Egy és negyed százada indult el a világ egyik legmeghatározóbb magazinja, ami talán elsőként jut eszébe bárkinek, ha fotósokról van szó. Nem csoda, hogy a szerkesztők is a fotósokra összpontosítva ünneplik a lap jubileumát.
1888 októberében adták ki először a Nemzeti Földrajzi Társaság magazinját, melynek célja a tudományos felfedezések megosztása volt. Kezdetben csak saját tagjaiknak szólt a kiadvány, de idővel az vált céljukká, hogy minél szélesebb célközönséghez eljuttassák eredményeiket és ezt a célt szolgálja a kiadvány a mai napig.
Az utóbbi években sokan sokmindent kifogásoltak a magazinban, hiszen sokat változott a kiadvány is, akárcsak a világ, amelyről szól és amelynek gazdasági tényezői közt érvényesülnie kell.
A 125. évforduló alkalmából a hónap elején kiadtak egy különszámot, ami teljes egészében a lapot egyébként is jelentős részben meghatározó fotókra koncentrál. A születésnapi szám akár iPadre is megvásárolható, a Daily Mail pedig egy nagy képes válogatással üdvözli az évfordulót.
Ahogy egy jubileumi megemlékezésében Robert Draper írja: “A küldetés a felfedezés volt és a hivatalos folyóirat szürke lapjai nem mindig jelentettek vizuális orgiát. Éveknek kellett eltelnie, hogy a National Geographic felfedezői használni kezdjék a fényképezőgépeket, hogy elvigyék az olvasóknak azt, ami ma a kiadvány fő ismertetőjegye: képes történetek, amik képesek megváltoztatni az olvasó felfogását és akár az életét is.”
Nagyjából ezeket a gondolatokat osztják meg a magazin fotósai is az alábbi jubileumi videóban. Érdemes megnézni:
Angolul nem értőknek íme a videó szövege magyarul is:
-Ne aggódj, profi vagyok!
-A fotónak ereje van.
-A jó fotónak ereje van.
-Erő…
-Erő…
-Erő…
-Ereje van megváltoztatni a világról alkotott feltételezéseinket.
-Megváltoztatni az emberek életfelfogását.
-Meglepi az embereket olyasmivel, amiről nem is gondolták, hogy létezik.
-Inspirál, elrettent.
-Megállítja az időt egy pillanatra.
-Különleges útlevél más emebrek életébe.
-A képeknek olyan ereje van, hogy megváltoztathatják az emberek életét. Megváltoztathatják a történelmet is.
-A fotók megváltoztathatják a világot.
-Soha ne becsüld alá egy állókép erejét!
-Hogyan állíthatjuk meg azokat a borzalmakat, amiket a képeken látunk?
-Mikor az emberek látják ezeket a képeket, remélem, ráébrednek, hogy milyen sürgős cselekedni.
-Azt szeretném, hogy kiáltsanak a változásért.
-Azt látom bennük, hogy ez én is lehetnék és ez köteléket alakít ki az emberek között.
-Ez az egyetemes nyelv.
-Ez egy kis kalapács.
-Fegyver az odakint dúló rossz ellen.
-Az embernek törődnie kell. Nem lehet úgy dolgozni, hogy közben nem érdekel.
-Nem az az egyetlen kép számít, hanem hogy mit kezdesz vele és kire vagy hatással általa. Ez teszi nagyon erőssé.
-Olyan világban élünk, ahol nagyon könnyű azt mondani, hogy az emberek nem törődnek semmivel. De már sokszor bebizonyosodott, hogy az emberek igenis fogékonyak.
-Hogyan hihetnéd, hogy végezhetnél bármikor is? Nem, soha nem leszel készen.
-Egyszerűen csak csinálnod kell!
-Mindig van mégegy kép. Csak még egy!
-Évek munkájába kerül.
-Várj egy kicsit, csak még egyet!
-Csak, hogy a látásmódod kialakuljon.
-Aztán végeztem. Nem, nem fogok!
-Amikor azt hiszed, hogy most elkaptad a pillanatot, akkor azt hiszem, sikerült.
-Ez egy függőség, hogy a legerősebb emberi érzelmek közelében legyél, hogy lásd a csodálatos szépséget és azokat az elképesztő körülményeket, amik között az emberek képesek túlélni. Hogy lásd az emberiség valódi természetét.
-Azért fotózok, hogy megértsem a világot.
-Nevezd meg mi legyen és mi megcsináljuk. Ledobhatsz minket a Föld bármely pontján és mi elvégezzük a munkát. Mindig is ezt csináltuk.
-Mi kell hozzá, hogy búvárfotós legyen valaki? Elmegyünk a világ végére. Aztán a víz alá merülünk.
-Nincs annál csodálatosabb, megkapóbb, bámulatosabb, spirituálisabb, mint ami most körülvesz minket.
-Próbáljuk megörökíteni az érzelmeket, a pillanatot és ha van rá bármi mód, akkor próbáljuk szebbé tenni.
-Az a legszebb és legerőteljesebb, amit épp a szemem előtt látok.
-A célom, hogy ne elfordítsam az olvasót, hanem bevonjam és kérdéseket ébresszek benne.
-Ezt akarom közvetíteni az embereknek.
-Ezt próbálom elérni.
-Nem vákuumban élünk, tudod az emberek nem tudnak egyedül létezni.
-Én úgy gondolom, hogy egy kis zöld szemű bogár semmivel sem kevésbé csodálatos, mint egy grizzly. És nem kevésbé csodálatos, mint én.
-Az én fő témám az emberi szükségletek és a természet ütközéspontja. És ez a korunk legfontoabb konfliktusa.
-Időráfordítás nélkül soha nem fogjuk megérteni a tőlünk eltérő közösségeket. Bárki tud jó képeket készíteni – különösen ma. De hogy egy remek képet készíts, ahhoz idő kell, türelem kell, támogatás kell és a National Geographic ezt megadja nekünk.
-Egyetlen kép talán nem elég hozzá, talán képek ezreire van hozzá szükség, de hiszek benne, hogy a fotók képesek megváltoztatni a közvélekedést és a társadalmat.
-A képeknek megvan az ereje, hogy megnyissák az elmét, megváltoztassák az életet és összekössenek a világ más részeivel.
-Ettől érzem magam élőnek, összeköt a világgal. Talán csak rövid időkre, de úgy érzem, hogy értek valamit a világ többi részéből.
-Amit megtanultam, mialatt rengeteg országot bejártam és végigfotóztam, hogy nincs egyetlen helyes életmód.
-Sokkal fontosabb, hogy az emberek mennyi mindenben hasonlítanak egymásra, mint az, hogy mennyi mindenben különböznek.
-Csodálom a természet összetettségét és változatosságát. Aztán próbálom emlékeztetni magam, hogy ezt a körülöttem élő emberekre is alkalmazzam.
-Mindannyian emberi lények vagyunk. Vágyakkal, tragédiákkal, örömökkel és nevetéssel, ami sokkal több annál, mint ami elválaszt minket egymástól.
-Ha fotós akarsz lenni, különösen, ha fotóriporter szeretnél lenni, akkor a világról kell egy csomó mindent megtanulnod. És saját magadról is, hogy megtaláld, mik azok a dolgok, amik leginkább foglalkoztatnak téged. Mert ez lesz a legnagyszerűbb munkáid forrása.
-Rendben, itt az én szokásos egy mondatos tanácsom: ha jobb fotós akarsz lenni, akkor keress minél több érdekes dolgot magadnak. Ennyi, most már hazamehetsz!Minél több érdekes dolgot keresünk, már 125 éve. National Geographic.