Szíriai képek nyerték a 2013-as Pulitzer-díjakat

Idén a Pulitzer-díj mindkét kategóriájában a szíriai háború képei nyertek. A feature díjat ráadásul annak ellenére egy szabadúszó nyerte el, hogy korábban több lap elzárkózott a szabadúszók képeinek használatától.

TheSiegeOfAleppo-PulitzerWinner-photoJavierManzanoAFP

Két lázadó katona őrzi a lövész állását Szíriában Aleppo Karmel Jabl negyedében, miközben a nap besüt a falon keresztül több mint egy tucat golyó ütötte lyukon át. A több mint száz napos bombázás és tűzharcok pora kavarog a levegőben. Karmel Jabl stratégiai fontosságú, mivel közel fekszik a város fontos harci területeit elválasztó fő utakhoz. Mindkét oldal (a Szabad Szíriai Hadsereg és a rezsim) nagy mértékben hagyatkoznak a mesterlövészekre az aleppoi harcok macska-egér játékában.
Készült: 2012. október 18.
Fotó: Javier Manzano/AFP

A Feature Photography kategóriában Javier Manzano képe nyert, melyet a mexikói születésű szabadúszó fotós az AFP számára készített.
A Breaking News Photography kategóriában pedig az AP hírügynökség több fotóriporterének közös sorozata nyert, melyben Rodrigo Abd, Manu Brabo, Narciso Contreras, Khalil Hamra és Muhammed Muheisen képei láthatók.

SyriaAPseries-PulitzerAwardWinner2013

Az összes fotókért katt a képre!
Az AP fotóriportereinek vegyes sorozata a szíriai harcokról
Fotók: Rodrigo Abd, Manu Brabo, Narciso Contreras, Khalil Hamra és Muhammed Muheisen

Az AP szíriai fotós csapatának sajnos nem volt magyar tagja, pedig a blogon is gyakran emlegetett kollégám, Szandelszky Béla is járt Szíriában az amerikai hírügynökség munkatársaként.
Ő azonban egy ideje felhagyott a sajtófotózással, így már (szinte kizárólag) csak videókamerával dolgozik, televíziós anyagokon. Szíriában a felsorolásban szereplő utolsó fotóriporterrel, Muhammed Muheisennel dolgozott együtt, akinek a képeiből egy multimédia anyagot is összeállított. Ezt Béla videói közt láthatod a linkre kattintva.

Mivel ismét csak háborús képek nyertek díjat, most is aktuális említeni Radu Sigheti pár évvel ezelőtti gondolatait a háborús fotók túlreprezentáltságáról a pályázatokon és azok kedvezőtlen (fotós)társadalmi hatásairól. Ugyanakkor persze a sajtófotó műfaj szükségszerű velejárója, hogy a legjobbként kiemelt képeknek nem csak szépeknek kell lenniük, hanem hír értékkel is kell bírnia és fontos társadalmi súlyú dolgokról kell beszámolniuk.

Kiegészítés: A díjnyertes fotósok közti kapcsolatokról Hernádi Leventének van saját blogján egy érdekes meglátása, amit szintén érdemes elolvasni.

Narciso Contreras 2014 elején lebukott egy képhamisítással, így az AP nem csak kirúgta őt, hanem minden korábbi képét törölték az ügynökség rendszeréből és a Pulitzer-díjat is visszaveszik tőle, mert cselekedete miatt nem méltó a rangos szakmai díjra.

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!