Több olvasóm is elküldte a hírt, sőt közlemény is érkezett róla a, hogy az Európai Unió Bírósága a napokban hozott egy ítéletet róla, hogy a szerző engedélye nélkül tilos egy weboldalról képet lementeni és azt egy másik oldalon felhasználni.
A történetről a Politico cikke bővebben is beszámol a neten publikált közlemény alapján. Röviden annyi történt, hogy egy iskolai dolgozat kikerült a suli weboldalára is. Ám az ezt író diák felhasznált egy képet egy utazási iroda weboldaláról. A képet készítő fotós ezért jogi útra terelte az ügyet, vagyis beperelte az iskolát – nem a diákot, hiszen az iskola tette közzé a képet a weboldalán. A jogsértésért €400 kártérítést kért.
A német Legfelsőbb Bíróság az EU Bíróságához fordult, hogy segítsen az adott esetre értelmezni a vonatkozó EU direktívákat. Ennek során az EU bíróság kimondta, hogy teljesen igaza van a fotósnak, az engedélye nélkül nem tehették volna ki az iskola honlapjára a fotót.
A döntésben semmi meglepő nincsen, kiderül, hogy a szerzőjogi irányelv szó szerint értelmezendő és a készítő engedélyeszükséges minden felhasználáshoz és közönséghez továbbításhoz, ez alól a weboldalak sem jelentenek kivételt.
A történet erkölcsi mellékszála persze akár az is lehetne, hogy egy iskolai felhasználás miatt talán felesleges pereskedni. Főleg, mivel a szerzőjogi törvény szabadfelhasználás címszó alatt pont az oktatási célokra ad némi engedményt. Ugyanakkor fontos tanulsága az ügynek, hogy a szabadfelhasználás nem ilyen mértékű engedmény, ilyen esetekben nem állja meg a helyét és hogy még ilyen esetekben is fontos odafigyelni a szerzői jogokra.
Nem véletlenül léteznek (legalábbis angol nyelvterületen biztosan) kifejezetten az iskolai weboldalak üzemeltetőinek szánt útmutató anyagok is, hogy az ilyen és hasonló szerzőjogi problémákat elkerülhessék. Arról hosszan lehetne vitázni, hogy egy iskolai weboldal esetén vajon csak jogi trollkodásról van-e szó, vagy valós és szükséges jogvédelemről. Alighanem mindkét oldalon bőven akadnak érvek. Az eset mindenképpen jó szerzőjogi lecke lehet nem csak a történetben érintett diák iskolájának, hanem mindenki másnak is.
Fontos hozzátenni, hogy különösen fontos ilyen esetekben is ismerni és betartani a szerzőjogi törvényeket, mert pont így tanulják meg a gyerekek, hogy mit szabad és mit nem. Ha a diákok már az iskolában megtanulják tisztelni mások alkotásait, akkor később felnőttként is kevésbé fognak majd visszaélni a szerzői jogokkal.
A Deloitte Legal közleménye:
Az Európai Unió Bírósága kimondta, hogy a szerző engedélyével online hozzáférhetővé tett fotó nem használható fel a szerző újabb engedélye nélkül egy másik honlapon, azonban kiskaput jelenthet ez alól a kattintható hiperlinkek használata.
A döntés apropóját egy szerzői jogvita adta, melyben egy német fotós egy internetes utazási oldal számára engedélyezte fényképének az oldalon való közzétételét. Egy német középiskola tanulója azonban letöltötte a fotót az oldalról és felhasználta iskolai dolgozatához, melyet az iskola honlapján közzé is tettek.
A fotós erről tudomást szerezve keresetet indított a német bíróságok előtt és kérte a fotó többszörözésétől való eltiltást, valamint kártérítés megfizetését arra hivatkozva, hogy ő csak az utazási weboldal üzemeltetőinek adott felhasználási jogot, és így fotójának az iskola honlapján való közzététele sérti szerzői jogait. A fotós az Európai Uniós szerzői jogi irányelvre (Irányelv) hivatkozott, mely szerint a mű szerzőjének főszabály szerint kizárólagos joga van a mű nyilvánossághoz közvetítésének engedélyezésére, illetve annak megtiltására.
Kérdésként merült fel az Irányelv fenti rendelkezése alapján, hogy egy honlapon a szerző engedélyével – a letöltést megakadályozó intézkedés nélkül – közzétett fotónak egy másik honlapon való online elérhetővé tétele kimeríti-e vajon a „nyilvánossághoz közvetítés” fogalmát. Az Európai Unió Bírósága úgy ítélte meg, hogy ezt a fajta online elérhetővé tételt „hozzáférhetővé tételnek”, és ennek következtében „közvetítési cselekménynek” kell minősíteni. Ez az online elérhetővé tétel ugyanis lehetőséget nyújt a fotóhoz való hozzáférésre annak a honlapnak – jelen ügyben az iskola honlapja – a látogatói számára is, amelyen azt másodlagosan elérhetővé teszik. A szerzői jogvédelem alatt álló műnek egy másik honlapon való elérhetővé tételét így e mű új közönség számára történő hozzáférhetővé tételének is kell minősíteni.
Az Európai Unió Bírósága a fentiek alapján megállapította, hogy a művek harmadik személyek általi, a szerző előzetes hozzájárulása nélküli minden felhasználását a művekhez fűződő szerzői jogok megsértésének kell tekinteni. Az irányelvnek ugyanis az a célja, hogy a szerzők számára magas szintű oltalmat hozzon létre, amely számukra megfelelő díjazást biztosít műveik felhasználása után, többek között a nyilvánossághoz közvetítés esetén.
„Kibúvót jelenthet a szigorú szabályozás alól azonban az oldalon elhelyezett hiperlinkek használata. Más megítélés alá esik ugyanis az Európai Unió Bírósága szerint az olyan online elérhetővé tétel, amely kattintható link segítségével vezeti át az olvasót arra a honlapra, ahol a védett művet eredetileg közzétették. A hiperlinkek használata az Európai Unió Bírósága szerint hozzájárul az internet megfelelő működéséhez” – tette hozzá dr. Bánczi Lea, a Deloitte Legal ügyvédje.
A teljesség kedvéért a Deloitte Legal közleményében szereplő linkelési tanácshoz is fontos hozzátenni, egyáltalán nem mindegy, hogy egy másik weboldalról csak a kép közvetlen linkjét osztja meg valaki (ez ugyanis ugyanúg. lehet jogsértő, de minimum etikátlan, mint azt a Főszerkesztők Fórumának iránymutatása is kimondja). Minden esetben egy olyan weboldalt, cikket, vagy galériát kell linkelni, amin a kép megtalálható, de a képen kívül az is látszik, hogy melyik oldalon, milyen cikkben jelent meg.
Kiegészítés: A témával röviden foglalkozott a 24.hu cikke is. Igazán kár, hogy alapvetően hibás megfogalmazások vannak benne, amiket annak ellenére sem javítottak, hogy többen is jeleztük a szerkesztőségnek. A jelek szerint nem érdekli őket, hogy a jogilag helytálló “bárki által hozzáférhető” kifejezés helyett ők “szabadon felhasználható”-t írtak, és ezek szerint pont a történet lényegét nem érti a szerző.
Akit a szakjogászok véleménye mélyebben is érdekel a témában, olvassa el a Copy21 blog írását (korábban Szerzőijog a XXI. században néven működött.)