Kimerevítik egy gepárd mozgásána fázisait

Animált borítókép az iPaden

A National Geographic legújabb ötlete együtt futni egy gepárddal. Persze csak a kamerával, hogy kimerevíthessék a mozgását. Látványos, technikailag is érdekes, de etikai kérdéseket is felvet.

A technikai bravúr
Szavannán száguldó gepárdokról szép számmal akad felvétel a National Geographic archívumában. Legyen szó akár álló, akár mozgóképről. Viszont ezek mindegyike egy helyről követte az állat mozgását, vagy meg is látszik a felvételen, ha a stáb dzsippel próbálta tartani a tempót az állatvilág futóbajnokával.
A lap viszont valami különlegessel készül a novemberi digitális kiadás olvasóinak. A gepárd mozgását tanulmányozó írásukhoz rendhagyó módon örökítették meg a nagymacska mozgását.

Így készül a videó – és a fotók

Mint a National Geographic cikke és videója (lásd alább) nyomán a PetaPixel, a BoobyBrain és a Gizmodo is megírta, építettek egy 50 méteres sínpályát, amin egy nagy sebességű Phantom kamera együtt mozoghatott a gepárddal, a legfinomabb részletekig kielemezhetővé téve ezzel az állat mozgását. Lényegében ugyanúgy hasonló módon örökítették meg a szavannák síkfutóját, mint az Olimpián a világrekorder futók versenyeit.
És ha már egyszer úgyis kiépítettek egy tökéletes követést biztosító kocsi rendszert, akkor akár fényképezőgépet is szerelhettek rá. Mindjárt hármat is a legmodernebbnek számító 1DX-ből. Ezekkel akár 14 fps sebességgel is fotózhatták a mellette rohanó állatot.

Etikai kérdések
Népszerű hasonló helyzetekben felvetni, hogy mennyire etikus, vagy hogy kevésbé elvont szóval éljünk, mennyire valósághű ez a fotózás. Szakmai körökben okozott némi felhördülést, hogy már megint hamisítják a fotókat – ezúttal megrendezett helyzetben készült felvételt akarnak elsütni valós természetfotóként.
A felvetés jogos, és nagyon fontos odafigyelni az ilyesmire, hogy egy képen mennyire a spontán valóság látszik, és mennyire megrendezett egy jelenet. Különösen, ha sajtófotóról, vagy mint jelen esetben, természetfotóról van szó.

Chris Jones első gepárdfotózása

Szerencsére a National Geographic novemberi digitális száma már elérhető az iPad és Kindle Fire készülékekre (ráadásul nekem az iPad NewsStand most ingyenesen kínálta ezt a számot). A lapszámot letöltve hamar kiderült, hogy a videó egy tudományos okfejtés illusztrálására készült. Fel sem vetődik, hogy a felvételt úgy állítsák be, hogy az a szabadban készült. Azt mutatják be vele, hogyan mozog a gepárd futás közben. Hogyan viselkednek a végtagjai, hogyan dolgozik az izomzata, és milyen a felépítése ennek a csodálatos állatnak, amit ebben a formában még azok sem tudtak eddig megfigyelni, akik évek, vagy akár évtizedek óta dolgoznak velük, és figyelik őket.
A lapszámhoz egyébként Chris Jones írta a bevezetőt, aki egy 1989-es werk videót is mellékelt egyik első találkozásáról egy gepárddal – aki rendkívüli módon érdeklődött a teleobjektíve iránt. Ez ha talán etikai kérdéseket nem is, de azt mindenképpen felveti, hogy vajon mennyire maradhat észrevétlen a fotós a vadonban, és mennyire befolyásolja puszta jelenlétével az események alakulását – ami magában is etikai kérdés.

A korábbi werk videót eltávolították a YouTube-ról, de a Vimeón találtam egy elég hasonlót ugyanarról a forgatásról.

Cheetah Project National Geographic Magazine from Gregory Wilson on Vimeo.

Kiegészítés: Idő közben mint a Printscreen is megírta, a Vimeóra felkerült egy rendezői változat a felvételből, amin hosszú perceken át gyönyörködhetünk a vágtató gepárd mozgásában, a végére pedig jutott egy kis werk is a forgatás előkészületeiről.

Cheetahs on the Edge–Director’s Cut from Gregory Wilson on Vimeo.

Readers Comments (6)

  1. Varga Zsolt 2012.10.29. @ 18:08

    Szerintem nem olyan, gáz ez az etikai mizéria.
    Ennyi erővel az is etikai kérdés lehetne, hogy  jogunk van e kioltani egy másik élőlény életét , csak azért hogy jóllakjunk.
    Tök felesleges filozófiai eszmefuttatások. Itt vagyunk a földön és kész. Ha nem megyünk oda hogy lefotózzuk akkor soha-senki nem fogja látni milyen csodálatos dolgokat teremtett a Mindenható. Ha viszont odamegyünk, beleszólunk a természetbe. Na bumm és akkor mi van? A gepárd megszagolta a nikon nagytelét! Ettől megdöglött? Vagy innentől fogva a gepárdok csak nikon nagytelével hajlandóak párosodni? Vagy csak ebből fogadják el a kaját? Nem valószínű. Az a gepárd ugyan úgy éli az életét és tojik a nikonra (canonra is tojna 🙂 ) Viszont sose tudtuk volna meg hogy fut! és szegényebbek lettünk volna egy élménnyel.

    • Gábor Ruff 2012.10.30. @ 21:19

       Szerintem Attila ebben az esetben a fotós-etikai kérdésre hívta fel a figyelmet, hogy egy megrendezett eseményről készült fotó mennyire lehet hiteles (természet)fotó.
      Véleményem szerint a természetfotózásban lehetünk egy kicsit megengedőbbek, hiszen legtöbbször nem egy konkrét eseményt akarunk megörökíteni, hanem csak bemutatni szeretnénk egy természetes jelenséget, jelen esetben a gepárd futását és nyugodtan feltételezhetjük, hogy a gepárd ugyanígy fut a természetben is, így szerintem rendben van ez a sztori 🙂

      • A konkrét esetben – mint írtam is – nincs etikai probléma, mert magát a futást mutatja be, és nem állítják, hogy ez a felvétel a természetben készült.
        A ’98-as werk fotó kapcsán említettem meg, hogy az hiába a természetben zajlott le, mivel az állat észrevette a fotóst, annak puszta jelenléte is befolyásolhatja az állat viselkedését – ahogyan a sajtó jelenléte egy csomó egyéb esetben is hajlamos befolyásolni események alakulását.

        • A természetben az ember nemigen tud észrevétlen maradni. Ahhoz kellenek a megfelelő szakmai ismertek, hogy el tudjuk dönteni, hogy az adott jelenet természetes-e, vagy a fotós tevékenysége miatt létrejött természetellenes esemény.
          A konkrét esetben gondolom készült pár kép a közeledő gepárdról, de feltételezhető, hogy a gepárd ugyanúgy mozog bármi irányában, ami felkeltette az érdeklődését, hogy jelen esetben ez maga a fotós, az szerintem nem számít.
          Ennél sokkal súlyosabb eset, amikor pl. a túlzott csalizás ún. szupernormális ingert vált ki egy állatból és mondjuk olyan kajára is rámegy, ami számára nem természetes. Vannak ilyen esetek és mivel a fotós szakmailag (tudományosan) nem elég képzett, így képes azt állítani, hogy a képe egy újszerű etológiai felfedezést ábrázol.

  2. Nem kötözködés,csak helyesbítés:”Azt mutatják be vele, hogyan mozog a jaguár futás közben.” Nem jaguár,hanem gepárd,a jaguár sokkal robusztusabb(és lassabb 🙂 ),nagyon hasonlít a leopárdhoz sokan össze is keverik.

    • Én nem kevertem össze a Jaguárral, csak végig arra koncentráltam, nehogy csitát írjak, mert az meg majom…
      ,-DDDD

      Köszi az észrevételt, javítom!

Comments are closed.