Fotósok repülnek tömegesen a CNN-től

CNN-logoMintegy ötven kollégától – köztük fotóriporterktől is – megválik a CNN amerikai hír televízió. Az indoklásban az áll, hogy egyre elérhetőbbek a minőségi fényképezőgépek, és egyre szélesebb az olvasóriporterek tábora.

A FilmmakerIQ minden más forrásnál határozottabban fogalmazza meg a helyzetet: A CNN szerkesztőket és fotósokat rúg ki, mert az amatőrök ingyen dolgoznak. A lapok ötven fő leépítését emlegetik, míg a Reuters hírügynökség egy névtelen forrása szerint ennél többen kényszerülnek búcsúzni a cégtől. Számuk szerinte inkább a hetvenhez közelít, és van forrás, ami ebből tizenkettőre becsüli a fotósok számát.

Már nem túl barátságos a cég
A Reuters beszámolója szerint a cégnél dolgozókat váratlanul érte a hír, és mindenkit egyformán sokkolt a döntés, aminek még csak hírét sem sejtették. A meglepetést fokozta, hogy a bejelentés pont egy Magyarországon elég furcsán ható, úgynevezett munkavállalók elismerésének hetén történt. Ilyenkor a cég kedvében jár az alkalmazottaknak, és az épületet támogató jelszavakkal dekoráják, a dolgozók kézkrémeket és egyéb ajándéokat kapnak. A brit hírügynökség név nélkül idéz alkalmazottakat, akik szerint a CNN már nem az a régi barátságos munkahely, mint régen volt.

Vezetői indoklás levélben
A PetaPixel csak kivonatban, Hollywood Reporter és a többi lap teljes terjedelmében lehozza Jack Womack alelnök emailjét, amiben tájékoztatja az alkalmazottakat a döntések okairól. Ezek között egy több éves belső hatékonysági felmérés részleteit taglalja. Többek között konstatálja, hogy a szerkesztőség eddigi fejlesztései nyomán sokkal több anyagot képesek feldolgozni és publikálni, mint valaha korábban. A felmérés konklúziójaként pedig első sorban a technika fejlődését említi: “Az amatőr és professzionális technológia is egyre egyszerűbb, és hozzáférhetőbb. A kis kamerák már mind adásképes minőséget produkálnak. Egyre több ilyen technológia van egyre több ember kezében. A felmérés végén a CNN úgy döntött, hogy néhány fotóriporter elhagyja a céget.”

Olvasóriporterké a terep
A CNN már régóta dolgozik nézők/olvasók által beküldött anyagokkal. 2008. februárjában pedig hivatalosan elindította olvasóriporter programját iReport néven, melynek külön oldalt szenteltek, hogy megkönnyítsék a programban való részvételt. A közönség tagjai által beküldött anyagok száma már kezdetben is ígéretes volt. A cég vezetői pedig már akkor elismerték, hogy mindez eltávolodás a klasszikus sajtó értékektől. Akkor viszont még sem is sejtették, mi lesz mára a projektből. Sőt talán a mai vezetők sem sejtik, hogy ez a fejlesztési irány hová is vezet még hosszabb távon. A jelek szerint minden esetre mára olyan népszerűvé vált az Internet és közösségi média használók körében, hogy már az üzemi léptékű műsorgyártást is tudják és merik is erre építeni – legalább részben.

Szerinted hova vezet ez az irány?

Readers Comments (2)

  1. Az a riasztó, hogy nem tesznek már ők maguk, a professzionális tartalomgyártók sem különbséget fotó és fotó között. Akkor mi fogja mostantól indokolni a professzionális fotó létjogosultságát??? Ha egy csúcsszerv megteheti, mindenki más is meg fogja. Az optimista verzió pedig az, hogy a kisebb médiumok rámennek a “kézműves” (wtf?) fotó értékére, és ráerősítenek – de nekik meg pénzük nincs annyi.

  2. Balázs Pataki 2011.11.30. @ 15:06

    A hír a termék, nem a fotóművészet. A hír mint termék előállításához pedig egyre kevesbé van szükség riporterekre, hiszen egy hír akkor is hír ha egy remegő kézzel felvett mobiltelefonos videóról van szó. Ezeket sokszor maguk a híresemény részesei készítik még mielőtt riporternek egyáltalán esélye lenne odajutni. Így szerintem a (fotó)riporter mint szakma át- és leértékelődése egy természetes folyamat eredménye, ami persze fájhat azoknak akiknek a LIFE meg a Paris Match volt az etalon de a hírbiznisz már csak így működik.
    A profi újságírást két ok miatt nem félteném. Az egyik az hogy i-riporterek sosem fogják pótolni az analisztikus, tényfeltáró újságírást. A másik az hogy azokat a komolyabb i-riportokat, amelyeknek a CNN a hóna alá nyúl és félhivatalossá nyilvánít (“vetting”), profi újságírók szerkesztik ahol az i-riporter gyakorlatilag csak interjúalany.
     
    Ha nagyon optimista akarok lenni, azt is mondhatnám hogy még az is lehetséges hogy a sajtófotó súlypontja a tudósításról átkerül a háttérelemzésre, azaz visszajön a mélyebb fotóesszék korszaka. Szép is lenne 🙂
     
    Illusztrációként és gátlástalan önreklámként itt az egyik kiemelt (vetted) i-riportom:
    http://articles.cnn.com/2011-04-01/world/mental.health.faith.healers_1_healers-mental-health-local-faith?_s=PM:WORLD

Trackbacks & Pingbacks (2)

  1. luottoa
  2. steroidi anabolizzanti

Comments are closed.