Korábban még csak nem is hallottam az A nő (Her) című filmről, ami nem nagy csoda, tekintve, hogy nem nagyon követem a filmes híreket és Magyarországon majd csak február 6-án mutatja be az Intercom. Viszont mégis szembe jött a Facebookon és felfigyeltem rá. Figyelemre méltó a történet és a képi megoldások is, amik egy részébe az előzetes és a film honlapja is ad némi betekintést.
Sci-fis társadalmi érzékenység
A film részben sci-fi, hiszen ma még nincsenek igazán (hétköznapi használatban) mesterséges értelemmel működő operációs rendszerek és talán a filmben pár egyéb dolog is még inkább a jövőt idézi. A hangvezérlés is inkább még csak kezd elterjedni, minthogy ipari méretekben használjuk. A film tehát egy kicsit előttünk jár az időben, de tulajdonképpen szinte ma is történhetne és talán nem is fogalmaznak meg pontos évszámot, ahogy nem is fejtegetik nagyon a képzelt világ bemutatását, mert nem ez a fontosbenne.
A mai játék, Internet, Facebook és okostelefon függők arányából következtetve távolról sem olyan elképzelhetetlen az a forgatókönyv, amit a film bemutat. Idővel nem csak a főhőssel eshet majd meg, hanem akár (elsősorban geek) tömegeket is érinthet, hogy beleszeretnek okostelefonjuk legújabb intelligens szoftverébe. Elvégre egy csomóan már most is több időt töltenek a telefonjuk nyomkodásával, mint a barátaikkal beszélgetve. A történet lényegében egy mondatban elmesélhető, de a film mégis kitölt 126 percet.
Díjak és azok érdekességei
Igazi újévi filmcsemege és díjakban is bővelkedik. Eddig 50 díjra jelölték, amiből 38-at el is nyert.
Scarlett Johansson például úgy kapott a filmért legjobb színésznőnek járó díjat Rómában és különdíjat Austinban, hogy csak a hangját halljuk. Eredetileg nem is ő adta volna hangját a szerelmes operációs rendszerhez. A forgatások során a kétszer Oscarra is jelölt Samantha Morton mondta a végig láthatatlan női főszereplő szövegét. A rendező, Spike Jonze végül már a film vágása során döntött úgy, hogy ő mégsem az igazi a szintén Samantha névre hallgató mesterséges intelligencia megszemélyesítésére. A színésznő áldásával így aztán inkább mást keresett a szerepre, Scarlett Johanssonnal ezután vették fel újra az összes párbeszédet, ami a jelek szerint jó döntésnek bizonyult.
Ha már ez egy fotós blog(ja), akkor essen szó arról is, hogy a film operatőrét, Hoyte Van Hoytemát is több filmfesztiválon díjra jelölték a film képi megoldásaiért, bár díjat csak Ohioban sikerült nyernie vele.
Mit sem sejtve pont akkor kezdtem el utána nézni a filmnek, mikor épp zajlott az éjjel a Golden Globe díjátadás. Mire megtaláltam, hogy mikor is van az esemény, úgy a felénél járt a USA Today percről percre frissülő tudósítása. Néhány órája még nem is tudtam a film létezéséről, vagy hogy mikor is adják át idén a Golden Globe-ot. Most meg már azért frissítgettm az oldalt, hogy megtudjam, az első arany földgömb után kap-e még továbbiakat. A Legjobb színészi alakítás díját Leonardo DiCaprio vitte el a főszereplő Joaquin Phoenix elől, a Legjobb comedy or musical díjat (nem is értem ezt a kategóriát) pedig az American hustle nyerte el előle múlt éjjel.
A rendező viszont a Legjobb forgatókönyv díjjal is elégedett lehet, hiszen a számos rövidfilm és videóklip mellett a Jackass sorozatot és a Malkovich menetet is jegyző Jonze-nak ez az első rendezése, amit teljesen saját ötletből írt és rendezett.
Azóta eljött az Oscar-díjátadó napja is, így most amiatt izgulhattunk (már aki ráért és kicsit is érdekelte), hogy vajon a film hogy szerepel az Oscaron. A legjobb forgatókönyvért járó díjat itt is elnyerte Jonze, de más kategóriában nem sikerült szobrocskát szereznie. Nem mintha ez az eredményt, vagy a film megítélését befolyásolta volna. Szeintem viszont a díjátadóra igazán a zakó szmoking zsebébe tűzhette volna a filmben címszereplő érzelmes, intelligens telefont – mint a főhőse is teszi a filmben.
Szerintem mindenkinek érdemes megnézni, főleg ha nincs bajod a romantikus filmekkel – távkapcsolatban élőknek, informatikusoknak, egyéb geekeknek és sci-fi kedvelőkenk külön ajánlott.
Ajánlott linkek: