Elég sokat írtam már a fotó hamisításokról és a National Geographic által is fontosnak tartott etikai elvekről is. Most mégis hamisítást kell emlegetni, mert ami a júniusi NatGeo címlapjára került, az nem egy hiteles fotó. Persze éppen ezért a magazin nem is nevezi eredeti fotónak, inkább megmutatják, hogyan született és magad is összehasonlíthatod, miből és hogyan született.
Az új NatGeo címlapról az Origo fotó rovatának 35 mm blogja, az Fstoppers és a Picture Correct és más fotós oldalak is beszámolnak.
A magazinok világában nem ritka, hogy kisebb-nagyobb mértékben retusálnak a fotókon. Különösen a címlapokra szokás a sajtófotó etikai elvárásaitól elrugaszkodó módosításokon átesett képeket szerkeszteni.
Viszont a National Geographic esetében ez mégsem szokványos megoldás, talán ezért is közölnek werk filmet (lásd alább), illetve előtte-utána összehasonlító ábrát a címlapfotóról (katt a képre!), hogy mindenki láthassa, miről is van szó, ezzel visszacsempészve némi hitelességet a nyilvánvalóan szerkesztett címlap mögé.
A júniusi lapszám James Cameron filmrendező mélytengeri kalandjáról szól, melyet egyszemélyes tengeralattjáróján élt meg, olyan mélységbe merülve, ahol eddig kevesebb ember járt, mint a Holdon. Ezt próbálta a lap illusztrálni a szokatlan stúdiófotóval, melyen Cameron egy vízzel teli akváriumban pózolt Marco Grob fotósnak. Majd a tiszta vízben készült képekre mesterségesen rákerültek az élő tengert idéző részletek.
A fotós úgy fogalmaz a werk videóban, hogy “Ez nem a hagyományos valósághű National Geographic fotónak készül. Ez inkább olyan, mint egy film plakátja.”
Nézd meg a werk videót a munkálatokról:
Making of the National Geographic Magazine June Cover with James Cameron from Marco Grob on Vimeo.
Te mit gondolsz a címlapfotóról és annak etikai vonatkozásairól?