Streisand-hatás: a médiakorlátozás visszaüt

Streisand-comic-humor-StayskalTampaTribune-HUNMa 71 éves Barbra Streisand. Keresve sem találhatnék jobb alkalmat, hogy a róla elnevezett médiajelenségről írjak. Főleg mivel a 10 éve dokumentált jelenség a mai napig is nagyon aktuális – különösen mostanában.

A Streisand-hatás
Mint a Wikipedia írja, a média jelenség 2003-ban kapta a Streisand-hatás nevet, amit a TechDirt szerzője, Mike Masnick terjesztett el az amerikai művésznő jogi kalandjait dokumentálva.

StreisandHouse-CaliforniaCoastalRecordsProject3850-photoKennethAdelman

A Streisand-ház – Fotó: Keneth Adelman

Streisand sikertelenül perelte Kenneth Adelman légifotóst és a Pictopia.com weboldalt, amiért az lefényképezte a sztár malibui házát. A híresség 50 millió dolláros kártérítési kérelmet nyújtott be a kormány megbízásra a partvonal eróziójának dokumentálására készült légi fotó eltávolítása érdekében. Keresetét a Los Angelesi Legfelsőbb Bíróság elutasította, a határozat jogi részleteiről 45 oldalas indoklást adtak ki, és az ügy komoly média visszhangot generált, amit azóta is mindenki emleget. Már nem csak a Streisand ház helyét ismeri mindenki, hanem az azt körülövező történetet is.

A per dokumentumai alapján a kereset előtt a tizenkétezer képet számláló fotó archívumból a művésznő házát ábrázoló 3850-es jelű képet mindössze heten töltötték le. Ebből kettő a felperes ügyvédje volt. Miután a per nagy port kavart, a kép letöltéseinek száma rövid időn belül átlépte a 420 ezer letöltést. A képet nemhogy eltávolítani nem sikerült nekik az adatbázisból, hanem helyette tömegesen elterjedt az Interneten, sőt nem egy karikatúra és egyéb viccelődés tárgyává is vált általa. Ezen kívül még a 177 ezer dollárnyi perköltséget is Barbra Streisandnak kellett fizetnie.

Nem tanulnak belőle
A jelenség mára jobb helyeken kommunikációelméleti tananyaggá vált, mégis sok médiaszereplő követ el hasonló hibát, ami miatt rendre felvetődik a kérdés, hogy vajon véletlen/tudatlan hibáról van szó, vagy inkább tudatosan próbálnak rájátszani a Streisand-hatásra, hogy így kerüljenek a hírek középpontjába.

StreisandEffect-Humor-comic-DayByDyayCartoon

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!