Magyar szerkesztőségek a mobil fotózás mellett

Fotó: Irita Kirsbluma/Flickr
Irita Kirsbluma/Flickr

Fotó: Irita Kirsbluma/Flickr

Nem olyan nagy újdonság, hogy a kiadók nyitni kezdtek a mobil fotók iránt. Évek óta tudok én is olyan szerkesztőségről, ahol hasonló irányelvet adtak ki a vezetők, mint most a Chicago Sun-Times nagy botrányt kavart leépítése közepette napvilágra került.

Régóta napirenden van a téma, hogy mit is ér a mobil fotózás és mennyire képes kiváltani a mobil a hagyományos fényképezőgépeket, vagy hogy mennyire fenyegetik a mobil fotók a hivatásos fotóriportereket. A gondolatot még ma is sokan elintézik egy legyintéssel, hogy ez hülyeség. Elvileg talán még igazuk is van, de egyre több komoly és jó minőségű példa is van rá, hogy mobillal is lehet remek képeket készíteni.
Most viszont a Chicago Sun-Times talán elsőként lépte meg a teljes fotórovat felszámolását és alig valamivel később feltűnt a hír, hogy már mobil fotózásra tanítják az újságírókat.

Magyarországon is felvetődött már
Nem is olyan új ez a dolog. Már a mobil fotózás hajnalán mesélték a kollégák, hogy egyik-másik szerkesztőségben vezetőségi utasításra bevezették a kamerás mobilokat. Volt szerkesztőség ahol komoly beruházás is történt, hogy az újságírókat fotózásra képes mobillal ruházzák fel. A felkiáltás akkor az volt, hogy “ha nincsen fotós a sajtótájékoztatón, majd fotóz az újságíró”. Aztán a mobilok bekerültek valamelyik fiókba és továbbra is a fotóriporterek készítették a képeket.
Szerencsére ezek a kiadók hamar belátták, hogy egyrészt ezek a kamerás telefonok még nem voltak alkalmasak használható képek készítésére. Másrsészt azt is, hogy ahol még a képzett és rutinos fotósok is csak vakarják a fejüket, hogy ebből hogy csinálnak jó képet, ott bizony egy újságíró jobb, ha inkább jegyzetel és nem a mobilt nyomkodja.

Azóta persze sokat fejlődtek a telefonok, de a fényképezőgépeken nem tudnak túlnőni. Sem képminőségben, sem tudásban. Még mindig azt fényképezik, ami előttük van és a kép csak annyira jó, amennyire ért hozzá a gép kezelője. Erre pedig a gyorstalpaló fotósképzés legfeljebb csak olcsó, de nem jó megoldás. Pedig mekkora ötletnek tűnik, hogy a fotós, a modell és a stylist költségét is meg lehet spórolni, ha különféle ruhákban az újságíró magát fényképezi a próbafülkében.

Nem misztifikálni akarom a fotózást. Tanulható és elsajátítható. De hozzáértést, érdeklődést és főleg odafigyelést igényel. Ha az újságíró fog fotózni is, cikket írni is, esetleg még videózni is neki kell, akkor egyre valószínűbb, hogy nem csak a képek minősége fog romlani.

Mit gondolsz arról, hogy így ölte meg az Internet a sajtófotót?

Readers Comments (3)

  1. Herbst Rudolf 2013.06.03. @ 12:44

    Sokan kísérleteznek a fényképészet iránti igénytelenséggel; hogy a mobilfotózás terjedése lebirkózza majd a több mint egy évszázados múltat.
    Valószínűtlen, mert a fizika feltárt igazságait nemigen lehet színvonalasan megerőszakolni. A természetes látvány (szem, agy ) utánzása (fotó) jelenti a döntő gondot. Itt nem a részletgazdagsággal és élességgel van probléma, hanem a távlati és térhatással. A kis méretű mobileszközökbe csak kisméretű szenzort, ahhoz pedig szintén kis méretű lencséket kell beépíteni. Így a rövid gyújtótávolságú lencsével pedig csakis nagy mélységélességű felvételt lehet készíteni (fizika, lencsetörvény). Tehát a fotó markáns, egyik fő, sajátos eszközéről kellene lemondani ahhoz, hogy a mobilfotózás döntően elterjedjen. A vázolt ok miatt csakis síkra vetített -természetes látványérzettől végsőkig leszegényített- képekre lehet számítani. Így a mobilfotózott képszemléleti tartalmat agyunknak kell nézéskor komfortosítani, aminek képméreti előzménye a hőskori 30×40 cm-ről 24×36 mm-re fokozatosan kialakult. Úgy tűnik, hogy a színvonalas állóképek felvételi méretének alsó határa -a vázolt ok és az itt szóba nem került felbontás miatt- tovább nem mérsékelhető, mert ahhoz szerveinket is módosítani kellene.

  2. Lakovich Nándor 2013.06.04. @ 22:39

    Két témakör van, egyrészt a mobiltelefonok képességei és használhatósága, másrészt a riporter fotóriporteri szerepköre.

    Írtam egy kis teszt cikket pár hónapja (a neten fellelhető), a címe “Pentax S30 (2004) vs Galaxy S Plus (2011)” volt. Nem érdemes végigolvasni ;-), csak pár lényeges negatívum a mobilokkal szemben:
    – a mobiltelefonokban csak “rekeszprioritás” van, fix rekesz (pl. 2.6), a gép változtatja a “zársebességet” – minden más üzemmód (tisztán manuális, zárprioritás, stb.) nem elérhető. Persze se rekesz, se zár.
    – fix a lencse, pl. 32mm
    – a mobilban a kis érzékelő (1/3.6”, ami kb. 12mm2!) miatt gyakorlatilag 1m fölött az AF-nek nincs értelme, amúgy is minden éles – ahogyan Rudolf is írta
    – a kis lencse és kis képérzékelő miatt az elkészült JPG színárnyalatokban jóval szegényebb, mint akár egy kompakt gép képe
    – az okostelefon “gyilkos módon” tömörített képet generál, RAW persze nem elérhető
    – kompakt géppel sokkal könnyebb fotózni, bármilyen helyzetben, egy kézzel, hidegben, kesztyűben is, akár üzemmódváltással együtt. Ez a szempont szerintem kritikus annak, aki ebből él. Ez mobillal lehetetlen.

    Összegezve: fényképezőgépként minden szempontból jobb választás egy 20e Ft-os kompakt, mint egy 100e Ft-os okostelefon kamerája. És akkor még L-es objektív, DSLR szóba sem került, csak egy akciós point and shoot bármelyik nagyáruház polcáról.

    A másik téma, miszerint riportfotós bárki lehet. A kulcsszó szerintem a megismételhetetlenség, ellentétben más fotós műfajokkal (tájkép, városkép, portré, modellfotó, stb.), nehéz másodpercek alatt készen állni, komponálni, helyesen exponálni. Még az is nehezen hihető, hogy egy rutinos tárgyfotós magas szinten helyt tud állni, mint riportfotós, legalábbis elsőre biztosan nem.

    Ezek alapján kizárt, hogy a frissen kitalált, all-in-one fotós-retusáló-cikkíró szakma félkézzel ellőtt fotói összemérhetőek lesznek a valódi fotósok képeivel. Így az online-offline média spórolós fele hátrányba kerül a rendes képanyagot biztosító médiával szemben és ez az egész hajmeresztő ötlet idővel a feledés homályába kerül – legalábbis nagyon remélem.

  3. Prikkel Mika 2013.06.10. @ 02:23

    A sajtófotót már az automata móddal is fényképezni képes fényképezőgépek kezdték el megölni, amikor ezekkel a gépekkel felszerelt amatőrök azt kezdték hinni magukról, hogy már ők is profi fotósok, mert jól exponált fotókat képesek készíteni. Az előttem szólókkal teljesen egyetértve (ahogy ezt korábban is leírtam már: http://www.fotoskepzo.hu/mobil-vagy-fenykepezogep.php ) azért felhívnám a figyelmet, hogy a mai szerkesztőségeknek pont azért elég a legtöbbször egy mobillal lőtt fotó is, mert azon rajta van/lehet minden információ, ami az adott cikkhez kell. Tehát itt már régen nem a mélységélességről, színmélységről, képminőségről van szó, hanem csak za ábrázolt információról. Ebből a szempontból megérthető lehetne a szerkesztőségek döntése, de ettől még a fotózás önálló szakma fog maradni, mivel egy újságíró, aki éppen az interjú készítésével van elfoglalva, nem fog tudni fotózni, miközben kérdezi az interjú alanyát. Ugyanolyan ez, mint amikor megjelentek a videóra képes DSLR-ek: mindenki azt gondolta, hogy majd a fotós elkészíti az esküvő videóját is, miközben fotózgat. Aztán mégsem. Mert nem tud egyszerre két, teljesen különböző munkát végezni.

Comments are closed.