Vírusmarketing: DSLR-eken gúnyolódik a Sony

A Sony új vírus videója DSLR használókon élcelődve próbálja reklámozni saját tükör nélküli fényképezőgép rendszereit. Poénnak jópofa, bár a görbe tükörben akár az ő gépeik használói is lehetnének.

A videót több magyar fotós blog így a Fotósarok is lehozta, de úgy látom, csak a Printscreen tesz róla említést, hogy nem pusztán fotósok öncélú vicceskedő videójáról van szó, hanem a Sony marketingeseinek nagyon is tudatos reklám próbálkozásáról. Bár a videó humorral operál, és valós üzenete, a tükör nélküli gépek reklámozása közvetlenül nem is jelenik meg benne. Viszont pont ezzel nagyon is a fotós társadalom tagjai közt feszülő ellentétekre épít.
Sőt szítja is azokat, hogy a márka-fanboyok, egyes technológiák vagy gépcsoportok hívői azzal a márkahű elkötelezettséggel folytassák hitvitáikat, ami egyedül csak a marketing célokat szolgálja, semmi mást. Mint a PetaPixel kiemeli a videót megosztó YouTube account leírásából, a kreatív ötletgazdák azt tanácsolják “Ha ráismersz egy ismerősödre a videóban, oszd meg vele!” Szerintem mondjuk különösen “elegánssá” teszi mindezt, hogy a videó alatt letiltották a kommentelés lehetőségét, nehogy esetleg negatív visszhangja legyen a marketing próbálkozásnak.

Persze a görbe tükör nem teljesen alaptalan. Tényleg sok ilyen viselkedésű fotós van, és nekik mindenképp érdemes is magukba nézni emiatt. Viszont nem biztos, hogy másik fényképezőgépet választva találnak arra a változásra, amit inkább magukban kellene eszközölniük. A videóban bemutatott sztereotip jelenségek nem csak a DSLR tulajdonosokra igazak, és nem biztos, hogy ha másmilyen gép tulajdonosa nevet rajtuk, attól őrá még nem igaz valamelyik legalább annyira.

“A barna lányok csak azért nevetnek őszintén a szőke nős vicceken, mert azt hiszik, hogy rájuk nem igazak.” – szőke/barna nős vicc

A felvetett jelenségek nagy része ugyanis nem gép, hanem ember és mentalitás függő. Persze a fényképezőgép gyártók marketingeseitől hiába várjuk, hogy ne a jobb gépek tudását akarják eladni nekünk a valós fotós képességek fontossága helyett. Legalább a videó címében sikerült némi komoly tartalmat fellelnem, amit attól félek, hogy más nem nagyon látott meg benne. Ez pedig az, hogy a felszerelés kevés akkor, ha ötlet nincs mögötte. De én fontosnak érzem azt is kihangsúlyozni, hogy ez sem DSLR függő, sőt  minden tárgyunkra – nem csak a fényképezőgépre – igaz, hogy csak a végeredmény számít….még a tollra és billentyűzetre is.

Csak az egybe vágott videót ágyazom be, de az egyes típusokról különálló videókat is megnézhetsz a YouTube-on vagy a PetaPixel oldalán.

Kiegészítés: Mintegy két évvel a reklám után úgy tűnik, hogy a gyártó törölte a YouTube-ról a videókat. Hogy ennek oka a súlyos helyhiány, vagy hogy kellemetlenné kezd válni számukra a korábbi kampány, azt nem tudni, de sajnálatos, hogy ezek a videók is a digitális enyészet áldozatává váltak.

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!