Tiltakozás az 500px tehetség leértékelése ellen

Illusztráció

Illusztráció

A népszerű fotófeltöltő oldalon eddig is értékesítettek képeket, de most komolyabb képügynökségi szolgáltatást inditanak. Szlogetjük szerint hozzáférhetővé teszik a tehetséget, és a világ legnagyobb fotós közösségének vallják magukat. Sokak szerint viszont csatlakoznak azokhoz, akik leértékelik a tehetséget és csak a legnagyobb jutalékot akarják zsebretenni, aprópénzt fizetve a fotósoknak.

Új megközelítés
A közelmúltban megújult arculatú 500px érdekes új üzleti ajánlattal rukkolt elő nemrég. A fotómegosztó oldal eddig is árult képeket az oldalon, de most bejelentették, hogy ezentúl ügynökségként is szeretnének működni. Az egyszerű dekorációs célú kép értékesítésen túl immár sajtó és reklám célra is hozzáférhetővé akarják tenni a hozzájuk feltöltött képeket, sőt külön kereskedelmi részleggel akarnak vevőkre találni a képekhez. Akik erről megállapodnak az oldal üzemeltetőivel, azoknak a képeit igyekeznek majd értékesíteni, ezzel pénzt teremtve a fotósnak és persze saját maguknak is.
Bejelentésükben kitérnek a sokakat aggasztó jelenségre, hogy egyre jobban leértékelődik a fotósok munkája. Ezzel kapcsolatban azt írják, hogy “nem szállunk be az árcsökkentési versenybe”, mivel licenc áraik 250 dollárnál kezdődnek majd. Ezzel az árszinttel valóban nem a microstock oldalak közt próbálnak versengeni. Azt viszont sokan rossz néven veszik, hogy a bevétel zömét ők akarják megtartani és csak kisebb részt hagynának a fotósoknak.

A bizományos üzleti modell nem ismeretlen, a jutalék mértéke viszont egyre nagyobb mértékben eltér. A most még valószínűleg ügyfélkörrel sem nagyon rendelkező ügynökség a bevétel 70%-ára tart igényt, míg mindössze 30%-ot akarnak fizetni a fotósoknak. Bár a Phoblographer optimistán úgy vezeti fel a cikket, hogy ha az ügynökség összehoz neked egy zsíros 1000 dolláros (kb. 220 ezer forint) üzletet, akkor abból egészen szép summa, 300 dollár (kb. 70 ezer forint) üti a fotós markát. Persze még így is látszik, hogy az arányok elég csúnyán fordítottak.
De azért ez az írás is hozzáteszi, hogy a fotósok valószínűleg jobban járnak, ha maguk is aktívan keresik, hogy ki lehet vevő a képeikre – viszont, ha ők kutatják fel a vevőt a képeikre, akkor miért érnék be az értéknek csak töredékével. Ráadásul, ha saját magad hirdeted és értékesíted a képeidet, akkor arra vannak egyéb remek szolgáltatások, mint például az általam is használt PhotoShelter (ha ezen a linken regisztrálsz, akkor kedvezményesen használhatod és nekem is lefaragsz a szolgáltatás díjából).

Elégedetlenkedő kommentek

Elégedetlenkedő kommentek

Komoly felháborodás
Akad pár felhasználó, aki örömmel fogadta az 500px bejelentését. Sokan viszont jóval kritikusabban fogalmaznak a hír hallatán. Akad, aki szerint az 500px csatlakozott a “lejtőn guruló versenyhez”, míg másik kommentelő szerint “ezek az ügynökségek mind csak zavarosban halászó cégek, amik kihasználják a fotósokat – de nem mindegyik egyformán és másik cégek legalább már bizonyították, hogy sikeresen halásznak a zavarosban”.
A fotósok kihasználása egyre gyakoribb trend az ügynökségek világában is. Jobb helyeken nem szokás, hogy az ügynöki jutalék 50%-nál többet tegyen ki, ezzel a közvetítő többet nyerjen az üzleten, mint a termék előállítója. Sajnos azonban egyre több ügynökségnél tolódnak el az elosztás arányai.
Még az 500px eddigi értékesítési modelljénél is 70% maradt a fotósnak és csak 30%-ot tartott meg az  az oldal, de úgy tűnik, hirtelen mégnagyobbat szeretnének szakítani az új üzleten – a fotósok kárára. Egyébként az alkalmazásbolt bevezetése miatt sok helyen kritizált Apple is csak 30% jutalékot tart meg az eladott programok után.

Költségek megosztása
A bizományos értékesítés minden területen, így a fotóknál is arról szól, hogy az ügynökség minimalizálja a saját kockázatát. Szemben a hagyományos kereskedelemmel nem előre vásárolják meg a terméket, hogy eladják, hanem a képek eladása után osztoznak a bevételen. Az ügynökség nem költ az árú beszerzésére, csak magára az eladás elérésére. A fotósnak viszont elő kell állítania a terméket és leszállítani, utána pedig reménykedhet, hogy elég jól dolgozik az ügynök és pénzt tud majd csinálni a már előállított termékből. Az átadáskor (feltöltéskor) nemhogy a bevétel mértékét nem tudja a fotós, de még azt sem tudhatja biztosan, hogy egyáltalán lesz-e az üzletből pénze – de a munkát el kell végeznie, hogy egyáltalán kiderüljön, hogy megérte-e vagy sem. Mindkét fél kockáztat valamennyit a siker reményében, de a kockázatvállalás mértéke, ahogy a kifizetés aránya is  egyre inkább eltolódik – és nem a kockázattal arányosan változik a jutalék mértéke.
Az ügynökségnek kell a fotókat tárolni, a pénzügyi tranzakciókat kezelni, az értékesítési lehetőségeket megteremteni, az ügyfélkört kiépíteni és a már feltöltött képeket minél jobban menedzselni, hogy azok kelendőek legyenek. Ezek is komoly beruházást igényelnek, szerverparkot, webfelületet és személyzetet kell fenntartani hozzá. Viszont az üzletbe fotósok százezreit, vagy akár millióit vonják be. Az általuk előállított képek pedig megsokszorozzák az eladási lehetőségeket. Az informatikai költségek folyamatos csökkenésével az ügynökségek egy képre eső költsége folyamatosan csökken.
Ugyanakkor a fotók előállításának minden terhét és kockázatát a fotósok viselik. Bár az 500px képei nem elsősorban hírképek közül kerülnek ki, így a háborúk, tüntetések és katasztrófák ritkábbak ezek közt, de ettől még az egyes képek elkészítése ugyanúgy komoly idő, energia és eszköz ráfordítást igényel. Az ügynökséggel szemben a fotós nem tudja hirtelen exponenciálisan megnövelni az általa készíthető fotók mennyiségét. Elvi lehetősége persze volna rá, hogy ugyanazt a képet ne csak egy ügynökségnél próbálja meg eladni (ha a szerződése nem köt ki exkluzivitást). Viszont ugyanaz a kép nem feltétlenül fogy jobban attól, hogy több helyen is elérhető, sőt ezzel akár saját magának teremt a fotós konkurenciát. Minden esetre az ügynökség szokásosnál magasabb jutaléka miatt még akkor is jóval nehezebb lesz a befektetéseket kitermelni, ha esetleg rendkívül sok eladást sikerül bonyolítani – amire jelenleg kicsik az esélyek.

A jelek arra utalnak, hogy az 500px (ahogy egyre több más ügynökség is) elsősorban nem a profi fotósok számára akar egy újabb értékesítési alternatívát kínálni. Sokkal inkább tűnik a kezdeményezésük az üzleti tapasztalatokkal és gazdasági megfontolásokkal nem rendelkező, lelkes amatőrök kihasználásának. Ők hajlamosak lehetnek abból kiindulni, hogy a képek lelkesedésből már úgyis elkészültek, így ezután már bármilyen bevétel jobban hangzik a semminél. Ezt szokta sok cég és “barát” kihasználni, mikor olcsó vagy ingyen munkát kér fotósoktól (vagy bárki mástól persze). A különbség most annyi, hogy az ügynökségek nem csak egyszerűen leárazzák a fotósok munkáját, hanem ugyanazon az áron adják el, csak ők akarnak nagyobb hasznot úzni az üzletből, mint a fotós.

500px-prime-30percent-announcement-comments

Mégtöbb elégedetlenkedő komment

Hasonló kezdeményezés egyébkét a Flickr és a Getty Images között évek óta működő megállapodás is. Ennek keretében a Flickr-re feltöltött képekből a Getty válogat és amelyik fotós képei nagyon megtetszenek a szerkesztőknek és az ügynökség lát benne lehetőséget, hogy volna rá vevő, azt a képet megállapodás után átveszik a fotóstól. Úgy tudom, hogy ráadásul a Getty sem fizet sokkal gálánsabb jutalékot a képek készítőinek. Emiatt és egyéb agresszív terjeszkedési stratégiájuk miatt a piacvezető Gettyt sok fotós tartja első számú felelősnek a fotópiac összeomlásáért.

Ártatlanság vélelme
Jóhiszeműségből fenntartom az 500px-nek a tévedés lehetőségét. Elképzelhető, hogy az eddigiekhez hasonlóan továbbra is 70%-ot akarnak fizetni a fotósoknak és 30%-ot akarnak megtartani. Talán csak véletlenül cserélődött fel a két szám. De az új szolgáltatást beharangozó hírük jelentőségére tekintettel valószínűleg átnéztek átnézték egy párszor a publikálás előtt, így meglepne a véletlen.
Cáfolni látszik a tévedés lehetőségét az is, hogy a bejelentés alatt már száznál több kommentben fejtik ki elégedetlenségüket a fotósok (amik közt elvétve akad csak 1-2 támogató vélemény), de a cég közel egy hete semmit sem reagál az elégedetlenségre.

Te mit gondolsz az 500px új üzleti modelljéről és szokatlanul magas jutalékáról?

Forrásmegjelölés: A fenti illusztráció elkészítéséhez egy 500px screenshotot és wwarby Flickr-en megosztott képét használtam fel.

Kiegészítés: Alig egy hónappal a bejelentés és az általa kiváltott komoly tiltakozás után újabb bejelentés következett az 500px részéről és bejelentették, hogy felemelik a fotósok jutalékát 70%-ra. Olvass róba bővebben: Mégis korrekt jutalékot fizet az 500px

Ha tetszett az írásom, akkor lájkoljátok és osszátok meg, hogy másokhoz is eljusson, illetve kövessetek Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, hogy máskor is lássátok, miről írok!