A fekete péntek főleg az USÁ-ban divat karácsony előtt, de a globalizáció miatt a magyar kereskedelemben is kezd meghonosodni. Egyre több a jó ajánlat ilyenkor – Magyarországon viszont még csak most kezd divatba jönni.
A Moody’s-nak meg volt “humorérzéke” pont a fekete péntekre időzíteni az ország bóvli kategóriába leminősítését.
Magyarországon most inkább a Moody’s hitelminősítő döntése foglalkoztatja az emberek jó részét, amivel a bóvli kategóriába sorolták az országot. Ez kicsit más szájízt ad a mai fekete péntekhez.
Mi a fekete péntek?
A hálaadást (november negyedik csütörtöke) követő péntek. Mindkettő elsősorban az USÁ-ban népszerű ünnep, ám a fekete péntek a globalizált kereskedelemmel világszerte kezd elterjedni. Sehol nem szabadnap, de Amerikában sokan szabadságot vesznek ki, hogy megkezdjék a karácsonyi bevásárlást. Különösen, mert ilyenkor ontják az akciókat a boltok.
Elnevezése állítólag onnan ered, hogy sokan agyontaposták egymást a boltrohamban, de a Wikipédia szerint a sűrű tömegre vezethető vissza, de említi azt az értelmezését is, hogy a kereskedők addig pirossal jelzett veszteséges könyvelése ilyenkor kezd feketére, vagyis nyereségesre fordulni.
Jön a karácsony
A karácsonyi szezon szemmel láthatóan nálunk is elkezdődött. Díszítik az üzleteket, ünnepi ruhába öltözik a város. Épülnek a karácsonyi vásárok is. Bár a Vörösmarty téri vásár tegnapi megnyitását most épp túlharsogó botrányt kavar, hogy a kivitelezők milyen környezetrombolással építették fel a vásárt.
Éppen a nagy kereskedelmi felhajtás ellen tiltakozva sokan évek óta támogatják a Ne Vásárolj Semmit Nap kezdeményezését, és tiltakozásból csak azért sem vesznek semmit. Ami persze felveti a további kérdést, hogy vajon ér-e bármit, ha ma semmit nem veszünk, de holnap bepótoljuk.
Gazdaság és kereskedelem
Sokaknak úgy tűnik, hogy még nem érzik az emberek a válság hatásait. Hisz a múlt héten is megrohamozták az újonnan nyitó Saturn üzletet az akciós termékekért. Vagy talán éppen hogy ők nagyon is érzik a gazdasági helyzet szorítását és ezért igyekeznek minél előbb megragadni az legjobbnak tűnő lehetőségeket, hogy többet takarítsanak meg?
Vajon lehet, hogy pont azok érzik kevésbé a válság szorítását, akik megengedhetik maguknak, hogy ne folytassanak közelharcot az olcsóbb termékekért? Honnan lehet tudni, hogy azt sújtja jobban, aki már nem érzi (netán sosem érezte) a késztetést egy termék megvételére, vagy akinek szüksége (vagy legalább igénye) lenne rá, de nem engedheti meg magának? Biztosan jómódú mindenki, aki ugrik a lehetőségre, hogy kihasználja?
Akciók világszerte
Minden esetre ma sokminden olcsóbban megszerezhető. Fekete pénteki akciót hirdetett az XMS Apple kereskedés is, és az iOS játékok sőt egyéb programok közül is rengeteget olcsóbban meg lehet vásárolni. Természetesen az iPhone fotózással kapcsolatos alkalmazásokra is vannak komoly akciók.
Magyarország kimarad?
Keresgéltem a fotós akciókat is, de Magyarországon nem nagyon találtam. Míg amerikában minden fotós bolt fekete pénteki akciókkal bombáz, addig a magyar fotós boltoknál nyoma se nagyon van.
A külföldiek pedig jellemzően csak az USA, vagy esetleg az Egyesült Királyság területén szállítják ki termékeiket, így ezek a kedvezmények Magyrországról aligha vehetők igénybe. Akinek pedig a területi korlátozás nem akadály, az valószínűleg már úgyis ismeri az akciókat is.
Ha tudsz fekete pénteki fotós (vagy kapcsolódó) kedvezményekről, jelezd kommentben! Biztos sokakat érdekel!
Te veszel ma valamit? Vagy inkább tiltakozol?