddig is létezett
Az amerikai szerzői jogi törvények megkövetelik, így a Facebook, Instagram, YouTube és minden más közösségi (vagy egyéb) oldal eddig is lehetőséget adott a szerzői jogsértések közvetlen jelzésére és reklamáció esetén eddig jobbára pereskedés nélkül törölték a kifogásolt tartalmakat. Viszont az ilyen panaszokat eddig egy űrlapon kellett az ügyfélszolgálat dolgozóinak manuálisan elküldeni, amiket embereknek kellett egyesével átnézniük. Az egyre több felhasználó és tartalom megosztás pedig egyre fokozódó munkaórát jelentett a cég bérszámfejtésén az ilyen ügyekkel. Elképzelhető, hogy az új fejlesztés mögött nem csak a fotósok és a különféle stock, illetve más fotóügynökségek lobbizása áll, hanem egyszerű hatékonyság növelés is. Maga a jogosultság kezelő rendszer a videók és zenék miatt már régóta létezik a cégnél. Hogy a rendszer videókat vagy fotókat szabályoz, nem olyan nagy módosítás a cég programozóinak.
Viszont azzal, hogy a fotósok lehetőséget kapnak képeik jogainak saját menedzselésére, megszabadulhat a cég ügyfélszolgálata egy csomó adminisztratív feladattól. Azt már régebben pletykálják, hogy az Instagram (és így a Facebook is) változtatni készül a bíróságokon szerzői jogi perekben egyre gyakrabban vitatott fotó beágyazási gyakorlaton és talán arra is lehetőséget nyitnak, hogy a jogtulajdonos profilonként, vagy akár képenként is ki/be kapcsolhassa, hogy lehet-e a képeit beágyazni. Elképzelhető, hogy ez az új jogosultság kezelő felület ennek az újításnak is az előszele. A hírek szerint egyes ügynökségek már tesztelik az új rendszert és egy későbbi frissítés során megnyithatják majd a szélesebb közönség előtt is.

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!