Igazából nem is gondoltam, hogy ezt szükséges külön mondani, de annyian emlegetik a két kép hasonlóságát, hogy mégis kénytelen vagyok megemlíteni, hogy annyira nem is hasonlítanak egymásra.
Mikor legutóbb írtam az iPhone Photography Awards nyerteseiről, egy csomóan úgy reagáltak az egyik győztes képre, hogy “ez a kép egy az egyben az Afgán lány”. Pedig annyira mégsem.
Létezik McCurry képének egy másik változata is, amin a lány eltakarja az arcát a kendőjével. Ez kevésbé közismert, mivel a National Geographic címlapjára nem ez került, és a címlapfotó maradt meg az emberek emlékezetében, ahogy azóta számtalan kiállításon és fotóalbumokban is ezt a címlapfotót vették elő. De még az eltakart arcú afgán lány portré is legfeljebb csak hasonlít a másikra, azonosnak aligha nevezhető.
Tényleg van némi hasonlóság:
- portré
- nő
- szemek
- fejkendő
- szép fények
De azért elég sok különbség is:
- más színű szemek
- más testtartás
- más nézésirány
- más kompozíció
- másmilyen kendő
- máshogy viseli a kendőt
- más kontextus
- más arckifejezés
- más hangulat
Azt mondani, hogy a két kép ugyanolyan, vagy hogy Kim Hanskamp egyértelműen Steve McCurry képét másolta volna, szerintem talán túlzás.
Ha már itt tartunk, akkor legalább ennyire hasonlít egymásra az Afgán lány és Jodi Bieber 2011-es World Press Photo nyertes portréja a levágott orrú Bibi Aisháról.
Persze nem kizárt, hogy sok portréhoz, így az itt említettekhez is merítettek ihletet McCurry képéből, ahogy ő is merített az őt megelőző portré fotósok, sőt portré festők képeiből is. Így akár a Mona Lisára is vissza lehetne vezetni a hasonlóságokat, hiszen sokan a híres festményből is csak annyira emlékeznek, hogy “azok a szemek“. Mindezt másolásnak tekinteni viszont költői túlzás.
Szerencsére az ötleteket és azok újragondolását a szerzői jog sem tiltja, csak a már elkészült képek felhasználását. De azért nem árt vigyázni, hogy hogyan gondolunk át újra egy ötletet.