Régóta terjednek a pletykák az Apple új tábla / tablet rendszeréről, ami nem kizárt, hogy az iPod majd iPhone őrülethez hasonlóan forradalmasítani fogja a mobil informatikai eszközökről alkotott elképzeléseinket. A tablet rendszerek nem számítanak újnak a piacon, ahogy zene lejátszókat, PDA-kat és egyéb okos telefonokat is régóta gyártanak. Mégis az Apple az, aki technikai fejlesztései, illetve nem kis részben formatervezési, és marketing fogásai által képes ezeket elterjeszteni, és valódi őrületet kelteni a lényegében már régóta létező technológiák újra csomagolásával. Azt rebesgetik, hogy a kézi számítógépek (és telefonok) miniatürizálási versenye után az Apple NAGY dobásra készül, és valami magazin méretű gépet készít. És az Apple-t ismerve, amihez az utóbbi időben nyúlnak az befut. Az iPhone kényelmesen kezelhető és egyszerű készülékbe csomagolta az okostelefon funkciókat, és hatalmas siker lett. Ami nem csak abban mérhető, hogy mekkora üzleti / kereskedelmi siker, sokkal inkább abban, hogy a használóik körében hogy megugrott a közösségi és (mobil) Internet használat mértéke.
Nagyjából ez várható az új tábla rendszertől is a tendenciák szerint. Mire kijönnek vele, egy olyan eszköz lesz belőle, ami talán a könyv és magazin, illetve újság olvasási szokásainkat fogja megváltoztatni. Az ölünkbe költözhet vele az Internetezés. Nem leszünk az asztali számítógéphez kötve,, és még csak a laptopot sem kell az ölünkbe venni. Ugyanakkor nem is kell a kis telefon képernyőt bogarásznunk, hogy az előbb említett számítógépes kényelmetlenségeket megússzuk, ha a kanapén ülve (vagy éppen a vécén? kinek hogy) szeretnénk kedvenc netes újságunkat böngészni.
Miközben a nyomtatott lapok a kihalás veszélyével küszködnek, a kiadók azon törik a fejüket, hogy az online lap előfizetői modellben, vagy hirdetési alapon jövedelmezőbb, hogy a lapok fennmaradhassanak. Ezzel együtt pedig komoly kihívás, hogy vajon milyen formában tudják leginkább megszólítani az olvasót. A megannyi megjelenési forma között a New York Times is előrukkolt egy újabb ötlettel, a Times Skimmerrel. A Médiablog szerint ez a játékszer a képernyős olvasásra szoktatás része és az okostelefonok, illetve e-olvasók felé próbálja terelni az embereket. Nem kiárt, hogy igazuk van. Ahhoz, hogy felmérés legyen az olvasói szokásokról, hogy kinek milyen elrendezés tetszik jobban, ahhoz túl soknak tartom a nem praktikus, újságolvasáshoz szinte használhatatlan elrendezést a választékban. Bár ez az ilyen olvasásra szoktatásban is talán inkább elrettentő lehet, mint vonzó. Minden esetre újabb érdekes kezdeményezés, amit kíváncsian figyelhetünk majd, hogy hova vezet.
Egy másik érdekes kezdeményezés a cégcsoporttól, határozottan és felvállaltan a tablet rendszereket célozva. Több helyen is a Time Inc “Manhattan Projektjeként” emlegetik a Sport Illustrated számára készült Tablet Magazint. Az alábbi videó hivatott szemléltetni, hogy milyen lehet majd a közeljövő elektronikus újságja. A PhotoEditor szerint (akárcsak az uncsi lapozás hangok) minden ilyesmi, ami a nyomtatott magazinokat “majmolja” csak arról szól, hogy a papír kiadványhoz szokott olvasóknak pótszerként áthidaló megoldást jelentsen az elektronikus megoldások felé vezető úton. De azt ő is megjegyzi, hogy legalább a nagy méretű és minőségi fotókra ügyeltek.
A TechCrunch úgy fogalmaz, hogy “a koncepció lényege olyan szép és magával ragadó tartalmat előállítani, hogy az emberek boldogan fizessenek érte.” Azt hiszem, ezzel jól meg is célozva a Palackozott víz modell című írás lényegét. A kérdés, hogy erre mekkora lesz majd az igény az olvasók körében.
A Gizmodo vitriolos kritikája szerint akkorát ez nem nyújt többet egy weboldalnál, viszont sokkal rosszabb. Szerintük nem számít, mennyi látványos sallangot pakolnak a megoldásba, az csak a régi médium (magazin) új eszközbe (tablet) ültetése, semmi több. Jesus Diaz szerint a magazinok felett nem csak a papír és a nyomtatás miatt járt el az idő, hanem azért is, amit képviselnek, például mert változott a vizuális kultúra. Hogy ő ez alatt pontosan mit ért, arra kíváncsi lennék, de bízom benne, hogy nincs igaza, mert amit a szavaiból kiolvasok az az én fogalmaim szerint már nem vizuális kultúra.
Ami azt illeti, nekem meggyőzött a Sport Illustrated videója, és úgy gondolom, hogy emiatt a kivitel miatt sokkal inkább van értelme elolvasni az online tartalmat, mint például a Gizmodo formázatlan – bár nyilván nagyon tartalmas – szövegei miatt, amik mellé a vizuális kultúra változásáról papolva csak egy másik oldalakon már publikált képet sikerül beszúrniuk. Talán tényleg csak a látvány ragad magával, de könyörgöm, fotóriporterként mi nyűgözzön le? A táblázatok, vagy a formázatlan, balra zárt szöveg oszlopok?
Szerintem ez az ötlet igenis forradalmi lehet az online média világában, és remélem, hogy ebbe az irányba fognak lépni (távolodva a mai sablonokat szöveggel és képekkel feltöltő honlapokkal. Nekem éppen azért tetszik, mert végre visszatérni (vagy újjászületni?) látszik benne a (minőségi) fotók és a tördelés jelentősége. Hogy ezek nem csak figyelemfelkeltő – vagy mint egyes helyeken szokás csak töltelék – szerepet kapnak, hanem a magazinokhoz hasonlóan önálló értéket képviselnek. Hogy fontos az esztétikus tálalás. Valóban inkább emlékeztet szemnek kellemes magazinra, mint az online lapokra jellemző szövegbe szúrt illusztráló képre. Valami olyan, amit tényleg kézbe akar venni az ember, és tényleg indokoltnak tűnik ilyen nagy képernyőn lapozgassa. Nem utolsó sorban pedig, hogy fizessen érte.
Persze nem mindegy, hogy ezeknek a tableteknek milyen lesz az energiafogyasztása. Hogy használhatóságban, méretben és árban inkább az e-könyvolvasókhoz fognak hasonlítani, vagy a laptopok furcsa anatómiájú testvérei lesznek. Valószínű, hogy a technika fejlődésével majd jönnek és leváltják a kemény képernyőket a hajlékony, és papír újságot idéző kivitelek. Minden esetre azt megelőlegezhetjük, hogy 2010 valószínűleg a Tablet éve lesz. A jelek szerint nem csak az informatikai gyártók életében, hanem a tartalom szolgáltatók életében is. Az igazán nagy kérdés viszont az, hogy mire és hogyan használjuk.
TechCrunch hands on video:
Kiegészítés: Ami azt illeti, a két videó különbsége szerintem pont azt szemlélteti, mi a különbség a mai online média megközelítés és a látványos (és igényes) magazin megközelítés között. A két videó ugyanazt mutatja be, ugyanaz a tartalom, talán ugyanazon a tableten is látható a bemutató.
Az első – ami egyébként a magazin koncepció hivatalos prezentációja is, ahogyan elvárható – egy átgondolt, jól követhető, és esztétikus bemutató. Az utóbbi egy átlagos Internet videó, amit valaki felvett úgy-ahogy, nem törődve kompozícióval, szerkesztéssel, a lényeg, hogy legyen, mert úgyis megnézi valaki. Persze van akinek elég ennyi, de ha ez semmivel nem nyújt többet a másiknál, akkor én nem csak igénytelennek, de feleslegesnek is érzem. Aki érti mire gondolok ezzel, annak kár tovább ragozni, aki nem érti, annak meg úgyis mindegy…