Így lett Gucci reklámkampány szelfikből fotós nélkül

Fotó: @sunday_romuald/Gucci

A Gucci egyik reklámszelfije
Fotó: @sunday_romuald/Gucci

Fotós, sminkes és fodrász nélkül, modellek szelefijeit használta a Gucci legújabb reklám kampányához. Saját magukat fotózták a modellek hétköznapi közegükben.
Vajon ez csak egyszeri szükségmegoldás volt a világhírű divatház részéről, vagy egy új trend születése és ezzel újabb szög a haldokló fotós szakama koporsójában?

A koronavírus minden fotósra csapás
Részletekért katt a képre!
Fotó: Mika Baumeister/Unsplash

A globális kijárási korlátozás és távolságtartás súlyos csapás volt a fotós szakmára, de a divat világ többi közreműködője is otthonmaradásra kényszerült. Alessandro Michele a Gucci kreatív igazgatója viszont érdekes lehetőséget látott benne és a divatcég rá is harapott az ötletére. A hasonló módszerekkel készült Insta videóklippben (lásd alább beágyazva) peddig maga a kreatív ötletgazda is elvillan.
Sok szakma nagy kérdése, hogy vajon mit hoz a járvány utáni időszak, mi minden tér vissza a régi kerékvágásba és mi minden nem lesz már soha olyan, mint régen.

A PetaPixel cikke felveti, hogy még ha minden visszatér is a megszokott rendbe a járvány után, a Gucci most akkor is precedenst teremtett ezzel. Akaratlanul is azt üzenik vele, hogy a fotósok nélkülözhetők, a szaktudásukra semmi szükség – még az ilyen világmárkák nagyszabású kampányainál sem.
Bár egy lezáró fél gondolat erejéig azt is elvetik, hogy talán nem is igazi szelfi anyagról van szó. Szerintük az sem kizárható, hogy ezt az anyagot is profi fotós(ok) készítette(ék), csak ezzel a körítéssel akarják eladni a sztorit, hogy mégnagyobb visszhangja és így hatása is legyen.

View this post on Instagram

“I let the models build their own images. To act as photographers and storytellers, producers and scenographers. I asked them to represent the idea they have of themselves. To go public with it, shaping the poetry that accompanies them. I encouraged them to play, improvising with their life,” @alessandro_michele allowed beauty to shine through from the ordinary for the #GucciTheRitual campaign. #AlessandroMichele #GucciFW20 #GucciCommunity Music: ‘Alright’ by Supergrass. Writers: Gareth Coombes, Daniel Goffey, Michael Quinn © 1995 EMI Music Publishing Italia Srl on behalf of EMI Music Publishing LTD (P) 1995 The Echo Label Limited, a BMG Company (copyright)
Courtesy of BMG Rights Management (Italy) srl

A post shared by Gucci Official (@gucci) on

A fotózás nem szakma
Részletekért katt a képre!
Fotó: Völgyi Attila / blog.volgyiattila.hu

Ugyanakkor még, ha igaz is, hogy a képeket most maguk a modellek készítették és nem a cég hivatásos fotósai, akkor sem hiszem, hogy a véletlenre bízták volna a kiválasztásukat. Alighanem egy ilyen kampány feladathoz pláne nagyon tudatosan válogattak olyan modelleket, akiknek Instagram és egyéb referenciái alapján megvan a megfelelő látásmódja és alkotói képessége is.
Nagyon sokat nem kutattam a kampány modellei után, de minimum az egyikük szemmel láthatóan fotós és modellként pozícionálja magát saját Instagram oldalán

A World Fashion Channel a művészeti vezető Instagramon megosztott gondolatait idéz: 

“Hagytam, hogy a modellek maguk alkossák meg a képeiket. Ők működjenek fotósként, történetmesélőként, producerként és díszlettervezőként is. Arra kértem őket, mutassák be milyen elképzelésük van magukról. Mutassák meg a világnak és alakítsák vele a róluk kialakult képet. Bátorítottam őket, hogy játsszanak és merítsenek a saját életükből.”

Az Another Mag interjújában Alessandro Michele arról mesél, hogy az ötlet már a februári Gucci 2020-as Őszu/Téli divatbemutatója kapcsán felvetődött benne. Már a bemutatón megfordította a felállást és a backstage, a modellek készülődése került a figyelem középpontjába és a szokásos kifutóra lépés a bemutató kezdete helyett szinte lezáró aktussá vált.
Sőt arról is mesél, hogy a showt eredetileg úgy akarták lezárni, hogy a modellek leülnek a nézők közé. Ezzel fejezték volna ki, hogy a divat és az általuk viselt ruhák a nézők, a mindennapok részévé válnak. Végül a showból ezt kihagyták.

Azt mondja, már ekkor motoszkált benne a gondolat, hogy a reklámkampányhoz is valami hasonló megközelítést keressen. A koronavírus járvány miatt világszerte elrendelt kijárási korlátozások hozzásegítették az ötlete kiteljesítéséhez, mivel nem is nagyon volt más lehetőségük az anyagot elkészíteni. Az intejrút már londoni otthonából adta, de az anyag készítése idején római lakásából dolgozott. Azt mondja, még az irodájába se ment be. A kollégáival is csak telefonon és neten kerersztül kommunikált. A modellek se mozdultak ki otthonról, így adta magát a szokatlan megoldás.

“Változtatni próbáltam a nézőponton, így az embereim életébe próbáltam bepillanntani. Nem csak modellként használtam őket, hanem karakterként. Azt akartam, ők maguk rendezzék meg.

[…]

Csak vártam a képekre. Arra ösztönöztem a kampány arcait, hogy azokat a dolgokat csinálják, amit általában szoktak otthon és érezzék otthon magukat a helyzetben. Csak ne feledjék, hogy be kell mutatnunk egy kollekciót. […] Őszintén megleptek. Mindenkinek volt háziállata; egy papagály, egy macska, egy kutya! Ez annyira Gucci.

[…]

Mármint ez még inkább Gucci, mint az a valóság amit én imitálni tudnék.”

Ti mit gondoltok a Gucci új kampányáról?

Mivel a blogon még mindig nem sikerült megoldani a kommentelést, így a blog Facebook oldalán tudtok véleményt nyilvánítani.