A Canon új filmes kamera családjához egy filmes objektív sort is bemutatott. Gyakran felvetődik a kérdés, hogy ezek miben térnek el a hagyományos EF objektívektől.
Johnatan Yi humoros kis videót forgatott erről egy 300C filmes kamerát használva (lásd alább), de gondoltam összegyűjtök én is néhány praktikus különbséget. Ezek persze inkább csak a filmezéssel komolyabban foglalkozóknak számítanak. Az egyszerű Video DSLR-ekkel alapvetően csak az EF objektívek használhatók, a filmes optikák csak a Cinema EOS kamera családdal használhatók (bár ezeknek is létezik EF bajonettes kivitele). Ugyanakkor a DSLR bajonettekhez is létezik PL adapter, sőt egyes külső gyártók olyan filmes objektíveket is gyártanak, amik a PL objektívek paramétereivel bírnak, de Canon EF, vagy épp Nikon bajonett kerül a végükre a könnyebb csatlakoztatás érdekében.
DSLR fényképezőgépből filmes kamera (rod support, matte box, follow focus)
A komolyabb filmes munkáknál a gépet és az objektívet nem csak magában szokás használni, hanem egy rakás kiegészítővel egybe épített rendszerként, hogy minél jobban szolgálja a filmesek igényeit. Magát a kamerát többnyire egy sín rendszerre (rod support) szerelik, amire a további tartozékokat lehet rögzíteni. Az objektívek elé matte boxot szerelnek a kedvezőtlen becsillanások ellen, amibe akár szűrőket is helyezhetnek az optika elé. Az optikákra pedig a könnyebb élességállítás érdekében ún. follow focus tárcsát szerelnek, amivel jobbára nem is az operatőr bajlódik, hanem külön szakember, ún. focus puller dolgozik. Ezek azok a kiegészítők, amik miatt a filmes PL lencsék egységes mérete praktikusabb. Ugyan a sín rendszeren megoldható lenne a fókusz tárcsa és a matte box átszerelése is. Hiszen pont ezért született a könnyen átrendezhető moduláris rendszer, de azzal időigényesebbé válna minden egyes objektív csere. A filmes optikáknál viszont erre nincs szükség, mivel az objektívek átmérője ugyanolyan, akárcsak a hosszuk (amelyik gyújtótávolságnál persze ez kivitelezhető), csak ki kell őket cserélni, és már mehet is tovább a forgatás, komolyabb szerelgetés nélkül.
Fogazás élességállításhoz
Szintén előnye a Cinema EOS optikáknak, hogy – akárcsak a filmiparban használatos többi objektív, például amiket a Zeiss gyárt – gyárilag rendelkeznek a filmesek által használt fogazással, amibe a follow focus tárcsa fogas áttétele kapcsolódik.
Ugyanez biztosítható kiegészítőket az EF objektívek fókusz gyűrűire szerelve is, de külön barkácsolást igényel. Ráadásul a filmesek életét egy sokkal komolyabb probléma is nehezíti, ha fotózásra szánt objektívekkel dolgoznak. A profi fotó objektívek ugyanis elektronikusan viszik át a manuál fókusz vezérlését is, és ezért a fókuszgyűrű nem akad meg a fókusz tartomány végén, hanem körbeforgatható. A filmesek ezzel ellentétben jobban szeretik a fókusz tartomány végén megakadó MF mechanikát. Ez ugyanis sokkal pontosabb fókuszálást enged. Az sem ritka, hogy a filmesek bejelölnek távolságokat a fókusz tárcsán, hogy jelezzék egyik vagy másik szereplő helyét a jelenetben, vagy mozgását a díszletben. Ezeket gyakran mérőszalaggal pontosan le is mérik, sőt a szkriptben dokumentálni is szokták, hogy amikor egy jelenetet meg kell ismételni, könnyebben vissza tudjanak állni. Ezek az adatok és jelölések segítik a precíz élességállítást. Viszont az EF objektívek használatakor a fókusz tartomány két végén túlforgatva a fókusz gyűrűt könnyen elvesznek a jelölések, hiszen a manuál fókuszgyűrű már régen máshol áll az objektíven, mint ahol a jelölés van a fogaskerék áttétellel csatlakozó fókusztárcsán.
Hosszabb járatú MF gyűrű
Az is sokban segíti a filmesek munkáját, hogy a PL objektíveken 300 fokos elforgatásra van elosztva a teljes fókusz tartomány, ami lényegesen nagyobb a jellemzően AF fotózáshoz fejlesztett EF objektívekhez képest. Minél többet kell tekerni a manuál fókusz gyűrűn, annál finomabb, folyamatosabb lehet az élességállítás, annál pontosabban lehet beállítani az élességet. Ezért is van ezeken az objektíveken lényegesen sűrűbb skálázás.
Egy kommentelő kérdését továbbítva utána érdeklődtem, hogy létezik-e a Cinema EOS objektíveknek metrikus skálázású változata, vagy csak a képen is látható láb távolságokkal skálázott. A Canon Magyarország nem tud róla, hogy lenne más változat is. Ez arra enged következtetni, hogy a filmes objektíveknél csak az amerikai angolszász filmiparra gondoltak, Európára nem igazán. Legalább is azzal mintha nem számoltak volna, hogy nálunk métert szokás használni, nem lábat. Annál is érdekesebb ez, mert a fényképezőgépekhez gyártott Canon EF objektíveken kettős, láb és méter távolságot is feltüntető skálázás van – csak ugye ez nem igazán alkalmas pontos távolság állításra. Szemben a filmes objektívekkel, ahonnan meg lehagyták a méter skálát.
Ezzel viszont lehet, hogy komoly piaci rést hagytak a profi filmes objektív gyártásban egyébként is régóta jelentős szereplőnek számító Zeiss számára, mivel ők határozottan méter skálázással gyártják, közismerten jó minőségű filmes objektíveiket. Persze az sem tűnik kizártnak, hogy a Zeiss gyárt külön láb számozású optikákat az angolszász piacra is…
Mechanikus blende gyűrű
Visszakerült ezekre az objektívekre a mechanikus blende gyűrű is, ami szintén jó szolgálatot tesz a forgatásokon. Különösen akkor, ha a blendével akarnak a jelenet közben képi hatást elérni, például a kép elsötétedését, vagy világosodását. Az EF objektívekről már az EOS rendszer megjelenése idején eltűnt a korábban minden fényképezőgépen megtalálható blende gyűrű. A fotózásban nincs is komoly jelentősége, hogy a gép elektronikusan vezérli a blendét, vagy mi állítjuk manuálisan. Ugyanakkor a filmezésnél ez is problémát jelenthet, mivel a vázon elektronikusan csak diszkrét blende értékek közt ugrálva állítható a blende, nem folyamatos átmenetben, mint a PL objektívekkel.
A képi minőség különbségeket az alábbi videóban lehet megfigyelni, és hogy ez után a sok komoly technikai részlet után legyen itt valami könnyedebb is, az alábbi videó végén hangzik el a nagy bölcsesség:
Mindegy, hogy PL vagy EF objektíveket használsz, mindegyik elég jól néz ki hozzá, hogy a barátaid levetkőzzenek neked”….szóval ha kamera és az objektívek megvannak, már csak barátkozni kell…
Canon Cinema Primes vs. Canon L Series by Jonathan Yi on Vimeo.
Kiegészítés: Az írásban szereplő információk jó része a CreativeLive workshopjának köszönhető, iletve köszönettel tartozom a szakmai lektorálásért két filmes szakember ismerősömnek, Balogh Dániel Bagának és Szabó Dánielnek.