Hajdú D. András mozgó képek

Fotó: Hajdú D. András/Origo

Fotó: Hajdú D. András/Origo

Az Origo többszörös díjnyertes fotóriportere, Hajdú D. András ezúttal mozgó képeket (is) készített a Balaton Sound bulizó forgatagáról, hogy egy kicsit megint más szemszögből mutassa be a legnagyobb Balaton parti bulit.

András egy hagyományos képriportot is készített a Balaton Soundról, de talán sokkal érdekesebb az az újító szellemű galéria, amit mozgóképeiből állított össze a lap. Fotóriporteri munkában kevésbé jellemző az ilyen animált megoldás alkalmazása, de az Origo (többek közt multimédia munkásságáért is díjazott) fotórovata állandóan keresi az új lehetőségeket.
Mint a galéria bevezetőjében írják:

“A Balaton Sound huszonhét másodpercét sűrítettük össze galériánkban, villanásnyi mozgóképek formájában. Nyár, sör, csobbanások, csápolások, popsikenegetés, van itt minden, ami szemnek-szájnak ingere.”

Jól látható, hogy az Origo sem tudott igazán mit kezdeni a nyelvtani problémával, hogy minek is nevezzék a tudósításban szereplő képeket. Nem videó, így nem nevezhetik egyszerűen csak mozgóképnek. Nem is álló kép, valahogy meg kell különböztetni tőle. Nem is igazán multimédia, de több valamivel egyszerű animGIF-nél, és más kicsit, mint a klasszikus cinemagraph – ráadásul ez a két utóbbi kifejezés sincs igazán a köztudatban, hogy mindenki egyből tudja róla, hogy miről is van szó.

Fotó: Hajdú D. András/Origo

Fotó: Hajdú D. András/Origo

Maga ez a mozgókép műfaj nem újdonság, én is írtam már róla korábban, hogy kezd visszatérni. Az Internet hajnalán még szinte minden villódzott, ugrált és mozgott, aztán nagyjából eltűntek az animált GIF-ek, és csak ritkábban voltak láthatók. Egy ideje azonban újra előkerültek és ma már újra reneszánszukat élik, immár inkább cinemagraph néven.
Főleg a Tumblr-en és hasonló mikroblogokon örvendenek nagy népszerűségnek a film jelenetekből, gegekből, poénokból készült animált képek, amiknek gyakran a minősége is hagy némi kívánni valót. Egyre népszerűbb viszont az igényes, akár művészi igényességű fotósok körében is.
Ugyanezt a technológiát alkalmazzák sokan a szintén újra egyre népszerűbbé váló 3D fotók megjelenítésére is. A Google+ nemrég a videók előnézetére is bevezette az animált GIF-ek használatát és hír oldalak is egyre többször alkalmazzák a videók helyett, vagy inkább azok mellett. A Facebook viszont teljességgel képtelen megjeleníteni őket. (Ennek a bejegyzésnek az ajánlója is jobban néz ki a Google+ rendszerénn, mint a Facebookon.)

Kiegészítés: Mint egy kommentelő jelezte, nem Hajdú D. András készítette az első ilyen cinemagraph fesztivál tudósítást. Volt hasonló kivitelű anyaga a 444-nek is.

Te mit gondolsz erről az izgő-mozgó képes tombolásról?

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!