A FüHi vagy FüHü néven is emlegetett hírgyár fő ügyfele az RTL Klub volt, de több rádió és újságok is előfizetői voltak. Az MTI ingyenessége komoly fejtörést és stratégiaváltást követelt tőlük, de végül mégis kénytelenek bezárni. Úgy fest, nem is volt olyan túlzó, vagy elhamarkodott, mikor hírügynökségi hullákat vízionáltam.
Mint azt ma délelőtt a Kreatív és maga a FüHü is közzétette, Bezárják a Független Hírügynökséget. A februárban gazdát cserélt hírügynökséget új tulajdonosai meg akarták újítani, azonban elképzeléseik nem bizonyultak piacképesnek, így inkább lehúzzák a rolót.
A kreatív cikkében az olvasható, hogy az új tulajdonosok nem tartottak igazán az MTI ignyenességétől. Ellenkezőleg. Éppen abban bíztak, hogy a szerkesztőségek majd náluk költik el az így felszabaduló pénzeket.
Megújulási terveik közt nemrég olyasmiket lehetett hallani szakmai körökben, hogy egy pár fotóriporter alkalmazásával újra akarják indítani néhány éve teljesen leépített – jóformán sosem létezett – fotó szolgáltatásukat is. A hírek szerint tárgyaltak, sőt már meg is egyeztek néhány fotóssal. Most azonban úgy fest, nem csak őket menesztik, hanem az eddig viszonylag biztos munkahelyek is megszűnnek a cégnél.
A FüHi új tulajdonosainak szándékai nagyon magabiztosan és határozottan hangzottak:
„Meggyőződésünk, hogy szükség van kis, hatékony és rugalmas, független hír- és információszolgáltatóra Magyarországon. Nem csupán a jelenlegi kormány központosító és korlátozó szándékai miatt. […] Számos olyan rés van a jelenlegi információs piacon – és ez egyáltalán nem csupán pártpolitikai értelemben igaz –, amelyet egy független hír- és tartalomügynökség hatékonyabban tud betölteni, mint állami társa vagy az önálló médiacsatornák. Számos olyan csoport, szubkultúra, réteg van még egy olyan kis országban, mint Magyarország, amely igényli, hogy hangját meghallják mások is, illetve, akiknek a saját hír- és információs igényét csak egy hatékony és versengő hír- és információszolgáltató tudja a fősodorba terelni.”
De mintha ugyanezek a gondolatok, szinte szó szerint ugyanezekbe a mondatokban csomagolva csengnének vissza minden egyes hamvaiba holt magyar médiavállalkozás küldetéstudatából.
Induláskor (vagy mint most, újrainduláskor) még mindenki lelkes, mindenki hiszi, hogy van igény arra, amit nyújtani szeretne. A jelek szerint egyedül azzal nem foglalkoznak – vagy csak sosem sikerül jól felmérni? – hogy a megcélzott piac mennyire fizetőképes, és hogy a célközönség mennyire szűk, vagy tág réteg. Pedig ezek nagyon is fontos kérdések egy média (vagy akármilyen más) vállalkozás működtetése kapcsán.
Kiegészítés: Érdekes címet kapott a Független Hírügynökség saját megszûnéséről szóló közleménye: Megszűnik a Független Hírügynökség – Közlemény-részlet. Vajon miért részlet? Vajon miért nem teszik közzé a saját megszűnésükről szóló teljes közleményt? Ez is újabb furcsa példája lenne annak a szokatlan helyeztnek, ami eddig szinte minden megszűnő magyar médiumot utólért? Vagyis azt, hogy a médiumok – méginkább azok elbocsátás alatt álló munkatársai – maguk sem tudják, hogyan kezeljék a helyzetet, és így nem egyszer megesik, hogy mások előbb, vagy részletesebben megírják az egy-egy médium megszűnéséről szóló nekrológot, mint azok, akik mindenről első kézből értesülnek, és akiket leginkább érint. Ahogy már nem egy esetben feltettem a költői kérdést: dolga egy bármelyik hírlapnak vagy ügynökségnek pont a saját haláláról eredményesen beszámolni?