A Canon bemutatta legújabb DSLR fényképezőgépét, és vele egyúttal egyedi kategóriát is teremtettek. A gyártó (marketing) szakembereinek állítása szerint a meglehetősen újszerű dolgokat tartalmazó gép fejlesztése során kikérték a célközönség véleményét, és ezeket maximálisan szem előtt tartva alkották meg az új gépet.
A félprofi szegmensbe pozícionált gép rengeteg olyan fejlesztést hordoz, amik leginkább profi gépek jellemzői, mégis sok tekintetben egy egyszerűbb, és nem utolsó szempontként olcsóbb vázba kerültek beépítésre. Mégis azt mondanám, hogy jól láthatóan önálló termék kategóriát teremtettek vele. Mivel nem igazán illeszkedik az eddigi palettára, talán nem alaptalan a kérdés, hogy mennyire bolygatja majd meg a korábbi zászlóshajó 1D család pozícióját. Bár az már az 1Ds és 5D viszonyából is látszik, hogy a Canon határozottan átpozícionálni készül a profi gépek kínálatát.
Gyorsaság mindenek előtt
A 7D fejlesztését megelőző közvéleménykutatás fontos eleme lehetett, hogy a célközönség (talán főleg a sportfotósok?) szerették volna egy egyszerűbb gépben megkapni az 1D család 8-10 fps sebességű nagy sorozat sebességét. Nos immár a 8 fps elérhető a közép kategóriában is, nem kell miatta a legdrágább gépet megvenni.
Marad az 1,6x crop
A közvéleménykutatás másik érdekes adata lehetett, hogy a fotósok – legalábbis egy részük, különösen a nagy teleobjektíveket használó sport fotósok – szeretik a crop faktort, sőt még az 1,6x crop-ot is. Elvégre ez a beépített szorzó nagyon is jól tud jönni, mikor a sportpálya szélén teleobjektívet kell a gépre feltenni. Így aztán az új Canon családtag megtartotta a közép kategóriás Canon DSLR-ek D30 óta jellemző 1,6x szorzó tényezőjét. Ebből következik, hogy a gépben rejlő 18 megapixeles érzékelő tehát APS-C formátumú. A gép így képes kiaknázni az AF-S bajonettel szerelt objektívek minden előnyét, és persze működik a full-frame gépekre tervezett filmes objektívekkel is.
Teljesen új AF rendszer
A 7D egyik legfőbb újítása a szinte csak a profi 1D kategória képeihez mérhető AF rendszer. Igaz a 7D “csak” 19 AF pontot kapott, az 1D 43 pontjához képest, még mindig messze több (duplája), mint a fél-profi kategória gépei eddig kínáltak. Ráadásul az új AF rendszer még az 1D fókusz rendszerénél is részletesebben konfigurálható, hogy a lehető legjobban ki tudjuk használni a gép képességeit – bár a beállítása elsőre igencsak pilótavizsgásnak tűnik.
Időjárásállóság
A félprofinak is nevezett középső kategóriában nem jellemző tulajdonság, hogy a gép időjárásálló legyen. A 7D azonban megkapta az eddig csak profi gépekre jellemző időjárásálló szigetelést körbe az illesztések, és a kezelőszervek mentén.
A DPreview megállapítása szerint ez a szigetelés ugyanaz, mint ami anno 1994-ben az EOS 1N vázon jelent meg.
Kezelőszervek
Számomra egyik legfőbb szempont, hogy egy gépnek milyen a kezelése, mennyire áll kézre, és a 7D ebből a szempontból messze a legjobban szerepelt az új félprofi Canon gépek közül. Szerencsére úgy fest, immár állandó elemként megmaradt a Canon gépeken a 20D idején eltűnt, majd 40D-re már visszakerült AF-ON gomb, ami segít jobban tesztre szabni, és a kifinomultabb igényekhez igazítani a gép kezelését.
Remek új fejlesztés a 7D hátulján megejelent Live View kapcsoló és videó gomb. Ezzel kényelmesen kezelhetjük a tükröt felcsapó élőkép üzemmódot, és dedikált gombbal vezérelhetjük a videó felvételt.
Különösen praktikus ez a megoldás szemben az 5D mark II és az 1D mark IV megoldásával, hogy a hátsó tárcsa közepén található Set gomb indítja a live view módot. Legalábbis velem elég gyakran megesik, hogy akaratom ellenére benyomódik a set gomb, és elindul az élőkép.
A 7D bekapcsoló gombja új helyre költözött a kategórián szokásos gép hátulján alul található on-off kapcsoló a módválasztó tárcsa alá került. Ez sajnos kevésbé esik kézre, így például egy kézben lóbálva még annyira se tudjuk bekapcsolni, mint korábban.
Elsőre nagyon megörültem a módválasztó tárcsa alatt látható on-off feliratú kapcsolónak. Azt hittem, hogy a módválasztó tárcsa rögzítését oldották végre meg, amivel nekem rendszeresen gondom szokott lenni. De sajnos a 7D-ből ez a fejlesztés kimaradt.
Kiegészítés: a 60D megjelenése után bejelentették, hogy utólagos opcionális beavatkozásként már Magyarországon is elérhető a tárcsa rögzítésének lehetősége.
Markolat
Közép kategóriás géphez méltóan a 7D kisebb méretű, mint a profi vázak, viszont egy vertikális markolattal kiegészítve kényelmes ebb fogást, nagyobb akku élettartamot, jobb kezelhetőséget érhetünk el.
A Canon azonban bedobta a már 5D mark II esetében is alkalmazott remek megoldást, hogy a géphez gyártott egyszerűbb (és olcsóbb) markolat helyett választhatjuk a WFT-E5 jelzésű wifi markolatot. Ebben kettő helyett csak egy akkumulátornak van hely, így nem jelent számottevő előnyt a gép táplálásában, viszont egyéb külső eszköz csatlakoztatása nélkül tudunk közvetlenül a gépről fotókat küldeni bármilyen számítógépre, ami további remek lehetőségeket kínál (ezekről bővebben később).