Furcsállom mostanában a garanciára vonatkozó megoldásokat. Adott egy gyártó, és az ő hivatalos garancia vállalása: 10 év garancia világszerte. Amit az adott gyártó minden termékére vállal abban a kategóriában. Jelesül most a SanDisk memóriakártya gyártóról van szó, aki az alap kártyáira csak 5, az Ultra és Extreme családra pedig 10 év garanciát vállal.
Többek közt azért szeretem ezt a gyártót, mert megbízható a termékei, és ha a termék mégsem, akkor a gyártó szolgáltatása – jelesül a garancia – megbízható. Még akkor is, ha teszem azt a kártya felrobban egy fényképezőgépben egy épület bontáskor….bár a tapasztalatok szerint ezt túl szokták élni a SanDisk kártyák.
Ezért is részesítem előnyben őket. Megbízhatóság, és értékállóság. Ha pár évesen eladom esetleg valakinek, még akkor is van rá 6-8 év garancia. Nyugodt lehet a vevő, nyugodt lehetek én is, és nyugodt lehet a gyártó is: legközelebb is tőle vásárolok.
Viszont ahogy nézem a hazai boltokat, egyre-másra változnak a garancia vállalásaik. Változatos módokon próbálnak lecsalni a gyártó által vállalt 10 év garanciából. Egyik azt írja, hogy 5 év garancia, a másik meg eleve csak egyet ígér. Ami különösen úgy vicces, hogy a terméken ott virít a 10 év garancia felirat. Vagy majd ráfogják a gyártóra, hogy Magyarországon csak 1-et vállalnak belőle?
Sőt még azt is hozzátették, hogy a cseréhez gyári csomagolás szükséges. Csak azt tudnám, hogy ezt hogy gondolják, mikor olyan hegesztett csomagolásban árulják őket, hogy késsel is alig lehet kifaragni belőle a terméket….bár én elővigyázatos vagyok és minden termék csomagolását megtartom. Pont az ilyen esetekre…
Ráadásul az ilyen bolt által vállalt garanciák fő hátulütője, hogy fene tudja meddig működik majd a bolt. Pláne a válság közepette sorra zártak be a közelmúltban a műszaki boltok, és amelyik még létezik azoknak is egyre nehezebb a helyzete.
Szerencsére vannak eltérő példák is. Akadnak olyan világmárkák (sajnos főleg a műszaki cikkek körében nagyon ritkán), akik brand kérdésként kezelik a garanciát, és különösen az élettartam garanciát. Hogy ők gyártották a terméket az egyértelműen bizonyítható, márpedig az ő terméküket ők bármikor cserélik, ha a használatot befolyásoló hibája van. Nem kérnek garancia levelet, nem kérnek számlát, nem kérdezik, hol vette az ember. Az ő termékük, a márka képviselet pedig képviseli a márkát, és érvényesíti kérdések nélkül a garanciát.